Londono metro tapo prekės ženklu, puikiai atpažįstamu visame pasaulyje, besiskiriančiu nuo kitų panašių paslaugų teikėjų kituose didmiesčiuose, be to, pelninga miesto turizmo dalimi.
Niujorko metro rinkodaros ir reklamos direktorius Markas Harvey teigia, jog Londono metro tapo išskirtiniu, originaliu ženklu. „Raudonas apskritimas – diskas ir skersinis, akimirksniu atpažįstamas kaip Londono metro ženklas. Jis išsiskiria savo istorija, britų tradicijomis ir tikrai simbolizuoja Londoną taip pat, kaip Big Benas, raudoni telefonai ar dviaukščiai autobusai“, – sakė jis.
1863 metais, kuomet Londone pradėjo veikti metro, jo tikslas buvo išspręsti miesto transporto problemą. 1900 metais tinklas išsiplėtė, metro valdė keletas skirtingų kompanijų, tačiau jausta būtinybė jį suvienyti.
Raudonas apskritimas, tapęs metro logotipu, sukurtas1908 metais.
Londono metro prekės ženklo ir paveldo vadovas Mike’as Ashworthas teigė, kad „Eureka“ momentas vykdant šio ženklo plėtrą niekada nebuvo jaučiamas. „Tai buvo tiesiog praktinė būtinybė“, – teigė jis. Žmonėms buvo būtinas aiškus ženklas, užkliūvantis už akies ir atkreipiantis dėmesį.
Esame tokios nuomonės, kad tas, kas nesugedo, neturi būti taisoma. Kompanijai šis ženklas vertas aukso, – teigė Mike’as Ashworthas.
Raudonas žiedas su mėlyna juostele viduryje – toks šis ženklas tapo 1925 metais ir toks naudojamas iki pat šiandien.
Yra labai daug mitų, apie tai, kas slypi už šio ženklo sukūrimo.
1908 metais bendrovės vadovu buvo geras šaulys, manoma, jog šis ženklas primena taikinį, kabėjusį šaudyklose.
Frankas Pickas, kompanijoje pradėjęs dirbti 1906 metais ir vėliau tapęs jos vadovu, paragino sukurti panašų logotipą ir pritaikyti jį autobusams. 1916 metais jo prašymu Edwardas Johnstonas sukurė unikalų šriftą. Šio logotipo fone autorius sukūrė baltą, tuščiavidurį apskritimą, taip atsirado šiandieninė jo forma.
1933 metais gana primityvus ir geografiškai netikslus metro žemėlapis buvo atspausdintas 750 tūkstančių kopijų tiražu. Jis tapo itin populiariu Londone ir užsienyje. Sidnėjus taip tiksliai nukopijavo šį žemėlapį, jog sulaukė britų pastabos jį perdaryti.
Niujorko metro, kuris yra didžiausias metro tinklas pasaulyje, atstovas teigia, jog jų bendrovė neturi vieno ženklo, į kurį žmonės galėtų orientuotis. Niujorke metro pradėjo veikti 1904 metais.
Patiems britams šis ženklas simbolizuojasi su tęstinumu – daugelis gimė, augo ir paseno matydami tą patį ženklą.
„Jo dydis, pastovumas ir amžinumo jausmas... Galima būtų palyginti su Vestminsterio abatija arba Viktorijos ir Alberto muziejumi, Luvru“, – sakė reklamos agentūros strategijos pareigūnė Nikki Crumpton.
Sukūrė suvenyrus
Metro itin išpopuliarėjus sumanyta sukurti ir suvenyrus. 1920 metais visuomenė mielai pirko plakatus ir didelius žemėlapius.
Reuters/Scanpix nuotr./Londono metro logotipas |
Prekyba suvenyrais sustiprėjo septintajame dešimtmetyje, o dar labiau išsiplėtė aštuntajame. Londono transporto muziejaus prekybos vadovas Mike’as Waltonas teigia, jog kompaniją paskatino tai, kad daugelis privačių bendrovių ėmė naudotis metro ženklu ir gaminti pigius suvenyrus.
Dabar muziejus kasmet iš prekybos suvenyrais savo firminėse parduotuvėse ir lankytojų uždirba apie 2,5 mln. svarų. O kur dar privatūs verslininkai, pasklidę po visą Londoną ir savo suvenyrų parduotuvėse siūlantys marškinėlius su „Mind The Gap“ užrašu, rankšluosčius ir kitus suvenyrus su metro ženklu.
Entuziastingiausi pirkėjai – prancūzai, italai, ispanai, brazilai, meksikiečiai ir kinai.
Ar 150 gimtadienį švenčiantis Londono metro jubiliejaus proga pakeis savo ženklą? „Esame tokios nuomonės, kad tas, kas nesugedo, neturi būti taisoma. Kompanijai šis ženklas vertas aukso“, – teigė Mike’as Ashworthas.
Sugrįžo garvežys
150-ojo metro jubiliejaus proga į Londono požemius sugrįžo senovinis garvežys. Juo bus pažymėta pirmoji vieša kelionė metro, vykusi 1863 metais. Pirmoji istorinė kelionė sausio 9 dieną vyko iš Padingtono stoties. Kasdien šiuo geležinkeliu važiavo apie 26 tūkst. keleivių.
Originali metro linija buvo pastatyta ir finansuojama bendrovės „Metropoliteno geležinkeliai“, kuri buvo sukurta 1954 metais. Ši įpareigota įgyvendinti novatorišką projektą – metro, jungiantį Padingtono, Eustono ir Kings Cross stotis su miesto centru.
Reuters/Scanpix nuotr./Garvežys |
Šis garvežys, Londono gyventojus ir svečius jubiliejaus proga vešiantis sausio 13 ir 20 dienomis, pastatytas 1898 metais, o vienoje linijų pradėjo dirbti 1904 metais.
Istorinio lokomotyvo restauravimui prireikė nemažai lėšų. Pinigų rinkimo kampaniją, siekiant surinkti maždaug 250 tūkstančių svarų, pernai organizavo Londono transporto muziejus. Istoriniam vagonų restauravimui lėšų skyrė loterijos fondas.
Kiekvienas, parėmęs lokomotyvo atkūrimą, galėjo dalyvauti loterijoje ir laimėti porą bilietų kelionei istoriniu traukiniu. Panorę dalyvauti kelionėje galėjo įsigyti 150-180 svarų kainavusius bilietus, jų, kaip skelbia „The Guardian“, neliko labai greit. Bilietus buvo galima nusipirkti vos porą savaičių, spalio 29 – lapkričio 11 dienomis. Vienas pirkėjas galėjo įsigyti ne daugiau kaip du bilietus ir pasirinkti kelionę pirmąja arba standartine klase.
Karališkoji monetų kalykla metro jubiliejaus proga išleido dvi progines 2 svarų nominalo monetas.