Metinė prenumerata tik 7,99 Eur! Karūnuokite savaitgalį kokybišku turiniu.
Išbandyti

Atidaroma paroda kukliai uogai, saldžiam vasaros simboliui – braškei

„The Rooster Gallery“ kviečia į grupinę galerijos atstovaujamų menininkų parodą „Braškytė“, švenčiančią besibaigiantį braškių sezoną. Paroda – odė kukliai uogai, saldžiam vasaros simboliui – įtraukia į klaidžias pseudomokslinių fantazijų, meninių pasijų ir mistinių praktikų tankmes, žada vaizdinius atradimus ir įkvepia gastronominiams eksperimentams, rašoma pranešime spaudai.
Parodos „Braškytė“ plakatas
Parodos „Braškytė“ plakatas / Ringailės Demšytės dizainas

Paroda galerijos erdvėje (Šv. Brunono Bonifaco g. 12) veiks iki liepos 14 d. Parodos atidarymas liepos 4 d., 18 val.

Kuratoriai: Kazimieras Brazdžiūnas, Jonas Motiejus Meškauskas

Dalyvaujantys menininkai: Raminta Blaževičiūtė-Mozūraitienė, Kazimieras Brazdžiūnas, Viltė Čepulytė, Tomas Daukša, Eglė Karpavičiūtė, Jonas Motiejus Meškauskas, Eglė Norkutė, Vita Opolskytė, Sandra Strēle, Emilis Benediktas Šeputis, Ieva Trinkūnaitė, Andrius Zakarauskas.

Parodos idėja

Braškė (lot. Falasus x babassa) – erškėtinių (lot. Anussa) šeimos daugiametis žolinis augalas, priklausantis žemuogių (lot. Anussa anussa) genčiai.

Senovės kalnų valstijoje gyveno tauta, žinoma kaip Raudonoji silkė, taip pat vadinta šiaudų žmonėmis. Jų kultūra turėjo ypatingai stiprų ryšį su gamtos reiškiniais, puoselėjo savitus simbolius, o braškėms buvo skiriamas didžiausias dėmesys – jos laikytos šventomis uogomis. Ši tauta tikėjo, kad braškės buvo tiesiogiai susijusios su gamtoje įsikūnijusiomis dvasiomis ir suteikė žmogui galimybę pasinerti į paslaptingą sapnų pasaulį. Jos buvo vadinamos „dieviškaisiais kąsniais“, galinčiais atverti duris į kitą realybę.

Pasak įvairių moksliniais tyrimais paremtų šaltinių, braškės, rinktos naktimis, per pilnatį, turėjo stipriausią haliucinogeninį poveikį. Uogų skynimo ritualas buvo sudėtingas ir intriguojantis dėl savo alinančio proceso. Žmonės, pasiruošę susitikti su paslaptinguoju sapnų pasauliu, stengdavosi į specialiai šiam ritualui nupintas pintines surinkti labiausiai prisirpusias ir šviežiausias braškes.

Iš kruopščiai perrinktų uogų taip pat buvo spaudžiamos sultys. Sulčių gėrimo apeigos vykdavo aklinai tamsiose patalpose, skambant ritmingai muzikai.

Pasak legendos, pavartojusieji braškių sulčių panirdavo į stiprias haliucinacijas. Jie matydavo ryškiaspalves vizijas, kalbėdavosi su gamtos dvasiomis ir galiausiai patirdavo sekinantį emocinį išgyvenimą.

Užfiksuota atvejų, kai žmonės susidurdavo su savo protėviais, kiti atrasdavo gyvenimo prasmę arba įgaudavo ypatingų žinių apie gamtą ir visatą, kurios, visuomenei modernėjant, buvo pripažintos faktais. Nepaisant to, mokslininkai, tyrinėdami braškių sudėtį, teigė, kad tai buvo veikiau psichologinis reiškinys, o ne haliucinogeninis poveikis. Tačiau Raudonosios silkės tauta toliau tikėjo šio ritualo galia ir tęsė jį, perduodami iš kartos i kartą ir saugodami savo kultūrinę tapatybę bei tikėjimą.

Braškės aptinkamos bene visur, kur kalbama apie seksualumą, vaisingumą. Sodri raudona jų spalva simbolizuoja puikų sodo derlių, nukarusios, balansuojančios ant lengvo kotelio braškės traukia akį ir tarsi viliojančiai šnibžda: „Paimk mane ahhh, greičiau ahh“. Braškės yra vasaros pranašės. Tačiau neretai uogos išorė būna apgaulinga, o jos skonis neprilygsta išvaizdai.

Be abejo, braškes galime aptikti ir tapyboje kaip simbolį. Pavyzdžiui, ankstyvojo renesanso tapytojas Hieronymas Boschas (apie 1450–1516) savo žymiausiame kūrinyje „Žemiškųjų malonumų sodas“ (1490–1500) naudojo braškes kaip nuorodas į nors ir trumpalaikius, tačiau itin pavojingus malonumus.

Vieną keisčiausių braškės reikšlų, arba veikiau būsenos aprašymų, yra pateikęs Robertas Nonsensas 1696–1796 m. Braškės būseną jis aprašo kaip gilią, disociacinę padėtį, kurioje žmogus tampa braške; jos mažos sėklytės, taškiukai, mirksi tarytum tūkstančiai akių. Tokioje būsenoje žmogus praranda laiko bei erdvės nuovoką. Taip pat aprašomas visame pasaulyje (kolektyvinė pasąmonė) atsikartojantis sapnas, kuriame sapnuojantysis užsimeta braškės apsiaustą taip tarsi įsivilkdamas į savotiškus tramdomuosius; visgi šis momentas aprašomas kaip malonus ir raminantis potyris. Kartais ši patirtis primena ir prenatalinę būseną, iš kurios grįžęs žmogus jaučiasi tarsi palaimintas, pripildytas naujų vaisingumą skatinančių jėgų. Tačiau neretai tokioje būsenoje per ilgai užsibuvusį asmenį gali ištikti ir tuštumos, bejėgiškumo, atsainumo jaudulys, kuris įvardinamas kaip alergija.

Taigi galima pastebėti, jog braškės taip svaigina, kad net įgauna tam tikrų siurrealistinių įvaizdžių ir formų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pastatus įdomiais daro ne tik fasadai: kodėl svarbu, kad jie galėtų pasakoti istorijas?
Reklama
Gal pats metas dalyvauti „Saulėlydžio“ sagos maratone? Visos dalys jau „Telia Play“ platformoje
Reklama
Parama gamtai gali būti ir tvaresnė, ir stilinga: „Lidl“ ir Lietuvos jūrų muziejus pristato unikalią suvenyrų kolekciją
Reklama
Išmanūs transporto infrastruktūros sprendimai – naujasis pažangos etapas pasitelkiant 5G
Užsisakykite
15min naujienlaiškius