„Jaunojo dizainerio prizo“ laureatės indų kolekcija skatina valgymo sąmoningumą

Vilniaus dailės akademijos (VDA) organizuojamo konkurso „Jaunojo dizainerio prizas 2021ׅ“ laureate dizaino tyrimų kategorijoje tapo Viktorija Stundytė, atlikusi tyrimą ir sukūrusi stalo atributų dizainą, keičiantį valgymo įpročius. Dizainerės indų kolekcijoje išryškinama valgymo ritualo svarba žmogaus gyvenime.
Viktorijos Stundytės kolekcija
Viktorijos Stundytės kolekcija / Asmeninio archyvo nuotr.

Formuoti dėmesingą valgymą

Dizaino magistro studijos VDA ir asmeninės V. Stundytės vertybės, susijusios su maisto kultūra, skatino imtis valgymo įpročių tyrimo iš dizaino perspektyvos.

„Tam ypatingos reikšmės suteikė sugrįžimas iš mainų studijų pietinėje Prancūzijos pakrantėje, kuomet studijuodama įsidarbinau jūros gėrybių restorane „L’Oursinado”. Ši praktika leido pažinti valgymo ritualo svarbą žmogaus gyvenime. Tuo metu išryškėjo ir kūrybinės krypties specifika – maisto, žmogaus ir indo sąlytis“, – prisimena konkurso laureatė.

Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija
Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija

Parengusi tiriamąją magistro baigiamojo darbo dalį „Šiuolaikinių valgymo įpročių stebėsena iš dizaino perspektyvos ir patirčių gerinimas” (darbo vadovas – Vilniaus fakulteto Dizaino katedros docentas meno licenciatas Mantas Lesauskas), dizainerė atliko kūrybinį darbą „Valgymo potyriai: stalo atributų dizainas” (darbo vadovė – Vilniaus fakulteto Dizaino katedros docentė Julija Mazūrienė).

Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija
Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija

Kūrybinis darbas – tai dizaino objektų serija – indų kolekcija, kurią sudaro septyni skirtingi stalo indai: vandeniui, uogoms, daržovėms, kiaušiniams, jūros gėrybėms, mėsai ir desertui. Dizainerė įsitikinusi, jog gamtos atributus atkartojantis dizainas padeda formuoti dėmesingą valgymą, skatina galvoti, kaip ant stalo esantis maistas buvo užaugintas bei atkreipti dėmesį į maisto kiekio pasirinkimus.

Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija
Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija

Objektai paremti žmogaus ir gamtos sąlyčiu

Viena pagrindinių tvarios maisto sistemos vizijos dalių yra valgymo sąmoningumas. V. Stundytė savo dizaino projektu siekia perteikti žinutę, jog pokyčiai prasideda nuo stalo, valgymo elgesio, maisto pasirinkimų ir jo kiekio.

Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija
Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija

„Kolekcijoje pristatomi skirtingi objektai normuojantys porcijas, padedantys išvengti persivalgymo ir maisto švaistymo. Taip pat kuriama užuomina į gamtos atributus, skatinama rinktis natūralius, ekologiškus maisto produktus, tolinti momentinio valgymo įpročius, kai maitinamasi skubiai „čia ir dabar”, – pasakoja V. Stundytė.

Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija
Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija

Kiekvienas autorės objektas remiasi žmogaus ir gamtos sąlyčio taškais. „Valgymo procesas prasideda nuo vandens atsigėrimo – vanduo semiamas iš dubens ir geriamas iš indo, atkartojančio vandens sėmimą plaštakomis prie natūralaus vandens šaltinio; uogų indas ūgliais referuoja į uogų rankiojimą pirštais; kiaušinio indas mena kiaušiniavimo procesus; mėsos inde patiekalo sultys suteka į indo raukšles“, – pasakoja V. Stundytė.

Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija
Asmeninio archyvo nuotr./Viktorijos Stundytės kolekcija

Susimąstyti apie valgį

„Valgis ne tik turi būti skanus, bet ir turi būti gera apie jį galvoti (pranc. Il ne suffit pas qu'un aliment soit bon à manger, encore faut-il qu'il soit bon à penser)“, – prancūzų antropologą Claude Lévi-Strauss cituoja konkurso „Jaunojo dizainerio prizas“ laureatė V. Stundytė.

Su kolekcija susipažinti galima iki liepos 31 d. VDA parodų salių „Titanikas“ 1 aukšte.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis