Vakarykštė legenda
Priešingai nei mūsų, gyvenančių rytinėje Europos dalyje, vakariečių skonį nuo mažens labai stipriai veikė ir tebeveikia komiksų kultūra ir beribė jų žanrų įvairovė. Būtent komiksai prancūzams suformavo labai stereotipišką vyro, vilkinčio languotus marškinius, įvaizdį – esą tai stiprus, raumeningas, prakaitą nuo kaktos besišluostantis Kanados medkirtys, atgręžęs veidą ir krūtinę į paslaptingą girią. Toks įsivaizdavimas gimė ne tuščioje vietoje: 100 m. pr. Kr. languotą audinį išradusios ir vėliau jį technologiškai išdirbusios keltų tautos – airiai ir škotai – pirmiausia jį vertino kaip itin patogų, šiltą ir prakaitą sugeriantį apdarą, kuris praeitą šimtmetį buvo itin paklausus Šiaurės Amerikoje.
Po Kulodeno mūšio, kurį škotai pralaimėjo anglams ir kuriame Škotijos princas Čarlzas Edvardas Stuartas vilkėjo languotus marškinius, languoti raštai tapo nacionaliniu pasipriešinimo Anglijai ženklu.
Pirmiausia atsirado vilnoniai langeliais audžiami škotiški pledai, paskui – lininiai, medvilniniai kiltai. Kiekviena šeima ar šeimų klanas turėjo savitus languotų raštų motyvus, kurie prilygintini šeimos herbams ar kitokioms simbolinėms regalijoms. Po Kulodeno mūšio (1746 m.), kurį škotai pralaimėjo anglams ir kuriame Škotijos princas Čarlzas Edvardas Stuartas vilkėjo languotus marškinius, languoti raštai tapo dar ir nacionaliniu pasipriešinimo Anglijai ženklu. Kai XIX a. kilmingas škotų palikuonis McCluskey pasiekė Jungtines Valstijas ir apsistojo Montanoje, jis iškart pasiūlė vietoj buivolų kailio miegamuosiuose naudoti vilnonius languotus pledus. Tuo pačiu metu anglas iš Liverpulio Johnas Richas, įsikūręs Pensilvanijoje, augino buivolus, bet sykiu atidarė linų fabriką ir pradėjo žemdirbiams ir medkirčiams austi ir siūti languotus lininius marškinius.
Juodais ir raudonais langeliais išmarginti drabužiai, pavadinti „Buffalo“, tapo kultine amerikiečių preke ir nepamainomu garderobo objektu. Kai XX a. pradžioje gimė kaubojiškas medkirtys – komiksų herojus Paulis Bunyanas, languoti marškiniai iš darbo drabužių pamažėl perėjo į laisvalaikio ir sportinio stiliaus garderobą. Tokį žingsnį padarė kompanija „Pendleton“, po Antrojo pasaulinio karo pasiūliusi languotus marškinius vilkėti ir moterims.
1. ACNE, 2. DIESEL, 3. MAISON KITSUNE, 4. MSGM, 5. RAF SIMONS, 6. VISVIM, 7. OFFICINE GENERALE, 8. AMI, 9. MARC BY MARC JACOBS
Šiandieninė legenda
Šiandien mados pasaulyje karaliauja ir dvispalviai, ir keturių spalvų vyriški languoti marškiniai. Tai drabužis, kuris niekada nepatiria jokių ekonominių krizių.
Keturių spalvų languoti lininiai marškiniai, sukurti kompanijos „Pendleton“, populiarumo viršūnę pasiekė septintąjį praėjusio šimtmečio dešimtmetį, kai amerikiečių muzikos grupė „The Beach Boys“ nusifilmavo muzikiniame klipe „Surfer Girl“. Dar po dešimtmečio televizijos seriale „Hazardo ketvertukas“ languotus marškinius išgarsino, ir įrodė, kad jie gali būti dar ir kaip seksualus drabužis, filmo herojė Deisė. O kur dar amerikiečių pasididžiavimas „Namelis prerijose“, kurio kaubojiški personažai tiesiog neįsivaizduojami be languotų marškinių? Kur grupės „Nirvana“ lyderis Kurtas Cobainas – jis su šio stiliaus drabužiu nesiskirdavo dieną naktį.
Šiandien mados pasaulyje karaliauja ir dvispalviai, ir keturių spalvų vyriški languoti marškiniai. Tai drabužis, kuris niekada nepatiria jokių ekonominių krizių. Ir jo gama – kuo įvairiausia: nuo studentiško prekių ženklo „H&M“ iki „Yves Saint Laurent“ ar Marco Jacobso modelių.
Ką šiandien vilkėti hipsteriams, kurie iš minios išsiskiria rudos zomšos bateliais, cigaretės tiesumo mėlynais džinsais, dailiai sumodeliuota barzdele ar ūsiukais, snapeliu į nugarą nusukta golfo kepuraite? Žinoma, kad languotus marškinius. Be jų neišsivers ir šiuolaikinis barzdotas medkirčio tipažas. Kaip ir Holivudo žvaigždės: nuo dainininkės Beyonce iki „Jay-Z“, neaplenkiant, žinoma, ir modelio Kate Moss, charizmatiškojo mados fotografo Terry Richardsono, aktoriaus Ashtono Kutcherio, hiphopo atlikėjo Pharrelo Williamo.