Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Prieš 33 metus standartus laužiusių dailininkų „Angies“ kūryba aktuali ir šiandien

1990-aisiais susibūrę Lietuvių dailininkų grupės „Angis“ nariai laužė nusistovėjusias normas ir drąsiai rodė kitokį požiūrį. Praėjus 33 metams nuo grupės susibūrimo ši drąsa ir ryžtas vis dar gyvuoja – tai atsispindi „Angies“ įkvėptoje jaunesniosios kartos kūryboje. Rugsėjo 15 d. Kaune vyksiančioje parodoje bus galima išvysti praeities ir dabarties kūrybos sąsajas, o tuo tarpu žinomi šių dienų kūrėjai dalijasi prisiminimais, kas juos paskatino sekti „Angies“ kryptimi, rašoma pranešime spaudai.
Andriaus Zakarausko „Youth Stroke“, Aukštikalnytės „Paribio portretai“, Agnės Kulbytės „Dygliuota žiema“
Andriaus Zakarausko „Youth Stroke“, Aukštikalnytės „Paribio portretai“, Agnės Kulbytės „Dygliuota žiema“

Angies nariai – lietuvių ekspresionistinės tradicijos tęsėjai

Parodos „Nerimo laikas: Angis ir mokiniai“ kuratorė Genovaitė Bartulienė pasakoja, jog viena ryškiausių Angies dailininkų grupės figūrų yra Alfonsas Vilpišauskas:

„Jis Angies grupėje užėmė poziciją, tapačią Adomo Galdiko ir Mstislavo Dobužinskio vietai Ars grupėje tarpukariu, t. y. Mokytojo poziciją. Būtent jis didelę dalį Angies narių užkrėtė tapybos virusu jaunuoliškame amžiuje, jiems besimokant Stepo Žuko taikomosios dailės technikume. Nykiais stagnacijos metais matė pedagoginės veiklos prasmę, rūpinosi neformaliu ugdymu, įkūrė ir vedė sekmadieninį tapybos būrelį. Vėliau stebėjo buvusių mokinių kelius ir palaikė ryšius. Dažnas angietis prisimena vakarojimus Vilpišausko dirbtuvėje. Tapęs Angies grupės įkūrėju ir nariu toliau dėstė tapybą Kauno keturmetėje vaikų dailės mokykloje (dab. A. Martinaičio dailės mokykloje)“.

J.Aukštikalnytė-Varkulevičienė: inspiravo didelių formatų ekspresyvi tapyba

Vienas iš 13 Angies narių Arūnas Vaitkūnas savo kūryboje eksperimentavo su spalva, kompozicija ir viso paveikslo struktūra. Jo kūryba įkvėpė tuometinę studentę Jovitą Aukštikalnytę-Varkulevičienę, kuri Vilniaus dailės akademijoje studijavo 1996-2002 m. – kaip tik tuo metu, kai buvo aktyvi grupės Angis kūrybinė veikla.

Angies grupės menininkų kūryba man buvo reikšminga studijų metais. Veikė ir inspiravo didelių formatų ekspresyvi tapyba. A.Vaitkūnas ir Laima Drazdauskaitė – tapytojai, dėstytojai, kuriuos vertinu kaip svarbiausius ir reikšmingiausius savo mokytojus. Jie įsimintini ne tik dėl tapybos patirties perdavimo, bet ir dėl santykio, dėl ypatingo ryšio, kurį jie kūrė su kiekvienu studentu“, – dalinasi tapytoja.

Asmeninio albumo nuotr./Jovita Aukštikalnytė-Varkulevičienė
Asmeninio albumo nuotr./Jovita Aukštikalnytė-Varkulevičienė

J.Aukštikalnytė-Varkulevičienė pasakoja, kad tapytojas daug dėmesio skyrė laiptinių motyvams. „Vasaros praktikos metu Vilniuje dėstytojas tapė senamiesčio laiptines, o mes, studentai, tapėme dar atvirus, labai autentiškus senamiesčio kiemelius. Po praktikos dėstytojas pranešė, kad mūsų sukurti darbai bus eksponuojami parodoje“, – 1994-aisiais įvykusią pirmąją kolektyvinę studentų ir dėstytojo tapybos parodą galerijoje „Arka“ prisimena tapytoja.

Savo dabartinę kūrybą menininkė apibūdina principu „stebėti, reaguoti, atrasti“. Stebėdama erdvę aplink save, ji sureikšmina asmeninę regimąją patirtį ir santykį su tam tikra vieta bei laiku. Visa tai įkvepia dailininkės tapybą.

A.Zakarauskas: žavi nerimastinga ekspresija, tinkanti nerimo pilnai šiandienai

Ričardas Nemeikšis – Angies narys nuo 1990 m. Jo kūrinys „Be pavadinimo“ – didelė drobė, netikėtai padengta rožinės spalvos dažais, susilaukė nemažai diskusijų.

„Per monotonišką dažą galime regėti kūrybos transformaciją: netradicinė, nerimta, netgi ne tapybiška spalva tampa tapybos istorijos savirefleksija ir savikritika. R.Nemeikšio kūryba paneigia savaime suprantamas tapybos tiesas“, – teigia parodos „Nerimo laikas: Angis ir mokiniai“ konsultantė Kristina Budrytė Genevičė.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Andrius Zakarauskas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Andrius Zakarauskas

R.Nemeikšio kūryba įkvėpė 1982 m. gimusį tapytoją Andrių Zakarauską.

Angies autorių kūryba mane žavi savo nerimastinga ekspresija, tinkanti nuolat atsinaujinančiai, nerimo pilnai šiandienai, o labiausiai svarbi pagarba tapybai, jos kalbai ir tradicijos puoselėjimui“, – teigia A.Zakarauskas.

Kalbėdamas apie savo darbus, autorius pabrėžia, kad pagrindinė jo kūrybos idėja yra kūnas, kaip potėpis, kuris formuojasi tapybinėje erdvėje: „Atsirandantys vaizdiniai yra medijuoti ir susiję su pačiu kūrimo procesu, tad tapydamas aiškinuosi tapybos ir tapytojo vaidmens svarbos klausimus bei jų vaidmenis dailės istorijoje.“

A.Kulbytė: viskas atrandama per patį tapymo veiksmą

Tapytoja Agnė Kulbytė prisimindama studijų Vilniaus dailės akademijoje laikus dalinasi, jog netoliese buvo įsikūrusios Angies narių dirbtuvės, o jų idėjos rado atspindį ir jos kūryboje. Pašnekovė priduria jog dailininkų grupės narys Henrikas Čerapas padarė įtaką jos kūrybą.

Asmeninio albumo nuotr./Agnė Kulbytė
Asmeninio albumo nuotr./Agnė Kulbytė

„Tapybos sampratos dramatizmas prasivėrė su Henriko Čerapo kūrybos ir mokymo principų pažintimi. Per meno istorijos prizmę Čerapas atskleidė savitą tapybinės plastikos analitiką, dažnai atsinešdavo tada dar nematyto Giacometti albumų, o tapymo pratimuose iš natūros reikalaudavo tarsi visko iš karto – formos analizės ir apibendrinimo. Ilgą laiką mano intuityviai monochrominama paletė vis būdavo gražesnė už paveikslą, kol pajutau, kad viskas atrandama per patį tapymo veiksmą, ir tik tada, kai jis lieka neatpažintas, nebylus“, – apie Čerapo įtaką jos kūrybai pasakoja A.Kulbytė.

Parodoje – Angies kūryba, kartų ryšys ir realijos

Parodos „Nerimo laikas: Angis ir mokiniai“ iniciatorė, Kauno modernaus meno fondo atstovė Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė, teigia, kad parodoje bus galima gyvai pamatyti Angies menininkų kūrybą ir pajusti, kaip jie koreliuoja su šių dienų aktualijomis.

„Plėtoti mokinių ir mokytojų temą mus paskatino prisiminimai apie šviesios atminties A.Vilpišausko, organizuoti plenerai Šilavoto davatkyne. Ten jis kviesdavo kitus Angies narius ir savo mokinius tapyti gamtoje ir būtent ten susipažinome su jo mokiniais. Šia paroda norime ne tik paskatinti prisiminti Angies dailininkų grupės įtaką Lietuvos meno pasauliui, bet ir parodyti gyvą to palikimą – jaunesnius menininkus, kurių kūrybai padarė įtaką šios grupės nariai“, – teigia R.Andziukevičiūtė-Buzė.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė

Nemaža dalis šios parodos kūrinių yra iš Kauno modernaus meno fondo kolekcijos. Įtraukti darbai apima ir dalyvavusius pirmose grupės parodose, ir naujausius menininkų kūrinius. Be to, parodoje bus ir jaunosios kartos atstovų, tobulėjusių vadovaujant kai kuriems angiečiams, tapyba.

„Aktyviai meno lauke dalyvaujantys angiečiai išaugino žinomų jaunų kūrėjų generaciją. Tai Jovita Aukštikalnytė-Varkulevičienė, Konstantinas Gaitanži, Jonas Jurčikas, Eglė Karpavičiūtė, Jolanta Kyzikaitė, Agnė Kulbytė, Auksė Miliukaitė, Povilas Ramanauskas, Eglė Ulčickaitė, Andrius Zakarauskas. Ne vienas jų taip pat yra tapę Mokytojais“, – pasakoja Genovaitė Bartulienė.

Paroda „Nerimo laikas: Angis ir mokiniai“ vyks rugsėjo 15 d., naujai atveriamose patalpose prie Kauno geležinkelio stoties, Juozapavičiaus prospekte.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos