Ekspozicijoje – 7 simboliniai, pagal 7 dešimtmečio archyvinius dokumentus, fotografijas, audinių raštus ir medžiagas sukurti dizaino objektai. Tarp jų – baldai, skarelių, kaklaraiščių, peteliškių kolekcijos, to laikotarpio plakatai ir net limituotu, vos 30 vienetų tiražu išleistos vaikiško marmelado pakuotės.
Šiuo žaismingu projektu parodą-parduotuvę inicijavęs „Dizaino fondas“ siekė priminti Lietuvos dizaino istoriją ir kūrybiškai pažvelgti į prieš kelis dešimtmečius žmonių pamėgtus, kasdien naudojamus daiktus.
Ir nors oficialiai paroda duris atvers ketvirtadienio vakarą, dar dieną projekto kūrėjai pakvietė į čia vykusią spaudos konferenciją.
Pasak vienos iš konferencijos dalyvių, semiotikės, Vilniaus dailės akademijos Dailėtyros instituto dizaino tyrėjos Gintautės Žemaitytės, dizainas – tai praktinė semiotika, sritis, kuria per įvairius žmonių naudojamus daiktus originaliai pristatomos tiek asmeninės, tiek tautinės jų vertybės.
„7 dešimtmetis parodo naujų formų paieškas. Norėtųsi, kad dizainas taptų kelrodžiu visuomenėje, juk kultūroje dizaino svarbą galima parodyti paprastais dalykais – daiktais, kuriuos žmonės naudoja“, – kalbėjo G.Žemaitytė.
NDG miniparodoje visi eksponatai gimė kūrybinių dirbtuvių metu, bendraujant su Lietuvos dizaino studijomis, dailininkais, dizaineriais. Prie projekto „Sukurta Lietuvoje 7 dešimtmetyje“ dirbo daugiau nei 30 žmonių komanda, visi jie prisidėjo prie to, kad galerijos lankytojai galėtų pamatyti pagal autentiškus darbus savaip interpretuojant naujai sukurtus, arba atkurtus tam metui būdingus objektus.
Iki paskutinės gruodžio dienos veiksiančioje parodoje galima pamatyti, pavyzdžiui, pagal 1967 metais Janio Rainio išleistą knygą „Aukso sietelis“ atkurtą Birutės Žilytės iliustracijų kolekciją – jos iliustracijų abstrakcijos buvo perkeltos ant 7 skarelių.
Viena jų renginyje pasipuošė ir pati G.Žemaitytė. Pasak jos, prikeliant šiandien jau istorija tapusius dalykus, taip galima iš naujo atrasti juos esamuoju laiku.
Tačiau šios skarelės liktų tik skarelėmis, jei dizaineriai nebūtų sugalvoję dar vienos funkcijos – parodoje šie spalvingi tekstilės gaminiai tampa „lempų manekenų“ drabužiais: uždengdamos toršerus jos primena 7 dešimtmečio madą, kuomet kabinti jas ant lempų buvo stiliaus dalis.
Ekspozicijoje akį traukia pagal Juliaus Juzeliūno stilių sukurta kaklaraiščių, peteliškių ir fantazijų kolekcija. Pasak dizaino istorikės, projekto „Dizaino fondas: istorijos aktualizavimas“ vadovės Karolinos Jakaitės, tai – simbolinė duoklė šimtmetį šiemet mininčiam, 1916 metais gimusiam, kompozitoriui.
„Pernai minėjom dizaino Lietuvoje pradininko Felikso Daukanto šimtmetį, tačiau ta proga nieko nebuvo sukurta. Julius Juzeliūnas taip pat yra susijęs su dizaino istorija, todėl šįkart nusprendėme šią progą kažkaip įprasminti“, – pasakojo K.Jakaitė patikinusi, kad 2018 metais Vilniuje vyksiančioje grandiozinėje šimtmečio dizaino parodoje bus galima išvysti ir daugiau įdomių kolekcijų.
Dar vienas originalus darbas – „Vaikiško marmelado“ rinkinys. Jis gimė iš dailininkės Rajos Šmuriginaitės eskizo. Kodėl marmeladas? K.Jakaitė priminė, kad 7 dešimtmetyje šis saldėsis buvo itin populiarus, o jo buvo pačių įvairiausių rūšių: net su jūros kopūstais ar pagaminto atsižvelgiant į skirtingus metų laikus – asortimentas buvo didžiulis. Parduotuvėje tėra 30 pakuočių po 200 gramų, todėl kūrėjai jau dabar juokauja, kad šis eksponatas bus iššluotas per dieną.
Čia pristatomas ir pagal 1966 metų modelį atkurtas Vytauto Čekanausko šviestuvas bei sukurti jį interpretuojantys dizaino objektai, pagal 1960 metų modelį atkurtas Lygijos Marijos Stapulionienės šezlongas. Taip pat galima išvysti 7 dešimtmečio plakatus bei specialiai šiam renginiu sukurtą ir išleistą 2017 metų dizaino kalendorių „Sukurta Lietuvoje 7 dešimtmetyje“.
„Idėja sukurti tokį projektą buvo brandinta jau seniai. Kodėl visa tai apie 7 dešimtmetį? Nes jis svarbiausias ir labai įdomus“, – sakė K.Jakaitė.
Galiausiai buvo sugalvota padaryti simbolinę parduotuvę, kurioje užparduotus objektus lėšos bus skiriamos tolimesniems „Dizaino fondo“ darbams. „Nesame tikri verslininkai. Tiesiog galvojame, kad norint veikti tai, kas patinka, reikia iš kažko užsidirbti. Visi šie suvenyrai ir objektai – parama mūsų tolimesnėms veikloms“, – kalbėjo parodos iniciatorė.
Projekto „Dizaino fondas: istorijos aktualizavimas“ metu buvo nufilmuoti ir kelis interviu su 7 dešimtmečio dizaino kūrėjais, buvo renkami ir analizuojami to laikotarpio dizaino pavyzdžiai, archyviniai dokumentai, fotografijos, audinių raštai ir medžiagos. Kol kas sumontuotą anonsą taip pat galima pažiūrėti NDG, o visas istorijas bus galima išvysti dizaino šimtmečio parodoje 2018 metais.
„Patys šiek tiek apgailestaujame, kad parodoje objektų nėra daug. Tačiau juk tai tikras 7 dešimtmetis – kai ateini į parduotuvę ir viskas jau būna parduota“, – šmaikštavo G.Žemaitytė.
Dizaino paroda-parduotuvė „Sukurta Lietuvoje 7 dešimtmetyje“ sostinės NDG galerijoje veiks iki gruodžio 31 dienos.