Klaipėdos lėlių teatre – Rasos Jančiauskaitės iliustracijos

Penktadienį 17 val. Klaipėdos lėlių teatre (Turgaus g. 9, Klaipėda) vyks Rasos Jančiauskaitės iliustracijų parodos „Summa“ atidarymas. 2019 m. projekto „Summa“ iliustracijos pelnė I-ąją vietą vaikų literatūros festivalio iliustracijų konkurse „Sharjah Children's Reading Festival“ (Jungtiniai Arabų Emyratai).
Rasos Jančiauskaitės iliustracija
Rasos Jančiauskaitės iliustracija / Klaipėdos lėlių teatro nuotr.

Rasos Jančiauskaitės iliustracijos knygai „Summa“ sukurtos studijuojant vizualiųjų komunikacijų dizaino magistro studijose Vilniaus dailės akademijoje 2017 m. Baigiamojo darbo projektą sudaro leidinys, iliustracijų paroda ir video animacija (projekto vadovė prof. Aušra Lisauskienė). Lot. kilmės žodis „summa“ reiškia „sankaupa, visuma“ arba tam tikrą pinigų kiekį, tad R. Jančiauskaitė akcentuoja, kad pavadinimas „Summa“ atliepia idėją sudėti bendrą visumą, pajusti pilnatvę. Darbų autorė siekia panagrinėti, kas ši suma yra šiandien? Ar tai pinigų suma už nesibaigiantį prekių srautą? Ar tai ilgesys savo pilnatvės, savo bendros (vi)sumos suvokimo?

Iliustracijose ir animacijoje veikiančiuoju organizmu esti ne tik žmogaus kūnas, bet ir plastikinis maišelis – tai vartotojiškumo metafora. Projekte vaizduojama, kad plastikinis maišelis siekia įsikūnyti į žmogų, tapti neatsiejama standartizuota dalimi. Kūnas, jo išsibarstymas, inertiški judesiai ir jungtis su plastikiniu maišeliu veikia istorijos naratyve. Leidinyje ir animacijoje žiūrovas leidžiasi į kelionę po žmogaus / prekės sąmonės srautą.

Piešdama iliustracijas R. Jančiauskaitė siekė išlaikyti vaizdo gyvumą, ranka brėžiamos linijos netobulumą ir autentiškumą. Vaizduojamų žmonių formas suabstraktino, kad išvengtų sąsajų su tam tikra lytimi ar amžiumi. Interpretuojama bendra masinio vartojimo laikotarpiu gyvenančio individo būsena. Viena iš projekto „Summa“ dalių yra video animacija: „Animavimas man yra nauja sfera, todėl eksperimentavau siekdama suprasti, kaip personažai gali judėti. Norėjau pasiekti judesio tikrumo jausmą. Mainų studijų Italijoje metu susipažinau su rotoskopijos technika animavime ir pritaikiau šį animacijos būdą kai kurioms „Summa“ projekto vaizdo scenoms. Naudojau senąjį technikos variantą, kai kadras po kadro perpiešiama medžiaga. Kopijavau judesį ir proporciją, tačiau patį personažą smarkiai stilizavau ir nepalikau realistinio žmogaus motyvo“, – pastebi parodos autorė.

Klaipėdos lėlių teatro nuotr./Rasos Jančiauskaitės iliustracija
Klaipėdos lėlių teatro nuotr./Rasos Jančiauskaitės iliustracija

Animacijos veiksmas vyksta menamoje parduotuvėje. Žiūrovą pasitinka stumdomų durų motyvas, primenantis kasdien aplankomos vietinės parduotuvės duris. Pasak R. Jančiauskaitės, „Šis simbolis nukreipia ir į amžinybę, tariamus „Rojaus vartus“. Animaciją kūriau remdamasi įspūdžiais, su tema susietais garsais ir vaizdais. Vienose scenose atgyja leidinio iliustracijos, kitos kurtos papildomai.“

Iliustracijomis ir animacija kuriamas vizualinis dialogas su XXI a. masinės kultūros apsuptyje gyvenančiu žmogumi. Tekstinis, vizualinis ir dinaminis projekto lygmuo kviečia žiūrovą apmąstyti dabarties socialinę kultūrą, aplinkos spaudimą ir savo pasirinkimus.

Rasos Jančiauskaitės darbai Lietuvoje eksponuojami pirmą kartą. Knygos „Summa“ iliustracijų veikėjai – pabirusios žmogaus kūno dalys, tarsi už virvelių valdoma tapatybė, tad Lėlių teatras ir iliustracijų marionečių koncepcija turi gražią sąsają.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų