Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
2023 02 16

Nepajudinamoji K.Rusecko „Pjovėja“: kas ji ir kokį moters mitą sukūrė dailininkas?

Daili, kukli mergelė, pasipuošusi tautiniu kostiumu ir škaplierėliu, javapjūtės darbų įkarštyje stovinti laukuose su pjautuvu vienoje rankoje ir kviečių sauja kitoje. Taip, tai bene garsiausia lietuvaitė – dailininko Kanuto Rusecko 1844 m. nutapyto paveikslo „Pjovėja“ herojė. Išpopuliarėjęs dar XIX a., sovietmečiu ideologiškai išnaudotas darbštuolės lietuvaitės atvaizdas puikiai atpažįstamas net ir menu nesidomintiems – tai vienas iš dažniausiai reprodukuojamų moterų portretų, nugulęs ant pašto ženklų, atvirlaiškių, saldainių dėžučių. Tačiau ką slepia šis kūrinys? Kokį mitą sukūrė dailininkas bei kokį visuomenės požiūrį į XIX a. moterį suformavo „Pjovėja“? Ar idealizuotas praeities matymas nepakišo kojos šiuolaikinio žmogaus praeities įsivaizdavimui?
„Pjovėja“
„Pjovėja“ / 15min nuotr.

Apie visa tai kalbamės su menotyrininke Vaida Ragėnaite ir fotografijos istorike, parodos „Aniceta, Stasys, Teresė, Jonas, Janė, Petras, Mykolas, Uršulė, Anupras ir kiti. Čiabuvių pasakojimai“ kuratore Margarita Matulyte.

Daugiau apie 2021 metais surengtą M.Matulytės parodą, kurioje vietą surado ir žymioji K.Rusecko „Pjovėja“, skaitykite interviu: Kuratorė Margarita Matulytė: „Mes paviršutiniškai ir bravūriškai spekuliuojame folkloru“

Ankstesniame interviu M.Matulytė teigė, kad trijų epochų dailininkų pagal visus kanonus sukurti reprezentaciniai Lietuvos įvaizdžiai kardinaliai skiriasi nuo kaimo kasdienybės.

Anot kuratorės, idealizavimas būdingas visiems laikams, juk šiandien taip pat pasitelkiame tą patį simbolinį kapitalą: „Manau, kad mes paviršutiniškai ir bravūriškai spekuliuojame folkloru.“

„Nuostabu, kad mes turime tiek folklorinių judėjimų, festivalių, bet įsiklausykime, apie ką mes dainuojame? Abejoju, kad apie save, nes tai nebesame mes. Tai mūsų atmintis, bet ne šiuolaikinės kultūros tiesiogine prasme dalis. Gal aš klystu, bet, manau, kad ir šioje srityje turime ką keisti, pradedant nuo santykio su tautiniais drabužiais. Pavyzdžiui, man kyla klausimas, kodėl prezidentė Dalia Grybauskaitė vilki lietuvių tautiniu kostiumu per oficialius renginius? Kokio regiono drabužius ji dėvi? Ar susimąstome, ką eksploatuodami etninius simbolius deklaruojame, apie ką referuojame? Mane domina, kaip tie stereotipai susiformavo ir kodėl jie mus tenkina“, – klausimus kėlė M.Matulytė.

Šįkart su M.Matulyte 15min kiek plačiau pasikalbėjo apie K.Rusecko paveikslą „Pjovėja“ bei tai, kaip apskritai visuomenę veikią menininkų kuriami mitai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trijų s galia – ne tik naujam „aš“, bet ir sveikoms akims!
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas