Festivalio „Kaunas Photo“ vadovas Mindaugas Kavaliauskas teigia, kad užsienio menininkai į Kauną kviečiami jau eilę metų, jų darbuose užfiksuotos įvairiausios Kauno vietos ir žmonės.
Deja medinius lūšnynus palaipsniui „išstumia“ mūriniai statiniai, sparčiai keisdami „Brazilkos“ landšaftą, todėl ypatingai svarbu išsaugoti senąją istoriją ją dokumentuojant.
Birželio 10 dieną Žaliakalnio turgavietėje vykusio susitikimo su E.Colombo metu kauniečiai galėjo susipažinti su „Brazilkos“ kvartalo istorija. Italė kvietė nusifotografuoti čia pat įrengtoje improvizuotoje fotografijos studijoje.
„Sparčiai keičiantis Kauno miesto paveikslui, intensyviai nyksta senieji jo kvartalai, o su jais palaipsniui iš atminties išsitrina ne tik ypatingas urbanistinis peizažas, bet ir legendomis tapusios istorijos. Viena iš tokių istorijų slypi Žaliakalnio rajono dalyje, vadinamoje „Brazilka“, kurią riboja Jonavos, Varnių, Žemaičių gatvės ir Savanorių prospektas.
Šiame žemės plotelyje įsikūrė iš emigracijos Brazilijoje grįžę lietuvaičiai. Jie, sekdami Pietų Amerikos favelų kvartalų pavydžiu, dabartinės Jonavos gatvės pašonėje, ėmė statyti nedidelius medinius namelius, kurie ilgainiui sukūrė, daugelio dabar romantišku kvartalu vadinamą, rajoną. Deja medinius lūšnynus palaipsniui „išstumia“ mūriniai statiniai, sparčiai keisdami „Brazilkos“ landšaftą, todėl ypatingai svarbu išsaugoti senąją istoriją ją dokumentuojant.
Tikimės, kad Emanuela Colombo, bendradarbiaudama su vietos gyventojais, sukurs įstabių kadrų ir mūsų atmintį grąžins į medinėmis trobelėmis „apaugusio“ Neries šlaito laikus“, – mintimis dalijosi „Kaunas Photo“ koordinatorė Eglė Tamulynienė.
Darbą pardavimų srityje metė dėl fotografijos
E.Colombo įgijo komunikacijos mokslų išsilavinimą ir dešimtmetį dirbo pardavimų srityje. 2007 m. ji nusprendė pasiduoti savo didžiausiai gyvenimo aistrai – fotografijai. Įgijusi fotografijos ir vizualiųjų menų magistro diplomą pradėjo dirbti fotografe su keliomis viešosiomis įstaigomis.
Emanuela kuria įvairialypes istorijas apie žmonių gyvenimą Italijoje ir užsienyje, savo fotografijos studijoje fiksuoja gyvūnų ir žmonių portretus. Menininkės darbai buvo publikuoti nacionaliniuose žurnaluose.
15min menininkė atskleidė, kad prieš atvykdama į Kauną apie čia egzistuojantį savotišką kvartalą nežinojo nieko, tačiau džiaugiasi, nes jau netrukus turės galimybę ne tik atidžiai apžiūrėti vietovę, bet ir susipažinti su čia gyvenančiais žmonėmis. Ji pabrėžia, kad labai svarbu ne tik užfiksuoti vaizdus, bet ir pajausti nuotaiką. Susikalbėti su vietiniais gyventojais menininkei padės vertėjas.
„Labai svarbu pamatyti, kaip žmonės gyvena, ir kokius savo tėvų ir senelių daiktus išsaugojo“, – mintimis dalijosi fotografė.
Lankėsi Sibire, fiksavo indėnų kovą
Vienas iš naujausių menininkės darbų yra skirtas Italijoje gyvenančioms tautinėms mažumoms, kurios daugybę metų saugojo savo kultūrą, o svarbiausia – kalbą. Dėl vis stiprėjančios globalizacijos ir medijų kultūros įtakos, šių žmonių kalba sparčiai nyksta. Iš daugybės menininkės darbų verta paminėti ir kelionę į Sibirą. Autorė fiksavo čia gyvenančios „Jehovos liudytojų“ religinės bendruomenės patirtis, po to, kai Rusijos valdžia šią uždraudė.
Savo darbuose ji perteikė ir vienos Amerikos indėnų grupės kovą už išlikimą, kuomet jiems priklausančiose žemėse buvo pradėtas įrengti naftotiekis. Visa tai menininkė perteikė fotografijose.
E.Colombo atlieka ne tik fotografo, bet ir antropologo darbą – renka medžiagą ir stengiasi perprasti žmones, jų papročius. Dėmesį skiria ne tik vaizdui, bet ir tam, kas jame slypi.
Su kitų miestų „brazilkomis“ sieja skurdas
„Kaunas Photo“ komandą maloniai nustebino netikėtai pasirodžiusi mergina, kuri savo bakalauro darbe nagrinėjo Žaliakalnio „Brazilkos“ istoriją. Vytauto Didžiojo universitete istorijos studijas neseniai baigusi Austra pasakojo, kad domėtis šia tema paskatino tėtis.
„Ilgainiui supratau, kad tai labai įdomu. Be to, jau keturios mūsų šeimos kartos gyvena „Brazilkoje“. Rašant darbą įdomiausia buvo surasti pradinį kvartalo susikūrimo tašką. Pavadinimas paprastai siejamas su iš Brazilijos sugrįžusiais lietuviais, bet tai ne visai tiesa. Dauguma gyventojų buvo vietiniai paprasti žmonės.
Kaunui tapus laikinąja sostine, į jį suplūdo daugybė žmonių, todėl ėmė trūkti gyvenamųjų vietų. Atsirado toks ūkininkas Jonas Sapaliauskas, kuris turėjo didelį žemės sklypą. Jį suskaldė į 30-40 mažesnių sklypų ir pradėjo nuomoti. Nuoma buvo labai pigi 100-150 litų, o kartais dar mažesnė. Namai statyti iš bet kokių atsitiktinių medžiagų.
Nors gyvenvietė prie Kauno prijungta seniai, bet žmonių savimonėje išliko atskiros gyvenvietės vaizdas. Kai kurie dar 1935 metais šią vietą vadino Sabalių arba Sabaliauskų kaimu. Ir kituose miestuose yra „brazilkomis“ vadinamų vietų. Bendras jų bruožas – skurdas“, – pasakojo jauna istorikė.
Fotomeno festivalis „Kaunas Photo“ – ilgiausiai be pertraukų rengiamas kasmetis tarptautinis fotografijos meno festivalis Lietuvoje ir Baltijos šalyse. E.Colombo meninės rezidencijos rezultatai visuomenei bus pristatyti šių metų antroje pusėje.