Kaip ir kiekvienais metais, šiais taip pat, Lietuvos dizaino prizas „Geras dizainas“ pasiliko ties koncepcija vertintojų komisiją sudaryti iš dizaino teoretikų ir ekspertų tik iš užsienio. „Tokia praktika leidžia lietuviškam dizainui ir jo inovatyvumui bei kompleksiškumui būti kritiškai pastebėtam ir įvertintam užsienio standartų“, – teigia Gabija Vanagė. Šių metų vertintojų komisiją sudarė dizaino srities ekspertai iš Estijos, Didžiosios Britanijos ir Švedijos.
„Kalbant, diskutuojant ir vertinant pateiktus projektus, išryškėjo kiekvieno eksperto vertybės ir vertinimo kriterijų iškalibravimas jų aibėje“, – teigė Gabija Vanagė.
Svarbu suprati, – sako Triin Jeerei, – kad geras dizainas turėtų išsiskirti tiek stiliumi, tiek medžiaga, tiek savo paklausa rinkoje.
„Geras dizainas yra tas, kuris atitinka savo paskirtį ir kontekstą. Visų pirma, jis turėtų būti funkcionalus, tačiau tuo pačiu metu jo tvarumas turėtų būti kuo didesnis. Geras dizainas turėtų būti lengvai suprantamas vartotojui ir patogus naudoti. Tačiau vizuali išvaizda taip pat yra labai svarbi: geras dizainas turėtų pasiūlyti kažką naujo ir įdomaus, neprarandant naudojimo patogumo,“ – sako komisijos narė Triin Jerei. Estės mokslų akademikės, šiuo metu užimančios vietą Vilniaus universitete, mėgstamiausia citata, kuri, pasak jos, gana gerai apibendrina gero dizaino esmę, yra britų dizainerio Robino Day'o žodžiai: „Aš du kartus pagalvočiau apie tokių daiktų dizainą, kurių niekam nereikėjo ir kurie neištvėrė laiko“. „Tad norint tai pakeisti svarbu suprati, – sako Triin Jeerei, – kad geras dizainas turėtų išsiskirti tiek stiliumi, tiek medžiaga, tiek savo paklausa rinkoje.“
Stokholme dirbanti Daniela Dichkova, CXM (klientų patirties valdymo) projektų ekspertė, dizaino komandos vadovė kurianti „Lean UX“ procesus organizacijoms, siekdama apibrėžti kas yra geras dizainas išskyrė septynias, jam būdingas savybes: intuityvumas (dizainas vartotojui turėtų būti organiškas ir natūraliai patogus), tikslingumas (projektavimas turėtų išspręsti esamą problemą praktiškai ir efektyviai), gebėjimas įtraukti (žmonės, turintys skirtingus apribojimus, patirs produktą ar paslaugą kitaip, o dizainas turėtų palaikyti vienodą prieinamumą visiems), patrauklumas (intriguojantis dizainas turėtų sukelti malonumą ir sukelti teigiamų emocijų, o dar geriau – padėti sušvelninti visas neigiamas patirtis, kurios galbūt buvo siejamos su vartojamo objekto kontekstu), novatoriškumas (dizainas būti šiuolaikiškas ir atspindėti naują idėją), sąžiningumas (dizainas turėtų būti iš anksto apgalvotas ir atitraukiantis visą įmanomą neigiamą patirtį ir iš vartotojo patirties), tvarumas (susiję produktai ir paslaugos visada turėtų būti nuosekliai atstovaujami visose platformose, taigi prisidedant prie patvarios ir prasmingos patirties, kuri gali išaugti kartu su verslu).
Europoje populiarios tinklalaidės „Design Education Talks” autorius ir vedėjas, dizaineris bei dėstytojas Lefteris Heretakis, teigia, kad „dizaineriai turi atsiminti vieną, kone svarbiausią, dalyką – tai, kad suprojektavimo ir dizaino kūrybos priežastis, dėl kurios dizainas įgyja unikalią išvaizdą, yra jie patys. Nes sąmoningai ar nesąmoningai rezultatai kyla iš dizainerio vertybių. Taigi, jei sutelksime dėmesį į projektavimą pagal savo idealus, vertybes, būsime arčiau to, ką pavadinčiau geru dizainu.“
Taigi taip atrodo šių metų nacionalinio dizaino prizo „Geras dizainas“laureatai, išrinkti nepriklausomos ekspertų komisijos ir Jūsų balsų nulėmusių Publikos prizo laimėtoją!
1 VIETOS
BALDAI IR ŠVIESTUVAI – The playing table – Grojantis stalas, Ieva Prunskaitė
INTERJERO DIZAINAS – Parodos „Jaunojo dizainerio prizas 2020” interjero dizainas, Vladas Suncovas, Monika Janulevičiūtė
INTERJERO ELEMENTAI – Vazų kolekcija „Dūmoti“, Elena Mieželė
KONCEPCIJA – Įtvaras riešo ir dilbio traumoms gydyti „Exo Oro“, Gintarė Černiauskaitė
KOSTIUMO DIZAINAS – Eksperimentinė drabužių kolekcija „Humane Update“, Karolina Miciūtė
LEIDINYS – Edukacija „Vakaro istorijos Lietuvos mergaitėms“, Ugnė Balčiūnaitė
MADOS AKSESUARAI – Gerdos Liudvinavičiūtės projektai, Juvelyriniai dirbiniai „METABOLISM | between utopia and reality“, ir „BRUT (a) LIST | ODE TO THE EASTERN EUROPEAN BLOCKS“
PASLAUGŲ IR SOCIALINIS DIZAINAS – Interaktyvi edukacinė eksopozicija ,,Apie vėžiagyvius, dygiaodžius ir mus“, Martynas Birškys, Milda Šiulytė, Oleksandr Rogovets (DADADA Studio)
PRODUKTO IR INDUSTRINIS DIZAINAS – Pieno dozatorius „SHIRO“, Barbora Adamonytė-Keidūnė
VIZUALINIS IDENTITETAS – Interneto puslapis „Šiaulių bankas. Audio istorijos“, Gintarė Kavaliauskaitė, Jolita Galamb, Marius Kneipferavičius
2 VIETOS
BALDAI IR ŠVIESTUVAI – Sėdimas baldas „nstabilis“, Linas Čeponas
INTERJERO DIZAINAS – Visuomeninis interjeras, Lietuvos ambasada Prahoje, Studija In Arch
INTERJERO ELEMENTAI – Žvakidė „Kál-nas“, Studio Grey on Grey (Dovilė Aleksandravičiūtė, Justina Vilčinskaitė)
KONCEPCIJA – City Purefier / Miesto valymo įrenginys, Elena Mieželė
KOSTIUMO DIZAINAS – Drabužio inžinerijos sprendiniai aprangos kolekcijoje „FF“, Barbara Baranovska
LEIDINYS – Suvenyrinės užrašų knygos, „note Lithuania“, Aurimas Grajauskas
MADOS AKSESUARAI – Juvelyrika „Perkrauti (reload) akmenys“, Ieva Laskevičiūtė
PASLAUGŲ IR SOCIALINIS DIZAINAS – Interaktyvus muziejus–edukacinė erdvė vaikams „Istorijų dvarelis“, Miglė Vasiliauskaitė, Kotryna Zilinskienė, Ieva Cicėnaitė, Justė Maldžiūnaitė
PRODUKTO IR INDUSTRINIS DIZAINAS – Elektrinis motociklas „UBCO FRX1“, Linas Kraniauskas, Domas Zinkevičius
VIZUALINIS IDENTITETAS – „Natix“ aiškinamoji animacija, Otilija Morozaitė, Ignas Kairelis, Dovilė Macijauskaitė (Stepdraw)
3 VIETOS
BALDAI IR ŠVIESTUVAI – Šviestuvas „The BUD“, Barbora Adamonytė-Keidūnė
INTERJERO DIZAINAS – Visuomeninis interjeras „Lonas HOME“, Jokūbas Jurgelis, Jūratė Volkavičiūtė (2XJ architects) ir Didelės šeimos namai, Gyvenamojo namo interjeras, Aidas Kalinauskas, Ignas Kalinauskas, Benas Kalinauskas, Laurynas Bublys
KOSTIUMO DIZAINAS – Mados kolekcija „Raudona | Žalia“, Indrė Barkauskaitė
LEIDINYS – Edukacinė knyga „Tebūnie kava“, Tadas Karpavičius
MADOS AKSESUARAI – Aksesuaras kūnui „Po nuodėmės“, Gintarė Janulaitytė
PASLAUGŲ IR SOCIALINIS DIZAINAS – Reklaminė kolona su integruota mokėjimų sistema, Mantas Velykis, Marius Kneipferavičius, Artūras Kirslys
PRODUKTO IR INDUSTRINIS DIZAINAS – Pagalbinė priemonė psichologui kalbėti su emociškai pažeistais vaikais „Šeimukai “, Justina Stipinaitė
VIZUALINIS IDENTITETAS – Vizualinis identitetas, „Freiheit lofts“, Kūrybos vadovas – Ignas Kozlovas, Strategė – Justina Muralytė, Dizaineris – Arnas Augutis, Projektų vadovė – Elina Kondraščenko
PUBLIKOS FAVORITAS
Publikos balsavime vyko įtempta kova, sutraukusi nemažą jūsų palaikymą, arti tūkstančio balsuotojų paliko savo balsą rinkdami savo publikos dizaino favoritą. Laimėtojas išaiškėjo tik paskutinę minutę. Kelių balsų skirtumu publikos dizaino favoritu tapo: “Suvenyrinės užrašų knygos, „note Lithuania“, Aurimas Grajauskas”. Keliais balsais atsiliko “Įtvaras riešo ir dilbio traumoms gydyti „Exo Oro“, Gintarė Černiauskaitė”, o į garbingą 3-ią vietą pakilo „Edukacinė knyga „Tebūnie kava“, Tadas Karpavičius“. Šiuos tris Publikos finalininkus sulaukusius nemažai publikos palaikymo, šių metų Publikos balsavimmo remėjas, žurnalas „Centras/interjeras.lt“, nusprendė apdovanoti metinėmis 2021 m žurnalo prenumeratomis.
Nacionalinio konkurso „Geras dizainas“organizatorius: Lietuvos Dizaino forumas.
Konkurso „Gero dizaino“ pagrindinis rėmėjas: Lietuvos kultūros taryba.