A.Warholo sukurtas M.Monroe portretas parduotas už 195 mln. JAV dolerių

Amerikiečių poparto krikštatėviu vadinamo Andy Warholo sukurtas aktorės Marilyn Monroe portretas pirmadienį buvo parduotas „Christie's“ aukcione už 195 mln. JAV dolerių ir tapo brangiausiu varžytinėse parduotu XX amžiaus meno kūriniu.
Andy Warholo sukurtas Marilyn Monroe portretas nupirktas už 195 mln. JAV dolerių
Andy Warholo sukurtas Marilyn Monroe portretas nupirktas už 195 mln. JAV dolerių / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Po Holivudo ikonos mirties 1964 metais sukurtas paveikslas „Shot Sage Blue Marilyn“ („Peršauta žalsvai melsva Marilyn“) buvo parduotas už 195,04 mln. JAV dolerių (184,85 mln. eurų), įskaitant mokesčius, praėjus vos keturioms minutėms nuo varžytinių pradžios sausakimšoje salėje „Christie's“ būstinėje Manhatane.

Salėje buvo dešimtys „Christie's“ aukcionų namų partnerių atstovų su telefonais rankose, kurie kėlė kainą klausydami nurodymų iš potencialių pirkėjų. Prancūzų milijardieriui ir kolekcininkui Francois Pinault priklausantys aukcionų namai per trumpą spaudos konferenciją pranešė, kad „Marilyn“ buvo įsigyta salėje buvusio pirkėjo.

Prieš aukcioną šis portretas buvo įvertintas maždaug 200 mln. JAV dolerių, nurodė „Christie's“.

Nors kaina ir nepasiekė 200 mln. JAV dolerių, ji vis dėlto viršijo ankstesnį XX amžiaus kūrinio – Pablo Picasso „Women of Algiers“ („Alžyro moterys“) – pasiektą rekordą. 2015 metais šis paveikslas buvo parduotas už 179,4 mln. JAV dolerių.

Iki šiol visų laikų brangiausias pasaulyje kada nors aukcione parduotas meno kūrinys yra Leonardo da Vinci Jėzų Kristų vaizduojantis paveikslas „Salvator Mundi“ („Pasaulio Išganytojas“). Už jį 2017 metais „Christie's“ aukcione buvo sumokėta 450,3 mln. JAV dolerių.

A.Warholo šilkografijos technika sukurtas paveikslas priklauso M.Monroe portretų ciklui, vadinamam „Shot“ (Peršautos). Pasakojama, kad šis pavadinimas keturių paveikslų serijai buvo duotas po to, kai viena į menininko studiją, vadinamąjį Fabriką, atėjusi lankytoja peršovė į krūvą sudėtus aktorės portretus.

Aukcionų namų „Christie's“ pareiškime sakoma, kad šis 100 cm aukščio ir 100 cm pločio portretas yra „vienas rečiausių ir transcendentiškiausių egzistuojančių paveikslų“.

„Scanpix“ nuotr./Andy Warholas (1975 m.)
„Scanpix“ nuotr./Andy Warholas (1975 m.)

Aukciono namų XX ir XI amžiaus skyriaus vadovas Alexas Rotteris portretą pavadino „reikšmingiausiu XX amžiaus paveikslu, pasiekusiu aukcioną kartos atmintyje“.

„Andy Warholo „Marilyn“ yra absoliuti amerikietiškojo poparto viršūnė ir Amerikos svajonės, vienu metu įkūnijančios optimizmą, trapumą, įžymybę ir ikonografiją, pažadas“, – sakoma jo pranešime.

A.Warholas pradėjo kurti M.Monroe šilkografijas po to, kai aktorė mirė nuo narkotikų perdozavimo 1962 metų rugpjūtį, būdama vos 36 metų.

Jis sukūrė penkis M.Monroe portretus – visus vienodo dydžio, tačiau skirtingų spalvų fone.

Kalbama, kad keturi jų išgarsėjo po to, kai viena menininko studijoje apsilankiusi performansų meistrė Dorothy Podber paklausė, ar gali peršauti krūvą minėtų portretų.

A.Warholas sutiko pagalvojęs, kad moteris prašė leisti juos nufotografuoti, nes anglų kalboje šiedu žodžiai yra homonimai (to shoot).

Tada D.Podber išsitraukė pistoletą ir paleido kulką tiesiai M.Monroe atvaizdui į kaktą.

Taip pat pasakojama, kad kulka pervėrė keturias iš penkių drobių, o A.Worholas uždraudė D.Podber lankytis Fabrike ir vėliau restauravo serijai „Peršautosios“ priklausančius darbus.

„Shot Sage Blue Marilyn“ paveiksle M.Monroe pavaizduota žalsvai melsvame fone geltonais plaukais, mėlynais akių šešėliais, rožiniu veidu ir raudonomis lūpomis.

Paveikslas sukurtas pagal reklaminę nuotrauką, naudotą pristatant 1953 metų Henry Hathaway filmą „Niagara“.

Gautos lėšos bus skirtos Thomaso ir Doris Ammann fondui Ciuriche, kuris ir pateikė paveikslą aukcionui.

Fondas siekia padėti vaikams visame pasaulyje per sveikatos apsaugos ir švietimo programas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis