Menininkų ir verslininkų bendrystės paieškos naujoje Nacionalinės dailės galerijos parodoje

Kolegos, tik iš skirtingų genčių – taip Nacionalinė dailės galerija (NDG) praminė menininkus ir verslininkus, kurie šiandien vieni kitus vis dar pažįsta menkai, net jei jų keliai ir susikerta.
Paroda „Kolega iš kitos genties. Menininkas susitinka su verslininku“
Paroda „Kolega iš kitos genties. Menininkas susitinka su verslininku“ / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Paskutinėje 2018-aisiais atidaromoje NDG parodoje įprastines menininkų ir verslininkų bendrystės praktikas siekiama praplėsti. Parodoje „Kolega iš kitos genties. Menininkas susitinka su verslininku“ , atidaromoje gruodžio 13 d., pristatomi nauji lietuvių menininkų kūriniai, sukurti bendradarbiaujant su verslininkais.

Kaip ketvirtadienį spaudos konferencijoje teigė viena parodos kuratorių Eglė Mikalajūnė, šios parodos idėja gimė ganėtinai atsitiktinai. Susipažinus su Jelena Čerkasova (antrąja kuratore), ji pasidalino mintimi surengti parodą iš verslininkų nevalingai piešiamų piešinių (doodles), kurie bent iš dalies atspindi jų autorių mintis, generuojant verslo idėjas.

Taip, pasak E.Mikalajūnės, buvo pradėta svarstyti apie kūrybiškumą versle ir klasikinius menininko, meno institucijos ir verslo santykius. Čia būtų galima minėti verslininkų paramą galerijoms, jų kaupiamas meno kolekcijas, taip pat – kūrybines industrijas, kuriose verslo ir kūrybos žaidimo taisyklės persikloja.

„Vis tik nors tarp verslininkų ir menininkų egzistuoja ryšys, kasdienybėje jų ratai dažnai lieka pakankamai uždari“, – pastebi E.Mikalajūnė.

Tuomet parodos kuratorėms gimė mintis pakviesti penkis menininkus – Miglę Anušauskaitę, Viktoriją Damarell, Austėją Vilkaitytę, Ernestą Parulskį ir Andrej Polukord – kurie susitiko su skirtingais verslininkais ir sukūrė jų istorijų įkvėptus kūrinius.

Ekspozicijoje pristatomi keturi darbai, o su A.Vilkaitytės kuruota renginių programa (verslininkių Dalės Ruplėnienės ir Indros Bukauskienės performansais bei „Vinted“ diskusija apie kūrybišką strategavimą versle) bus galima susipažinti konkrečiomis dienomis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Spaudos konferencija
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Spaudos konferencija

Paklausta, kaip buvo atrinkti menininkai, E.Miklajūnė minėjo, jog dalis jų jau turėjo šį tą bendro su verslu (pvz., A.Polukordas, vystantis „Galerie Uberall“ projektą bei parodoje lankytojams pristatysiantis mobilų galerijos biurą), taip pat buvo ieškota jaunesnės kartos menininkų, kuriems būtų įdomu bendradarbiauti su žmonėmis, esančiais už jų rato ribų.

„Buvo svarbu, kad menininkai pristatytų skirtingo tipo kūrinius. A.Vilkaitytė dirba su choreogafija, M.Anušauskaktė su komiksu, V.Damarell – su instaliacijomis, E.Parulskis – tekstais, A.Polukord – instaliacijomis ir performansais. Norėjosi įvairovės“, – spaudos konferencijoje sakė E.Mikalajūnė.

Pasak jos, paroda – labai įvairi, mat kiekvienas kūrinys atskleidžia skirtingą santykį su verslu. Menininkai susitiko tiek su augančiais startuoliais, tiek su smulkiaisiais verslininkais, tiek su tais, kurių verslas žlugo, o idėjos, deja, nepasiteisino.

Spaudos konferencijoje dalyvavo 10-ame deš. smulkųjį verslą turėjusi Dalė Ruplėnienė, kuri parodos programoje pristatys performansą. Pasak jos pačios, tai jai tapo iššūkiu.

„Versle buvau ilgą laiką. Mano loginis mąstymas stiprus. Svarsčiau, kaip pavyks susikalbėti, išgirsti menininką, kuris daugiau bangoje, polėkyje. Šis projektas iš manęs pareikalavo daug drąsos, daug vidinio lankstumo, kad galėčiau dalyvauti performanse. <...> Man labai patiko su Austėja [Vilkaityte] dirbti“, – kalbėjo D.Ruplėnienė.

Spaudos konferencijoje dalyvavusi menininkė Miglė Anušauskaitė sakė: „Dalyvauti šioje parodoje mane pakvietė Eglė [Mikalajūnė]. Pirminė idėja gal ir nebuvo tokia, bet man pačiai užsifiksavo žodis „kūrybiškumas“ – menininko kūrybiškumas, verslininko kūrybiškumas, visokie kūrybiškumai. Tas kūrybiškumas, man atrodo, daugeliu atveju jau tapo keiksmažodžiu. Verslininkams organizuojami kūrybiškumo kursai ir menininkas prisiduria eurą kitą kūrybiškumo mokyklėlę pravesdamas. Pats žodis atrodo susijęs su preke, paslauga.“

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Spaudos konferencija
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Spaudos konferencija

Galvodama, kaip būtų galima toliau kalbėti apie šias temas, M.Anušauskaitė susitiko su „True Insight“ komanda, sukūrusia algoritmą, kuris nuspėja, kur kryps žiūrovo žvilgsnis – kas bus pastebėta, o kas prasprūs pro jo akis.

Parodoje pristatomas M.Anušauskaitės komiksas apie pačią „True Insight“ idėją, kuris pats yra „testuojamas“ algoritmu. „Taip jų pačių produktas įvertina jų pačių idėją“, – komentavo autorė.

Paroda „Kolega iš kitos genties. Menininkas susitinka su verslininku“ NDG veiks iki kitų metų vasario 10 d.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų