Festivalio organizatoriai šiemet siekia atkreipti žiūrovų dėmesį į žinias – kokios jos kuriamos, kokios pasiekia mus, ką žiniose kuriame patys. Tryliktasis festivalis, rugsėjo 29 d. prasidėsiantis lietuviškąja panorama, kviečia nebijoti nepažįstamųjų nei žiniose, nei kaimynystėje, ir pristato liepos mėnesį LRT studijoje filmuotą laidą „Žinios – tai aš“. Festivalio organizatoriai taip pat primena, kad nuo rudens – rugsėjo 5-osios – bilietai brangs ir kviečia suskubti juos įsigyti dar vasariškomis kainomis.
Kaimynai – pabėgėliai?
Liepos mėnesį vykusioje diskusijoje, kurią moderavo žurnalistė Rita Miliūtė, nuomone įvairiais klausimais dalijosi Elytė Končiauskienė, pakviesta atstovauti lietuvių kūrėjų operą „Geros dienos!, kuri spalio 6, 7 d. Menų spaustuvės Juodojoje salėje pradės festivalyje „Sirenos“ pristatomą programą „Europolis“. Laidos viešnia turėjusi ilgiau pagalvoti, ar sutiktų, kad jos kaimynais taptų... pabėgėliai, gėjai arba homoseksuali pabėgėlių pora.
Spalio 7, 8 dienomis Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje salėje bus rodomas graikų režisierių Anestis Azas ir Prodromos Tsinikoris spektaklis „Švarus miestas“, kuriame keliamas klausimas, kas iš tiesų valo miestą – tai deklaruojantys politikai, teisingumo organai ar valytojai? Spektaklį laidoje atstovavo valytoja Zina Klikovskaja, kuri mėgino papasakoti apie kasdien sutinkamų, tačiau vargiai pastebimų žmonių – pardavėjų, kasininkų, valytojų – gyvenimas.
Žurnalistė R.Miliūtė aiškinosi, kokia yra valytojos, valgyklos administratorės kasdienybė ir su kokiais pagrindiniais iššūkiais susiduria šių profesijų žmonės, pagaliau – kaip į šiandien vykstančius įvykius reaguoja tie, kurių socialiniuose tinkluose pasidalintos nuomonės neperspausdina žinių portalai.
Apie paradus: karinius arba LGBTQ
Valandos trukmės laidoje buvo diskutuojama ne tik apie tai, koks užplūsta jausmas, kai kasos aparatas išmuša didesnę nei atlyginimas sumą, kurią šeima išleidžia savaitgaliui važiuodama į sodybą, ir ar tikrai rūpi pabėgėlių kvotos, kai reikia nepamiršti birius produktus sudėti į maišelį, prisiminti pupų ir baklažanų kodus, pasakyti arbūzo kodą kolegei, nesupainioti, kokiai akcijai nuolaidų kortelė netaikoma.
Laidos dalyviai šnekėjo ne tik apie informacinį, karą, vykstantį žiniasklaidoje bei viešojoje erdvėje, bet ir tą, kuris realioje erdvėje: fronte Ukrainoje ne kartą buvusi aktorė Žana Gončiar, atstovavusi spalio 13, 14 dienomis vyksiantį nepriklausomų Izraelio menininkų Adili Liberman ir Nadavo Bossemo specialiai Vilniui sukurtą spektaklio „Ginkluotos merginos“ versiją, teigė nemananti, kad moterys turi būti šauktinės, esą tai – vaizdas tarp komizmo ir tragizmo.
Apie tai, kodėl karinė tarnyba Lietuvoje yra privaloma tik vyrams, ar neturėtų šauktinėmis tapti ir moterys, apie tai, ar lenkės ir ruso sūnus, gimęs ir augęs Lietuvoje bei šnekantis lietuviškai, yra lietuvis ar ne, apie tai, ar šiandien vis garsiau skambantys paradų garsai tik bando nuslopinti arba – priešingai – inicijuoti artėjančio militaristinio maršo skambesį ir ar norint parodyti savo požiūrį, būtina jį įvilkti į eisenos pavidalą, kalbėjosi portugalų spektaklį „Pirmadienis – atsargiai iš dešinės“, vyksiantį spalio 12, 13 dienomis LNDT studijoje reprezentavęs Bokso vadybininkas Jaroslavas Mackevičius bei viešbučio portjė Aleksej Lagutkin, atstovavęs festivalį užbaigsiantį Christopho Marthalerio spektaklį „Karališko dydžio“.
Nuo valstybės iki seksualinių paslapčių
Tiek laidoje, tiek šiųmetiniame festivalyje paliečiamos tokios temos kaip valstybės paslaptys: ar visuomenė turi teisę žinoti? Ar valstybinės paslaptys slepia kažką nuo priešų ar nuo visuomenės? O gal sistema, kai teisę balsuoti turi visi, sulaukę aštuoniolikos, yra ydinga? Ar valstybinės reikšmės klausimus galima patikėti spręsti daugumai? Apie tai kalbės spalio 8, 9 dienomis LNDT studijoje vyksiančio spektaklio kūrėjai. Jauna naujųjų medijų ir teatro menininkų grupė „machina eX“, kurianti realaus gyvenimo kompiuterinius žaidimus, festivalio „Sirenos“ žiūrovams pristatys interaktyvų spektaklį „Nutekėjimo pamokos“, o diskusijoje šį spektaklį atstovavo ir savo nuomone dalijosi Girvydas Duoblys.
Spalio 10, 11 dienomis festivalio programoje pratęsiantį lenkų genijaus Krzszystofo Warlikowskio spektaklį „Varšuvos kabaretas“ atstovavo jaunas aktorius, modelis Gytis Reiteris. Jaunuolis suabejojo, ar tikrai teisę balsuoti referendume turėtų turėti visi. Šiandien – turi visi, net ir nežinantys visų faktų – ne vien paslapčių, o rezultatas gali nulemti šalies pasitraukimą iš ES arba naujų priešų atsiradimą, arba net galimą karą. Ir vis tik – vykstant karui – ar pasikeičia eilinio žmogaus, galbūt niekaip nesurišto su veiksmais frontuose, kasdienybė? Ar prasidėjus karui dingsta seksualinės fobijos? Ar taikos metu fobijos dėl kitų seksualinės orientacijos – tai iš piršto laužiamos problemos?
Ragina įsigyti bilietus
Šiemet Tarptautinė festivalio programa prasidės specialia „Europolio“ programa, pristatoma bendradarbiaujant su Goethe institutu: „Europolis“ – tai projektas, kuriame menininkai iš Europos – teatro, kino kūrėjai, rašytojai, aktoriai, muzikantai, aktyvistai – dokumentuoja senojo pasaulio virsmą naujuoju. Greta šio projekto festivalis pristatys garsiausias teatro kūrėjų iš Lenkijos – Warlikowskio – ir Šveicarijos – Marthalerio – pavardes bei specialiai Lietuvos sostinei sukurtas interaktyvaus pasivaikščiojimo su Izraelio kūrėjais sesijas.
Festivalio meno vadovė Audra Žukaitytė teigia, kad šiemetinis festivalis, praturtintas „Europolio“ programa, padeda susidaryti platesnį vaizdą apie šiandienos įvykius pasaulyje ir įvairiaspalves jų refleksijas teatro scaenoje: „Festivalio programa nepateikia kategorijų „juoda“ ir „balta“ – menininkai iš Izraelio, Vokietijos, Lenkijos, Portugalijos, Šveicarijos, Graikijos bei Lietuvos kviečia kvestionuoti, kokias spalvas mes matome, kokios jos mums pateikiamos ir kodėl bei kokias galime sukurti patys“.
„Artimiausiu metu paskelbsime ir finalinę Lietuvoje sukurtų spektaklių panoramą, į kurią jau kviečiame užsienio teatro ekspertus, - teigia festivalio direktorius Martynas Budraitis, - o dabar kviečiame žiūrovus įsigyti sparčiai nykstančius bilietus į festivalio tarptautinę programą, kol jie pardavinėjami dar vasariškomis kainomis ir kol jų yra, nes į daugelį spektaklių – žiūrovų kiekis yra itin ribotas“.