Paaiškėjo, kas tapo geriausiais 2022-ųjų jaunaisiais dizaineriais

Birželio 30-osios vakarą Vilniaus dailės akademijoje įvyko konkurso „Jaunojo dizainerio prizas 2022“ apdovanojimų ceremonija. Renginio metu buvo paskelbti konkurso nugalėtojai – jaunieji dizaineriai apdovanoti produkto, komunikacijos, mados dizaino ir dizaino tyrimų kategorijose.
Emilija Jasiulytė, Ema Milašauskytė, Valdemara Jasulaitytė
Emilija Jasiulytė, Ema Milašauskytė, Valdemara Jasulaitytė / Pauliaus Peleckio / BNS nuotr.

Konkursas šiais metais organizuojamas jau dvyliktą kartą ir vertinimui sulaukė 62 dizaino krypčių studentų baigiamųjų darbų iš įvairių Lietuvos aukštųjų mokyklų. Konkursui pateiktus darbus vertino kompetentinga profesionalų komisija: mados tendencijų analitikė Victoria Dias, produkto dizaineris Julius Bučelis, mados žurnalistė ir analitikė Deimantė Bulbenkaitė, reklamos agentūros „Milk” partneris ir kūrybos vadovas Rimantas Stanevičius bei meno vadovas, prekinio ženklo „labàdienà” bendraįkūrėjas Rapolas Vosylius.

Viso komisija išrinko dvylika geriausių konkurso darbų, kurie iki liepos 30 dienos yra eksponuojami Vilniaus dailės akademijos parodų salėje „Titanikas“ (Maironio g. 3, Vilnius). Iš šių dvylikos nominantų komisija kiekvienoje kategorijoje išskyrė po keturis pagrindinio ir papildomo prizo nugalėtojus. Pagrindinio prizo laureatai buvo apdovanoti piniginiais prizais, o papildomo – diplomais bei rėmėjų dovanomis.

Parodos metu lankytojai taip pat kviečiami išrinkti publikos favoritą, balsuojant 15min.

Produkto dizainas

Pagrindinis prizas/ indų kolekcija „Reljefas – žemės paviršiaus formų visuma“, Vikenė Vaitkevičiūtė, VDA

Pagaminti rankomis – nuskenuoti – modifikuoti – spausdinti. Tai pasiūlymas, kaip gali atrodyti amatai skaitmeniniame amžiuje, kai rankų darbas, medžiagiškumas ir unikalumas nebėra tik fiziniai. Pagal šią amato schemą pagaminta konceptuali keramikinių indų kolekcija „Reljefas – žemės paviršiaus formų visuma“. Kolekcija gimė iš vienos rankomis nulipdytos ir nuskenuotos lėkštutės, ją modifikuojant skaitmeninėmis programomis bei 3D molio spausdintuvu atspausdinant pasirinktas formas. Reljefo apibrėžimas sujungia gamybos proceso technologinę ir estetinę puses, atskleidžia formų įvairovę lipdant skaitmeniniu būdu bei spausdinto molio sluoksnių nelygumus.

Papildomas prizas / Buitinis kietųjų dalelių oro filtras „Aidas“, Vytautas Vizbaras, Vilnius TECH

Buitinis kietųjų dalelių oro filtras – įrenginys, skirtas gerinti gyvenamojo oro kokybę. Oro filtro koncepcija – „ateities artefaktas“. Ši idėja atskleidžiama naudojant organines medžiagas ir parametrinį dizainą. Įrenginio konstrukcija susideda iš keturių oro filtravimo stadijų: pirminio filtro, kuris pašalina didžiausias dulkes, HEPA H13 filtro, kuris išfiltruoja 99,95 % dalelių mažesnių nei 0,3 μm, aktyvintos anglies filtro, kuris sugeria kvapus ir kenksmingas medžiagas, ir TiO2 fotokatalizatoriaus, kuris neutralizuoja lakiuosius organinius junginius, bakterijas bei virusus. Pagamintas prototipas turi tris režimus: rankinį arba automatinį greičio nustatymą bei miego režimą.


Komunikacijos dizainas

Pagrindinis prizas / Mobilioji aplikacija Kauno miesto gidas „Atrask“, Deimantė Sauserytė, VDA

Z kartai istorijos ir kultūros mokymasis tradiciniais metodais ne visada pasiteisina. Jaunosios kartos poreikiai susieti su technologijomis, greitai pasiekiama ir glausta informacija. Miesto gido mobilioji aplikacija „Atrask“ apjungia aktyvų laisvalaikį, edukaciją ir žaidimą. Mokymosi procesas paverčiamas pramoga – vartotojas tampa sekliu, ieškotoju, todėl informacija įsimenama greičiau ir lengviau. Aplikacijoje sudaryti maršrutai yra nelinijinio naratyvo, hiperbolizuoti, o objektai varijuoja nuo istorinių iki šiuolaikinių. Jų buvimo vietos – orientacinės, tikslią vietą paliekama atrasti vartotojui, taip suteikiant ieškojimo ir atradimo potyrius. Suradus objektą pateikiami du pasirinkimai: susipažinti su objekto istorija tekstu arba pamatyti išplėstinės realybės animaciją.

Papildomas prizas / Dėmesio lavinimo žaidimas ikimokyklinio amžiaus vaikams, Dovydas Puolikas, VDA

Šis žaidimas lavina tris skirtingas dėmesio funkcijas: atranką, koncentraciją ir perkėlimą. Programėlėje yra sukuriama vaiko paskyra. Vaikas susikuria savo asmeninį Toto. Užsiregistravus ir nurodžius vaiko amžių, sugeneruojama atitinkamo sudėtingumo užduotis. Kiekviena užduotis (jos sudėtingumas) generuojasi, taip praplečia galimybes ir žaidimas tampa ilgalaikis. Programėlėje taip pat yra skaičiuojamas laikas, per kurį atliekama užduotis, tačiau vaikui laikas nėra rodomas, kad vaikas nejaustų įtampos. Iš laiko matavimo yra nustatoma, kurios užduotys sekasi sunkiausiai ir prie kurių reikėtų grįžti dažniau. Kaladėlė naudojama kaip patogus ir vaikui pažįstamas įrankis. Tam, kad vaikas pajustų progresą ir gebėtų koncentruoti dėmesį, žaidimą reikėtų žaisti du kartus per savaitę po 20 minučių.


Mados dizainas

Pagrindinis prizas / Kolekcija „Sutvėrimai: tarp realybės ir simuliacijos“, Valdemara Jasulaitytė, VDA

„Sutvėrimai“ – tai ateities vizija apie persikėlusius subjektus, kurie savo sąmonę išsiuntė į simuliaciją ir patalpino į sumodeliuotą kūną. Remiantis šia vizija, drabužių kolekcija yra nagrinėjama per realybės ir simuliacijos jungtį, kuri formuoja hiperrealybę. Tam sumodeliuojamas asmeninis 3D personažas bei trimatėmis programomis atliekami eksperimentai, pagal kuriuos maketuojamos gaminių konstrukcijos. Tokiu būdu sukuriama dviguba – reali ir trimatė – eksperimentinių drabužių kolekcija, kurios tikslas yra ne tik tiesiogiai atvaizduoti realybės ir simuliacijos jungtį, bet ir pateikti virtualią madą kaip tvarią perspektyvą, inovatyvią galimybę išgauti vizualus aplenkiant visas fizinio pasaulio ribas.

Papildomas prizas / Kolekcija „Portmantò. Saugumo jausmo ir nežinomybės dualumas kaip inspiracija kūrėjui“, Emilija Jasiulytė, VDA

„Portmantò“ yra apie žmogaus psichologiją bei jausmus, konkrečiau – apie nerimą dėl ateities, nežinomybę ir saugumo paiešką. Kolekcija sujungia ir įvelka jausmus į gaminius, kurie tampa refleksija į praeitį bei išgyvenimus, kuriuos nešamės į ateitį. Kolekcijos pavadinimas „Portmantò“ gimė iš prancūziško žodžio „portmanteau“, turinčio dvi prasmes. Viena jų – kelioninis lagaminas, atsidarantis į dvi dalis. Tai tarsi sąsaja su kolekcijoje atsirandančiais sentimentų nešuliais. Kita reikšmė – lingvistinė priemonė, leidžianti apjungti du žodžius į vieną, aliuzija į projekte jungiamas ir harmonizuojamas dvi temas – saugumą ir nežinią. Ėjimas nežinioje, žingsnis po žingsnio, prisitaikant prie naujo ir pasitelkiant prieraišumą praeičiai yra aukščiau formos, kuri yra brangiausias menininko įrankis.


Dizaino tyrimai

Pagrindinis prizas / Kolekcija „Dėvimi žaislai“, Ema Milašauskytė, VDA

Šio tyrimo objektas – drabužis-žaislas. Jis tiriamas kaip platesnės paskirties drabužis, kuris be įprastos rūbo funkcijos papildomai suteikia žaidimo, eksperimentavimo ir kūrybiškumo patirtį. Darbe keliamas probleminis klausimas – kaip žaidimas praplėstų tiek turimų, tiek dizainerio kuriamų drabužių dėvėjimo ciklą? Kad kuriamas dėvėjimo žaidimas skleistųsi per įvairias formas, jis skirstomas į tris lygmenis: transformuojamą madą, modulinius drabužius ir drabužius, kuriuos žmonės jau turi. Visi lygmenys analizuojami siekiant palikti kuo pozityvesnę patirtį vartotojui ir kuo mažesnį neigiamą poveikį aplinkai. Todėl svarbia dalimi laikoma šio darbo gamybos strategija – taikytas „zero waste“ metodas, kurio dėka visas prekinis ženklas palieka 0 % audinio atliekų.

Papildomas prizas / Lietuviškų medžiagų biblioteka: vietinių išteklių, tautinio tapatumo ir dizainerių kuriamų medžiagų aspektai, Lina Navickaitė, VDA

Dizaino objektas yra medžiagų biblioteka, kurios dėmenys sudaryti iš vietinių išteklių, tautinį tapatumą atspindinčių medžiagų ir dizainerių sukurtų medžiagų. Vietinių išteklių naudojimas gali ne tik paskatinti realizuoti tvarumo idėjas, bet ir padėti prisiminti tautinį paveldą, naujai pritaikant tūkstantmečius mūsų protėvių naudotas medžiagas gyvenamajai aplinkai kurti. Medžiagų biblioteka tarnauja kaip duomenų bazė – tai įrankis kurti interjerus, kuriuose per medžiagiškumo prizmę taip pat atsispindėtų lietuviškumo idėja.

Kiti konkurse nominuoti ir parodoje eksponuojami darbai: universali menstruacijų skausmų malšinimo sistema „Relieve“ (dizainerė Karolina Turauskaitė, Vilniaus dailės akademija), leidinys „Sapnoraštis“ (dizainerė Agnė Sluckutė, Vilniaus dizaino kolegija), mados kolekcija „Įprasto elgesio ir kasdienių objektų sąveika“ (dizainerė Justina Kuliešytė, Vilniaus dailės akademija), dizaino tyrimas „Kūrybiškumo tipų analizė. Autentiška dizaino kūryba masinės gamybos kontekste“ (dizaineris Vilius Dringelis, Vilniaus dailės akademija).

Konkurso organizatorius: Vilniaus dailės akademijos Dizaino inovacijų centras

Konkursą finansuoja: Lietuvos kultūros taryba

Konkurso partneriai: 15min, Lietuvos Respublikos valstybinis patentų biuras, Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba, žurnalas „Centras“, SUN365

Konkurso rėmėjas: „Nordcurrent“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų