Prieš 35 metus nutikusią aviakatastrofą lėmė Kanados saugumo tarnybų klaidos

1985-ųjų birželio 23-ąją oro linijų bendrovės „Air India“ lėktuvas „Boeing 747“ pakilo iš Monrealio oro uosto, kur buvo nusileidęs prieš tarpatlantinį skrydį į Londoną. Tačiau orlaiviui artėjant prie Airijos krantų, bagažo skyriuje sprogo bomba, kurią padėjo „Babbar Khalsa“ teroristų grupuotė. Prieš 35 metus nutikusi katastrofa ligi šiol yra viena žiauriausių aviacijos istorijoje.
„Boeing 747“ likus dviem savaitėm iki sprogimo
„Boeing 747“ likus dviem savaitėm iki sprogimo / airliners.net nuotr.

Kai lėktuvas iš Toronto atskrido į Monrealį, Kanados pareigūnai apžiūrėjo orlaivį ir išėmė tris įtartinus paketus. Visgi orlaiviui buvo leista tęsti kelionę.

Pakilęs iš Monrealio oro uosto, „Air India“ lėktuvas skrido 9,4 kilometrų aukštyje virš Atlanto vandenyno. Atskridus prie Airijos krantų ir artėjant prie kelionės tikslo Londono, buvo užmegztas ryšys su Hitrou tarptautinio oro uosto bokštu.

„Scanpix“/AP nuotr./„Air India“ aviakatastrofos memorialas Kanadoje
„Scanpix“/AP nuotr./„Air India“ aviakatastrofos memorialas Kanadoje

Tačiau likus 45 min. iki kelionės tikslo, lėktuvas staiga dingo iš radarų. Nei perspėjimo, nei pagalbos skambučio nebuvo, todėl Hitrou oro uosto pareigūnai iškart išsiuntė pagalbos ekipažus.

Nelaimės vietoje gyvųjų nerasta. Per išpuolį žuvo visi 329 keleiviai: 268 Kanados piliečiai, 27 Didžiosios Britanijos piliečiai, 24 Indijos piliečiai. Iš vandenyno buvo ištrauktas 131 kūnas.

Tragedijos priežastys ilgai nebuvo aiškios, tačiau oro linijų pareigūnai įtarė teroristinį išpuolį. Devintojo dešimtmečio pradžioje Indija buvo įsivėlusi į smurtinius pilietinius neramumus tarp sikhų ir induistų bendruomenių, todėl buvo pagrįstų įtarimų, kad tai – sikhų ekstremistų išpuolis.

Praėjus penkiems mėnesiams po nelaimės buvo suimti du įtariamieji. Kanados policija tikino, kad vienas iš įtariamųjų – sikhas Talwinderis Parmaras – įvykdė išpuolį, tačiau kaltinimai jam galiausiai buvo panaikinti. Vėliau Indijoje jį nužudė policija.

Kitas įtariamasis, Vankuveryje gyvenantis sikhas Inderjitas Reyatas, prisipažino kaltu dėl žmogžudysčių, susijusių su sprogdinimais, ir 2003-aisiais buvo nuteistas 5 metams kalėjimo.

I.Reyatas anksčiau buvo nuteistas 10 metų kalėjimo už pagalbą kuriant bombą, kuri sprogo Japonijos Naritos oro uoste ir nužudė du darbuotojus. Pastaroji bomba sprogo tą pačią dieną, kaip ir „Air India“ lėktuve.

2006-aisiais Kanada sudarė specialią komisiją, kuri turėjo atlikti išsamų „Air India“ skrydžio nr. 182 katastrofos tyrimą. Tai užtruko beveik ketverius metus ir kainavo apie 130 mln. JAV dolerių.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Air India“ aviakatastrofos minėjimas Kanadoje
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„Air India“ aviakatastrofos minėjimas Kanadoje

Savo penkių tomų ataskaitoje, kuri buvo išleista 2010-aisiais, komisija padarė išvadą, kad katastrofa įvyko dėl „serijos klaidų“, kurias padarė Kanados pareigūnai.

Komisija nustatė, kad Kanados žvalgybos ir saugumo agentūros nesugebėjo tinkamai dalintis informacija. Tai ir sudarė spragas, pro kurias pralindę teroristai sugebėjo susprogdinti lėktuvą.

Šis įvykis iki šiol yra didžiausias masinis išpuolis Kanados istorijoje. Taip pat ir daugiausia gyvybių nusinešusi avarija „Air India“ oro linijų istorijoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų