Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
2023 09 09

Išskirtinis reportažas: apeigos Aukštaitijoje, kur vaikai laiminami ugnimi, vandeniu ir žeme

Jaunasis Drūvis, aprengtas drobiniais marškinėliais, kiek išsigandusiu, bet smalsiu žvilgsniu stebi aplink jį susirinkusius suaugusiuosius, vilkinčius viduramžių rūbais. Netrukus aplink jį susibūrę žmonės vienas po kito ima žiupsnelį grūdų ir beria jam ant galvos. Taip senųjų Lietuvos dievų prašoma jam suteikti galios ką tik prasidėjusiame gyvenime.
Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius
Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Tai akimirka iš lietuvių prigimtinės ikikrikščioniškos religijos išpažinėjų vaiko palaimino apeigų, jos neseniai vyko prie Dūburio ežero salos aukuro. Šiuos žmones jungia senovės baltų religinė bendrija „Romuva“. Apie palaiminimo apeigas 15min pasakoja šią ceremoniją atlikusi ir bendrijai vadovaujanti Romuvos krivė Inija Trinkūnienė.

Ikikrikščioniškos apeigos atgyja

Pasak Inijos Trinkūnienės, vaiko palaiminimas lietuvių tradicijoje – tai apeiga, kuri ir iki krikščionybės atėjimo būdavo atliekama įvairaus amžiaus vaikams. Pastaraisiais dešimtmečiais „Romuva“ atgaivino šią tradiciją.

Pasak krivės, palaiminimas, kaip pats pavadinimas sako, tai atidavimas deivės Laimos globon. Laima – likimo deivė, kuri lemia gyvenimą, kuri globoja. Tai yra vaiko atidavimas jos globon, ir prašymas malonių.

Pasak I.Trinkūnienės, prieš šimtmečius vykusių apeigų ritualai yra puikiai žinomi iš rašytiniuose šaltiniuose užrašytų pasakojimų ir iš gausios etnografinės medžiagos. Šiais laikais atliekant vaiko palaiminimą su senaisiais papročiais gali nesutapti tik smulkios ir neesminės detalės.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Lietuvos krivė Inija Trinkūnienė
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Lietuvos krivė Inija Trinkūnienė

Vaikui palaiminimo prašo iš gamtos stichijų

Palaiminimo metu apeiginiai veiksmai prasideda nuo ugnies – aukuro – užkūrimo. Vėliau, sustojus aplink jį ratu, pagerbiami senieji lietuvių dievai ir protėviai. „Šįkart mes apeigą pradėjome nuo giesmės Laimai, kurioje giedama, kaip davė Laima mažą vaikelį. Tada seka ugnies pagerbimas, vėliau – vaiko palaiminimas vandeniu“, – 15min pasakojo apeigą vedusi krivė.

Pasak I.Trinkūnienės, ji įprastai prašo tėvų, kad apeigoms ir palaiminimui reikalingą vandenį jie atsineštų iš jiems svarbių vietų. Iš tų vietų, kur jie patys augo arba auga jų vaikai. Vanduo gali būti ir iš keleto vietų. Pvz., jeigu giminės suvažiuoja iš visos Lietuvos ir susiveža vandenį. Tuomet jis supilamas į vieną indą.

Vėliau šiuo vandeniu vaikas yra palaiminamas ir pastiprinamas. Tuo vandeniu pašlakstoma kakta ir sakoma: „Lai tau jėgų ir galių teikia šventieji mūsų upių, ežerų ir šaltinių vandenys!“

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius

Vaikas barstomas grūdais ir nešamas aplink aukuro ugnį

Po palaiminimo vandeniu apeiga tęsiama prašant pastiprinimo vaikui iš žemės deivės Žemynos. Mažylis sodinamas arba paguldomas ant žemės patiesto patiesalo ir barstomas grūdais. Po šio ritualo, kaip pasakoja krivė I.Trinkūnienė, vaikas pastiprinamas ugnimi – apnešamas tris kartus apie aukuro ugnį.

Jeigu apeigos vietoje būna ąžuolas, dainuojama sutartinė, kuri kartu yra tarsi užkalbėjimas, ir vaikui linkima ąžuolo stiprybės. Vėliau jis paguldomas ant marškos ir supamas, dainuojama palaiminimo giesmė. Ant audeklo paguldytą vaiką kilnoja ir supa palaiminimo dalyviai bei linki jam viso ko geriausio.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius

Apeigai vadovavusi Inija Trinkūnienė pabaigoje palaimino ir mažojo Drūvio pakabuką – iš žalčiukų susivijusį deivės Laimės simbolį.

Pasak I.Trinkūnienės, pastaruoju metu vis daugiau lietuvių kreipiasi į „Romuvą“, norėdami atlikti senąsias baltiškas apeigas ir gauti palaiminimą. „Dabar šios apeigos populiarėja ir vis daugiau žmonių prašo juos sutuokti ir po to jau palaiminti jų vaikučius“, – sako religinei bendruomenei vadovaujanti moteris.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vaiko palaiminimo apeigos pagal lietuvių senosios prigimtinės religijos papročius

15min primena, kad šiuo metu senovės baltų religinė bendruomenė „Romuva“ yra viena daugiausia sekėjų turinti iš valstybės nepripažintų religijų Lietuvoje. Seimas 2019 m. svarstė „Romuva“ prašymą suteikti jiems valstybės pripažintos religijos statusą. Parlamentui nepritarus, „Romuva“ kreipėsi į Europos Žmogaus Teisių Teismą. Šis pripažino, kad Seimas diskriminavo bendriją religiniu pagrindu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trijų s galia – ne tik naujam „aš“, bet ir sveikoms akims!
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas