Ar Adolfas Hitleris sirgo? Neapykanta žydams kaip beprotybės išraiška

Leidykla „Versus aureus“ ką tik išleido knygą Hanso Joachimo Neumanno ir Henriko Eberle’s knygą „Ar Hitleris sirgo?“. Karas baigėsi prieš keturis mėnesius. Asmeninis Hitlerio gydytojas, profesorius Theodoras Morellas kameros draugui chirurgui, profesoriui ir medicinos mokslų daktarui Karlui Brandtui pasakoja, kad fiureris niekada nesirgo. Tokia žinia nustebina „eutanazijos“ specialistą, atsakingą už daugelį žudynių, kurias uoliai vykdė fiurerio parankiniai. Asmeninis gydytojas neva pasistengęs ir „galutinai pripumpavęs“ „mylimąjį fiurerį“ reikalingų vaistų dozių, o atbudus sąžinei nusprendęs išpažinti kaltę ir iškloti visą tiesą. Ar taip buvo, ar galime tikėti ir vienu, ir kitu vokiečių mediku?
Knygos "Ar Hitlerissirgo" viršelis
Knygos "Ar Hitlerissirgo" viršelis

Mes žinome viena: išsamiais išvedžiojimais apie Morellą ir Hitlerį Brandtas atviravo su amerikiečių karininkais vien tam, kad išgelbėtų savo galvą. 

Knygos autoriai Hansas Joachimas Neumannas ir Henrikas Eberle kelia klausimus ir bando į juos atsakyti pasitelkdami asmeninio fiurerio gydytojo užrašus, konsultavusių medikų išvadas, atliktus farmakologinius tyrimus ir pokalbius su gausybe liudytojų, dieną naktį gyvenusių šalia Hitlerio. Taigi kokiomis ligomis iš tiesų sirgo nacionalsocialistų vadas?. 

***

Psichoistorijos klystkeliai

Ne kartą buvo mėginama nacionalsocialistinės Vokietijos nu­sikaltimus teisinti psichine diktatoriaus Adolfo Hitlerio liga. Ir tikrai ne visi samprotavimai šia tema laužti iš piršto. Kas be ko, Hitlerio neapykanta žydams atrodo iracionali. 2006 m. Ianas Kershawas rašė: „Žydų tragedijos pamatas – nacionalso­cialistų idėja fiks, kurią fanatiškai įkūnijo Hitleris, esą žydus privalu pašalinti, kad būtų „išvalyta“ vokiečių nacija ir sukur­tas pamatas naujai, grynosios rasės atstovaujamai, tvarkai Europoje, kuri nugalės šimtmečius viešpatavusias žydiškąsias bei krikščioniškąsias vertybes ir tikėjimo pagrindus.“

Žavesį, kurį skleidė Hitleris, galima būtų paaiškinti tam tikru „religiniu pamišimu“. Hitlerio šalininkai po 1945 m. vis pabrėždavo, esą Hitleris spinduliuote spinduliavo visa užval­dančiu fanatizmu.

Žavesį, kurį skleidė Hitleris, galima būtų paaiškinti tam tikru „religiniu pamišimu“. Hitlerio šalininkai po 1945 m. vis pabrėždavo, esą Hitleris spinduliuote spinduliavo visa užval­dančiu fanatizmu. Be to, jau ankstesniuose laiškuose liaudžiai galima rasti nuorodų į „gelbėtoją“.

Žvelgiant į patį Hitlerį, be abejonės, galima kalbėti apie tam tikrą „išgelbėjimą antisemitizmu“. Kaip jis pats rašo savo pastebėjimuose, žydų pašalinimas – ne kas kita, kaip chirurgi­nė intervencija, kuria norėta pašalinti svetimkūnį ar infiltraci­jos būdu susidariusį naujadarą iš vokiečių tautos kūno.

Neapykanta žydams, savo esme iracionali kaip bet kokia kita neapykanta svetimtaučiams. Tačiau būdas, kuriuo skir­tingi autoriai Hitlerį pateikia buvus „psichiniu ligoniu“ ar „be­pročiu“, verti atidesnio žvilgsnio. labai dažnai čia kalbama ne apie istorinį fenomeną, o apie žiniasklaidos kūrinį. Šios jam priskiriamos beprotybės eskalavimas paaiškinamas moder­nios žiniasklaidos kultūros mechanizmu, o ne iš tiesų įrodo­mais faktais.

Kai kurie buvę Hitlerio bendražygiai kalba apie jo perversiją, esą jis pajausdavo seksualinį pasitenkinimą tik tada, kai moteris ant jo nusišlapindavo. Kiti jį netiesiogiai kaltina buvus pedofilu. 1970 m. buvo madinga aprašinėti Hitlerį kaip smurtaujančio tėvo auką. Esą todėl gimė neval­doma neapykanta, išsiliejusi žydų naikinimu. Dar ir šiandien įprasti tokio pobūdžio pseudopsichologiniai aiškinimai, kaip, beje, ir ginčai dėl Hitlerio neva trūkstamo kiaušinėlio.

Tačiau rimti istorikai kaip ir anksčiau pasitiki tuo, ką 1964 m. suformulavo žinomas Getingeno profesorius, vermachto vyriausiojo vado karo dienoraščio redaktorius Percy’s Ernstas Schrammas: analizuojant Hitlerio mąstymo būdą, mėginant perprasti jo charakterio ypatybes, reikėtų šiek tiek pastumti psichologinę ribą ten, „kur istorikai dar pajėgūs jausti žemės po kojomis“. Drauge Schrammas skatino parašyti medici­ninę Hitlerio biografiją, bendradarbiaujant psichologams ir psichiatrams.

Ši knyga neturi pirmtakių. Nors netrūko bandymų, taip pat ir tarpdisciplininių, nagrinėjančių, taip sakant, mokslinę problemą vardu Adolfas Hitleris. Ją rašant buvo siekiama rasti tariamą Hitlerio mįslės atsakymą. Vienas tikrai daug žadantis bandymas buvo 2000 m. pasirodžiusi knyga Hitler: Karriere eines Wahns. Jos autoriai: psichoterapeutas Paulis Matusse­kas, istorikas ir kultūros istorijos specialistas Peteris Matusse­kas bei sisteminis teoretikas ir sociologas Janas Marbachas.                   

Mokslininkų išvada buvo tik išsamesnis Hitlerio „psichi­nės ligos“ formos patvirtinimas, nepaisant sisteminio literatū­ros ir naudojamų šaltinių įvertinimo. Kaip ir kiti, Matussekas ir bendraautoriai pradiniu tašku dėl žydų naikinimo pasirinko Hitlerio „naikinimo maniją“, t. y. „anksti susifrustravusį porei­kį“ ir „neįprasto masto asmenybės sutrikimą“.

Psichiatras Walteris C. Langeras, tyręs Hi­talerį CIA pradininko OSS užsakymu, pripažino, kad Hitleris turėjo „išskirtinį gebėjimą suprasti vidutinio žmogaus psichologiją“, taip pat „išgyventi vidutinio žmogaus poreikius ir jausmus“.

Galiausiai jie diagnozavo „šizofreninę beprotybę“, kuri, sudarydama porą su „narcistiniu fiksavimusi į viešąjį „aš“, baigėsi „paranojiška naikinimo programa“. Sadistinius ir (!) mazochistinius požy­mius konstatavo amerikiečių psichiatras Walteris C. Langeris dar 1943 m. Narcistinės asmenybės, pasižyminčios fiksacija į viešąjį „aš“, sutinkamos visose visuomeninio gyvenimo srity­se, kaip ir žmonės su sutrikusiu seksualumu.

Racionalus neapykantos žydams p-agrindas – tikslingumas

Psichiatras Walteris C. Langeras, tyręs Hi­talerį CIA pradininko OSS užsakymu, pripažino, kad Hitleris turėjo „išskirtinį gebėjimą suprasti vidutinio žmogaus psichologiją“, taip pat „išgyventi vidutinio žmogaus poreikius ir jausmus“.

Hitleris sugebėjo pasakyti įsisąmonintus dalykus „aistrin­gais žodžiais“. Hitleris iš tiesų buvo pajėgus priversti kitus išjung­ti savo sąžinę.

Hitleris puikiai žinojo apie savo „siaubingą ginklą žinovo rankose“. Apie tai bylo­ja jo samprotavimai propagandos tema knygoje „Mein Kampf“. Logiškai savo kalboms jis pasirinko temas, kurios prabilo tiesiai į publiką: Vokietijos pralaimėjimas ir žydų neapykanta. Šiomis dviem temomis jis meistriškai manipuliavo, ir žydai buvo apkal­tinti karo pralaimėjimu bei fataliu poveikiu visuomenei.

Čia Hitleris galėjo pasinaudoti ilgalaike vokiečių bei vokie­čių-austrų neapykantos žydams tradicija. Visuomeninį klimatą nulėmė ir tai, kad XIX amžiaus pabaigoje antisemitizmas Vo­kietijoje bei Austrijos-Vengrijos monarchijoje įgavo naują ko­kybę. Lincas, t. y. miestas, kuriame Hitleris praleido jaunystę, kaip teigia istorikė Brigitte Hamann, buvo „antisemitizmo tvir­tovė“. Iškabos „Įėjimas tik vokiečiams (arijams)“ ir prieš Pirmąjį pasaulinį karą nebuvo retenybė. Vokietijos kaizerio reiche ne­apykanta žydams buvo priimta visuomenėje elgesio norma.

Sąmokslo teorijos, kuriose žydams buvo priskiriamas vaid­muo politiškai „patraukti už virvelių“, turint galvoje ne ką kita, o visuotinį pasaulio paklusnumą, buvo vertinamos ne kaip skandalas, o pakankamai rimti išsilavinusių žmonių.

Politinės ekonomikos specialistas Waltheris Rathenau 1916 metais konstatavo faktą, kad kulminaciją antisemitiz­mas pasiekė karo metais. „Kuo daugiau žydų žuvo kare, tuo atkakliau tvirtino jų priešininkai, esą šie užnugaryje užsiminė­jo lupikavimu. Neapykanta padvigubėjo ar net patrigubėjo.“ Verčiama dešiniųjų ekstremistų Prūsijos karo ministerija pa­skyrė žydų surašymą armijoje, o rezultatus laikė paslaptyje. Daliniuose pasklido gandas, esą žydai yra sabotažininkai. Šią neapykantą maitino pralaimėjimas – kraujuojanti žaizda, dėl kurios ne tik Hitleris vėl apkaltino žydus.

Visai nesvarbu, kaip giliai asmeniškai Hitleris jautė nea­pykantą žydams iki Pirmojo pasaulinio karo. Vėliau, būdamas kareiviu jis sukurstė masinį antisemitinį pjudymą, kuris jam pačiam pasirodė tinkamas vokiečių pralaimėjimo pateisinimo būdas.

Eckartas supažindino Hitlerį su Richardo Wagnerio šeima. Pastarojo pasaulėvaizdį formavo iškalbingasis žydų prie­šas filosofas Houstonas Stewartas Chamberlainas.

Propaganda, kuri galėjo būti populiari biurgeriškuose dešiniųjų konservatorių vadinamuosiuose „nacionaliniuose“ būreliuose, turėjo būti antižydiška. Miunchene Hitleris iš pradžių garsėjo kaip reicho vadovybės šnipas, vėliau atsisklei­dė kaip politinis talentas dešiniųjų radikalų būreliuose, pvz., Thule draugijoje. Atvirai demonstruojama žydų neapykanta buvo patogi. Ji sudarė puikią prielaidą gauti finansinę ir politinę paramą politiniams tikslams.

Be to, Hitlerio dvasinis vadovas Dietrichas Eckartas, ugdęs jį ir sugebėjęs gauti piniginę paramą NSDAP, buvo radikalus an­tisemitas.

Eckartas supažindino Hitlerį su Richardo Wagnerio šeima. Pastarojo pasaulėvaizdį formavo iškalbingasis žydų prie­šas filosofas Houstonas Stewartas Chamberlainas. Chamberlai­nas, įtakingo veikalo Grundlagen des XIX. Jahrhunderts autorius, tikrasis „Wahnfried“ vilos šeimininkas, ištekino dukterį Cosi­mą už Wagnerio ir valdė visą visuomeninį Bairoito diskursą.

Žvelgiant iš Hitlerio požiūrio taško, politiniai ir ekonominiai tikslai susijungė su asmeniniu patogumu. Asmeninio iškilimo troškimas neišardomai susivienijo su demonstratyvia antižy­diška pozicija. Yra neabejotina, kad ši nuostata giliai nusėdo Hitlerio vi­duje. Kaip pažymi Kershawas, Hitleris tikrai nebuvo radika­liausias antisemitas. iš pranešimų obsesiškumo matyti, kad jį lenkia Tiuringijos ir frankų gauleiteris Arturas Dinteris, kuris yra produktyvus romanų autorius, ir Julius Streicheris, „Stür­mer“ leidėjas. NSDAP viduje, kuris buvo suprantamas kaip „rinktinis judėjimas“, Hitleris atstovavo ne kraštui, o viduriui. Kaip neatidėliotiną užduotį jis iškėlė susiskaldžiusios tautos suvienijimą.

Tai, kad jam pavyko tai padaryti, vienareikšmiš­kai susiję su antisemitizmo panaudojimu. Kaip aktorius, pri­derinantis vaidmenį prie publikos, Hitleris galėjo savo kalbose sąmoningai dozuoti antižydišką pjudymą, netgi visai jo nelies­ti.

Tai matoma jo Bairoito kalboje 1923 m. gavus premiją ir 1923 m. kalbantis su Diuseldorfo pramonininkais prašant šių paremti sunkiąją pramonę. Net ir tapęs valstybės galva, Hi­tleris elgėsi apgalvotai. 1933 m. balandžio 7 d. įstatyme apie valdininkų tarnybos atkūrimą numatytos lengvatos žydams, kovojusiems kare. Šie galėjo likti valstybės tarnyboje.

Tik vė­liau 1935 m. Niurnberge įvykęs partijos suvažiavimas priėmė rasinį įstatymą, kuriame buvo patvirtinta „žydo“ apibrėžtis. Ypač „mišrūnams“ buvo taikomas aiškus ir atskirais atvejais „patogus“ įvardijimas.

Nemažas skaičius, daugiau nei 1300 mišrūnų, kurie buvo išvaduoti nuo represijų, rodo, kad Hitleris labiau vertino politinius, karinius ir ekonominius tikslus nei besąlygišką laisvos vokiečių tautos išsivadavimą nuo „kraujomaišos“. Tą akimirką, kai atsirasdavo galimybė likviduoti žydus iš užgrobtos teritorijos, Hitleris nedvejodavo ir išleisdavo ati­tinkamus nurodymus. Bet ir šiuo atveju jis buvo užtikrintas, kad ras tinkamą sąmoningą vykdytoją, ir ne vien todėl, kad šimtai tūkstančių vokiečių dėl žydų pašalinimo ir nužudymo pasipelnys.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų