Ant namo tapoma neofreska yra dalis Klaipėdos parodų rūmuose šiuo metu eksponuojamos T.Vincaičio parodos „Nuo gatvės iki galerijos“. Jos rėmuose T.Vincaitis sumanė vieną projektą įgyvendinti realioje erdvėje, ant namo fasado.
Klaipėda T.Vincaičiui gerai pažįstamas miestas, jame pasakoja praleidęs daug vaikystės akimirkų. Ieškodamas kūrybinės erdvės lauke jis pasirinko visai šalia pagrindinės miesto arterijos, prie posūkio į Naujojo uosto gatvę stovintį pastatą ir likęs ties šiuo pasirinkimu, mat jis stovi išraiškingoje vietoje, posūkyje ir neofreska vairuotojams atsivers tarsi siurprizas.
Architektūros studijas Kaune baigęs ir ten gyvenantis menininkas pastaruoju metu teigia buvęs užsiėmęs komerciniais projektais ir parodai Klaipėdoje pasirengęs vos per keletą dienų su bičiulio Edvardo Šepučio pagalba. Ilgai nesvarstęs jis sumanė ant sienos nutapyti tai, kas gyvena jo širdyje – krikšto dukrą, kurią mato retai, mat jos namai Londone.
Esu prastas krikšto tėtis, retai matausi, pamirštu pasveikinti... Nusprendžiau padaryti dovaną vaikui. Kažkada buvau užsiminęs, manau, ji pamiršo, tad bus siurprizas, – sakė menininkas.
„Tai tikros mergaitės... Aš pats šeimos dar neturiu, vaikų irgi. Tai mano draugo dukros, dvi sesės, nuotrauka daryta prieš dvejus metus vestuvių metu. Viena jų, vyresnėlė – mano krikšto dukra, gimusi emigracijoje, Londone. Esu prastas krikšto tėtis, retai matausi, pamirštu pasveikinti... Nusprendžiau padaryti dovaną vaikui. Kažkada buvau užsiminęs, manau, ji pamiršo, tad bus siurprizas.
Kita vertus, tai savotiškai tokia socialinė emigracijos tema, – kalbėjo menininkas. – Iš tiesų, toks sprendimas gimė impulsyviai. Tai nuoširdi, skaisti nuotrauka ir visiems patiko, tad daug nekapsčiau...
Čia slypi ir socialinė akcija. Jei gerai pažiūrėtumėte, vyresnioji mergaitė rankoje laiko žvakę, o gal petardą? Tai tarsi potekstė, jog visi mes pilni velnių, o kartu ir tarsi interpretacija eismo dalyviams, kad neskubėtų. Galerijoje vienas mano objektų visoje kompozicijoje yra degtukas“.
Tapys savaitę
Trečiadienį pusdienį ruošęsis mergaičių tapymui menininkas kartu su vieno savanorio pagalba tampė elektros laidus, statė projektorių, keltuvą. Mergaičių siluetai ant sienos nugulė per porą valandų. Ketvirtadienį menininkas neofreską pradėjo spalvinti, procesas truks apie savaitę. Kitą penktadienį planuojamas oficialus neofreskos atidarymas. Kaip teigia autorius, maketas ant sienos nebus identiškas nuotraukai, tai bus tapybiškas paveikslas.
Nors buvo kilusi mintis ant namo tapyti kažką abstraktesnio, tačiau namo gyventojams mergaičių siluetai labai patiko ir menininkas nusprendė nebesiblaškyti. Kokybiškais, fasadui skirtais dažais nutapytas kūrinys vairuotojus ir praeivius turėtų džiuginti ilgą laiką, nebent namo gyventojai nuspręs namą renovuoti.
Aistra nuo vaikystės
T.Vincaitis prisipažįsta, jog tapyba ant sienų yra jo aistra nuo pat vaikystės. Grafiti ilgainiui peraugo į darbą. Ieškodamas, tobulindamas savo kūrinius ant pastatų jų išpaišė ne vieną gimtajame Kaune, taip pat Šiauliuose, Raseiniuose, Rygoje ir net Betliejuje.
Klaipėdoje šis darbas antrasis. Prieš trejus metus kartu su bičiuliu E.Šepučiu išdabino buvusio Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakulteto sienas Klaipėdos centre, Daržų gatvėje. Čia kūrybinė gija, pavadinimu „Sapnas“, sujungta ant dviejų pastato sienų, ant vieno jų galima išvysti miegančią mergaitę, o nuo kito pastato – ranką, traukiančią užklotą ir ją žadinančią.
Kaune nutapytų pastatų menininkas nė neskaičiuoja, sako piešiantis ne dėl jų skaičiaus. Daugybė kūrinių papuošė komercinius ir privačius objektus bei patalpas, kai kurie kūriniai jau nebeegzistuoja, mat renovacijų metu buvo uždažyti.
Reiklus pats sau
Dailės akademijoje architektūros studijas baigęs T.Vincaitis neslepia esąs reiklus ir turintis kontroversišką nuomonę apie piešinius ant pastatų.
„Pats paišau, bet griežtai žiūriu. Dabar tokia mada didelio masto piešimas gatvėje, „baisi“ mada. Esu matęs daug vykusių pavyzdžių, bet dar daugiau nevykusių, ir pats tokių esu padaręs. Tai pamokos, nes su kiekvienu darbu tobulėj“i, – sakė T.Vincaitis, šį kūrinį vadinantis neofreska.
Tai nėra senąja technologija piešiamas kūrinys, jis evoliucionavęs į naują žanrą, įgijęs „baisų“ populiarumą visame pasaulyje nuo Jungtinių Arabų Emyratų, Indonezijos, Australijos, Šiaurės ir Pietų Amerikos, Europos ir Azijos, – pasakojo T.Vincaitis.
„Grafiti vadinti neverta, aptepliotos sienos jau praėjęs etapas ir skiriasi kaip diena ir naktis. Ši kūryba vadinama didelio mastelio sienos dekoravimu arba neofreska. Tai nėra senąja technologija piešiamas kūrinys, jis evoliucionavęs į naują žanrą, įgijęs „baisų“ populiarumą visame pasaulyje nuo Jungtinių Arabų Emyratų, Indonezijos, Australijos, Šiaurės ir Pietų Amerikos, Europos ir Azijos. Visi paišo – architektai, dizaineriai, tapytojai, tatuiruočių meistrai, kas netingi“, – šypteli Klaipėdoje tapantis menininkas, kurio planuose spalio pradžioje – dviejų fasadų dekoravimas neofreskomis Šiauliuose.
Norintys susipažinti su T.Vincaičio kūryba gali apsilankyti Parodų rūmuose, Didžioji vandens g.2. Paroda veiks iki spalio 15 dienos.