Dėl Klaipėdos piliavietės didybės aukojami laivų statyklos sandėliai – jų vietoje nusidrieks gatvė

Sparčiai restauruojama Klaipėdos Memelburgo piliavietė reikalauja vis naujų aukų. Nuo 2002 m., kuomet teritorija palei marias iš uosto direkcijos buvo perleista miesto žinion, jau griuvo apie dešimt pastatų. Netrukus turėtų griūti dar keli, o jų vietoje nusidriekti į Klaipėdos kruizinių laivų terminalą vedanti gatvė.
Klaipėdos piliavietė ir jos prieigos
Klaipėdos piliavietė ir jos prieigos / A. Kliuko nuotr.

Dabartinė gatvė kerta apsauginį pilies kanalą

Naująją gatvę planuojama pavadinti Priešpilio gatve. Driektųsi ji visai greta restauruojamos Klaipėdos piliavietės. Dabartinio į Kruizinių laivų terminalą vedančio kelio istorikai ir valdininkai palikti nenori, nes jis kerta istorines piliavietės ribas.

L. Sėlenienės nuotr./Klaipėdos piliavietė ir jos prieigos
L. Sėlenienės nuotr./Klaipėdos piliavietė ir jos prieigos

„Istorikai išsiaiškino, kad Memelburgo pilis buvo piečiau, nei manyta anksčiau. Tai reiškia, kad ir visos piliavietės ribos pasislenka į pietus, o dabartinis kelias į Kruizinių laivų terminalą eina per senosios piliavietės teritoriją. Toje vietoje yra užkasta dalis pilies gynybinio kanalo. O ateityje jis galėtų būti vėl atkastas ir apjuosti visą piliavietės teritoriją“, – svarstė Klaipėdos savivaldybės Urbanistinės plėtros departamento vyriausioji specialistė Raimonda Gružienė.

Už nugriautus sandėlius – bemaž 400 tūkst. eurų kompensacija

Kad piliavietės didybė atsivertų visu grožiu, į Kruizinių laivų terminalą vedančią gatvę tenka braižyti dabartinės „Vakarų Baltijos laivų statyklos“ teritorijoje. Tam teks nugriauti penkis statyklos sandėlius, o bendrovei už visuomenės reikmėms nusavintą turtą sumokėti 390 tūkst. eurų kompensaciją. Taip piliavietės teritorija išsiplės iki 10 hektarų.

„Kiek pamenu, atstatant piliavietę jau nugriauta apie 10 senų menkaverčių pastatų. Ant pilies gynybinės sistemos liekanų stovinčių sandėlių griovimą ir gatvės panaikinimą aš vertinu kaip sveikintiną dalyką. Ir pačių klaipėdiečių vyraujanti nuomonė yra ta, kad gamybinė teritorija turi užleisti vietą kultūrinei, istorinei miesto erdvei“, – pasakojo istorijas Jonas Genys.

Tikisi, kad iškils pilies bokštai

Piliavietės teritorijoje  jau rekonstruotos princų Frydricho ir Karlo poternos – požeminės galerijos. Jose įrengta Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus ekspozicija. Sutvarkytas ir pilies vidinis kiemas, plytelėmis pažymėti Memelburgo pilies kontūrai. 

Rudenį startavo rytinio bastiono, kur Antrojo pasaulinio karo metu buvo įrengtos degalų saugyklos, tvarkymo darbai. Po pylimu vokiečiai anuomet saugojo laivų minininkų degalų statines. Vėliau šios patalpos buvo paverstos dažų sandėliu. 

Restauratoriai praneša jau baiginėjantys požeminių patalpų įrengimo darbus ir netrukus pylimą paversiantys žaliuojančiu kalnu. Požemiuose atsivers kavinė patalpos, konferencijų salė ir istorinės ekspozicijos. Piliavietės atstatymas jau pareikalavo bemaž 73 mln. eurų. Atstatyti pačią 1252 m. iškilusią, o vėliau ne kartą perstatytą ir galiausiai sugriautą pilį, skaičiuojama, prireiktų maždaug 30 mln. eurų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis