Pakilti jie turi tik 15 minučių. Budinčių naikintuvų pora privalo kuo greičiau nuskristi iki lėktuvo, kuris pažeidė mūsų oro erdvę. Pilotai turi įsibrovėlį priversti arba pakeisti kursą, arba nusileisti. Tokias ir panašias užduotis vykdė pratybų „Vanagas-14“ („Jastrząb-14“) dalyviai, ruošdamiesi tarnybai Oro policijos misijoje virš Baltijos šalių, rašo Polska-zbrojna.pl.
Šiuose mokymuose dalyvavo pilotai, kurie po kelių savaičių pradės tarnybą Šiauliuose. Keturis mėnesius čia budės 90 Lenkijos karių ir keturi naikintuvai MiG-29 iš 22-osios taktinės aviacijos bazės Malborke. Pagrindinė Lenkijos karių užduotis – patruliuoti oro erdvėje virš Lietuvos, Latvijos ir Estijos – šalių, kaip pažymi Polska-zbrojna.pl, neturinčių oro erdvės saugumą užtikrinti galinčių naikintuvų.
Du naikintuvai budės visą parą. Lenkijos pilotai taip pat turės būti pasiruošę suteikti pagalbą kariniams ir civiliams lėktuvams, kurie pateks į avarines situacijas.
Besiruošdami misijai kariai privalėjo pademonstruoti savo teorines ir praktines žinias, taip pat – tarptautinės teisės, aviacijos instrukcijų išmanymą, mokėjimą naudotis ginklu, ore atpažinti lėktuvus bei valstybines vėliavas.
„Tikriname jų gebėjimus veikti ore ir ant žemės. Kariai atliko testus dėl bendrų karinių gebėjimų, perėjo cheminius ir medicininius apmokymus. Patikrinta, ir kaip tarpusavyje bendradarbiauja pilotai bei skrydžių operatoriai“, – aiškino majoras Dariuszas Mazurkiewiczius, 22-osios taktinės aviacijos bazės atstovas.
Pilotai išbandyti ir ore. Budėjimo metu jie gavo informaciją, kad lėktuvas Su-22 pažeidė Lenkijos oro erdvę. Budinčios MiG-29 poros užduotis buvo išlaikyti įsibrovėlį ore. „Tokiose situacijose startuoti privalome per 15 minučių. Keliolika minučių vėliau pilotai jau skrido virš Baltijos jūros, netoli Su-22. Toliau veikiama pagal gaunamus įsakymus“, – pasakojo pilotas Ireneuszas Krajewskis iš 22-osios taktinės aviacijos bazės.
Piloto teigimu, kartais pakanka nupasakoti lėktuvo išvaizdą, ginkluotę, bet kai vien palydos neužtenka, reikia priversti jį pakeisti kursą arba nusileisti.
„Svarbiausia tokiose misijose yra priartėti prie įsibrovusio lėktuvo nepastebimai ir slapta jį atpažinti“, – patikslina I.Krajewskis. Šis pilotas naikintuvais MiG-29 skraido nuo 2009 metų, bet į misiją Lietuvoje vyks pirmą kartą.
Lenkai Baltijos šalių oro erdvę saugojo jau keturis kartus – 2006, 2008, 2010 ir 2012 metais. Ši oro policijos misija tęsis nuo gegužės 1-osios iki rugpjūčio 31 dienos.
Pratybose gelbėtas ir į avarinę situaciją patekęs lėktuvas C-295M, kurio įgula prarado orientaciją ir negalėjo su niekuo susisiekti. Naikintuvai privalėjo maksimaliai priartėti prie orlaivio, gestų kalba duoti nurodymus pilotams ir palydėti lėktuvą iki oro uosto Malborke.
NATO oro policijos misijai, kurioje tarnaus Lenkijos kariai, vadovaus Krzysztofas Stobeckis. Kartu su lenkais Baltijos šalių oro erdvę saugos dar aštuoni naikintuvai iš Didžiosios Britanijos ir Danijos. Lenkų ir britų orlaiviai bus dislokuoti Šiauliuose, danų – Estijoje. Šiuo metu oro policijos misiją vykdo 10 JAV naikintuvų F-15. Iki krizės Ukrainoje virš Baltijos šalių paprastai budėdavo 4 naikintuvai.
Gegužę budėti pradės 35-oji NATO oro policijos misijos pamaina. Šios misijos virš Baltijos šalių pradžia – 2004 metai.
Lenkai Baltijos šalių oro erdvę saugojo jau keturis kartus – 2006, 2008, 2010 ir 2012 metais. Ši oro policijos misija tęsis nuo gegužės 1-osios iki rugpjūčio 31 dienos.