Viena seniausių pasaulio meno parodų buvo pradėta rengti dar XX a. pradžioje, sekant kitų šalių pavyzdžiu, kai tapo madingos pasaulinės parodos. Trienalę globojo Benito Mussolinis, per ją siekdamas propaguoti savo meno stilistiką. Po karo Milano trienalė tapo viena svarbiausių vietų, kurioje, atkuriant Italijos ekonomiką, gimė vėliau šalies vizitine kortele tapęs industrinis dizainas.
Pastaraisiais metais restauravus kelis trienalei priklausančius pastatus, buvusiose arklidėse, atidarytas ir naujas paviljonas. Trienalės rengėjai šiemet atgaivinę parodas sako ieškantys ateities sprendimų. Todėl ir tema – dizainas po dizaino.
„Parodoje kalbame būtent apie alternatyvas. „After“ čia reiškia ne tik „po“, bet ir „prieš“ – projektai priešinami 20-ojo amžiaus kūrybos principams. Tikimės, kad šie projektai turės įtakos daugelyje pasaulio šalių“, – sakė Milano trienalės generalinis direktorius Andrea Cancellato.
Tarp pristatomų menininkų – ir lietuvis J.Urbonas. Organizatoriai pasirinko eksperimentinius J. Urbono darbus, kuriuose meno kalba tiriama gravitacija.
„Lietuva pristato spekuliatyvų dizainą, kuris yra nei pritaikomas, nei nepritaikomas. Turime veikiančius meno darbus, tačiau jie yra labiau pasiūlymas kelti tam tikrus klausimus, apie mirtį, malonumą, gravitaciją“, – idėją pristatė parodos kuratorė Justė Kostikovaitė.
Trejus metus kartu su J. Urbonu dirbanti parodų kuratorė sako, kad jis – vienas iš dabar sparčiai populiarėjančio meninio tyrimo atstovų.
Įgiję magistro laipsnį, dažnai menininkai siekia ir doktorantūros mokslų. Jie studijuoja ne tik meną, bet ir geografiją, politiką ar sociologiją. Vėliau menininkai kuria savas ateities vizijas. J.Urbono darbai gali būti įgyvendinami ir tikrovėje, kaip inžineriniai įrenginiai, tačiau ar to tikrai reikia – eutanazijos kalnelių, sapnų viešbučio ar malonumų rato?
J. Urbono ekspozicija, kaip sako pats menininkas, yra dar tik apšildanti, nes kita ekspozicijos dalis yra ruošiama Lietuvoje. Tai – neįprastos grindys.
„Kurdami neįprastas grindis bandysime išgauti unikalų potyrį, kai galima grupėje – kolektyviai – kristi vienu metu. Pasaulyje yra tik keletas tokių reiškinių, vienas iš jų – lėktuvo katastrofa“, – pasakojo menininkas.
Instaliacija „Grindys“ Milane pradės veikti vidurvasarį. Milano meno trienalę galima apžiūrėti iki rugsėjo vidurio. Vieno svarbiausių Italijos meno renginių parodos veikia keliose miesto vietose. Jose pristatomas ir ateities menas, ir ateities miestas, ir tiesiog papuošalai. Prieš kelias dienas parodą aplankęs Lietuvos kultūros ministras Šarūnas Birutis teigia, kad labai svarbu, jog mūsų šalies vardas garsinamas tokiose parodose, kaip Milano meno trienalė.