Nacionalinėje dailės galerijoje – estiško meno fenomenas

Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje – žvilgsnis į Estijos 7–8-ojo dešimtmečio popartą. Pasak parodos rengėjų, šis laikotarpis, atnešęs pokyčių, svarbus Estijos menui.
Estijos vėliava
Estijos vėliava / Jurgos Anusauskienės nuotr.
Temos: 1 Estija

2009-aisiais Estijos Kumu muziejuje buvo surengta Estijos poparto paroda, kurios pagrindu parengta ši, eksponuojama Lietuvoje, Nacionalinėje dailės galerijoje. Pasak parodos kuratorės, Estijos dailės muziejaus direktorės, tuomet tai buvo pirmas rimtas Estijos poparto tyrimas, atskleidęs jo fenomeną.

Estijos popartas lokalus, kitoks nei Vakarų, nes mūsų visuomenės gyveno skirtingai, sako kuratorė. Čia nebuvo vartojimo kultūros, mūsų žmonės stovėdavo eilėse, kad gautų trūkstamų prekių. Pas mus nebuvo laisvos žiniasklaidos, visuomenės, buvo viena oficiali nuomonė. Todėl mūsų menininkai negalėjo žaisti Vakarų menininkų metodais, – taip laikotarpį, būdingą ne tik Estijai, bet ir visai postkomunistinei erdvei, apibūdina parodos kuratorė.

„Šioje parodoje, žinoma, galima matyti Amerikos poparto, britų poparto įtakas, tai buvo tarsi jų abėcėlė, naudodami tuos darbus kaip pamatą, jie kūrė savo kalbą, paremtą vietinėmis idėjomis, medžiagomis, ideologijos ir gyvenimo suvokimu, nes negalime lyginti Amerikos ir Sovietų sąjungos realybės“, – sakė Estijos dailės muziejaus direktorė dr. Sirje Helme.

Pasak parodos kuratorės, būtent popmenas padarė didžiausią įtaką postmoderniai estų kūrybai. Popmenas duoda menininkui įrankius greitai permąstyti kasdienybę, o medžiagą kūrybai pasiimti iš aplinkos. Menininko profesionalumą atskleidžia ne mokėjimas gerai piešti ar tapyti, o mąstymo būdas. Tai sukėlė didelį pokytį mūsų šalyje, sako kuratorė.

„Pirmiausia, kai pradėjau su šia paroda dirbti, svarbiausias klausimas, kurį sau kėliau buvo ne apie poparto kūrinius, bet apskritai apie to meto jaunimo kultūrą: tai roko muzikos, hipių ideologijos, New age laikas. Iš esmės tai buvo nauja karta, kuri norėjo sukurti naują pasaulį ir ieškojo savo vietos, savo erdvės“, – kalbėjo dr. S. Helme.

Parodos kuratorė teigia, jog įdomu patyrinėti, kaip popartas įsiliejo į lygiavertį, oficialų meną, kaip sugebėjo tapti pripažintu menu, net sovietinėje sistemoje.

„Taip buvo Estijoje, manau, taip pat ir Lietuvoje, Baltijos šalyse, mes visi žinoma, buvome sovietų sąjungoje, toje sistemoje, bet šis judėjimas kažkaip prasidėjo universitetuose, akademijose, meno institutuose . Šis popartas buvo pirmoji banga, jis buvo sukurtas studentų, todėl kai kalbame apie tuos darbus, matome, jie nėra tobuli, bet menininkai ieškojo kalbos, kuri būtų suprantama, poppartas neabejotinai yra pirmasis postmoderno fenomenas Estijos mene“, – sakė parodos kuratorė.

Paroda Nacionalinėje dailės galerijoje veiks visą vasarą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas atskleidė: „Lidl“ dažno vartojimo prekių krepšelis – pigiausias
Reklama
Įspūdingi baldai šiuolaikinei svetainei: TOP 5 pasirinkimai