Kaip pranešė Slovakijos gynybos ministerija, šalies specialiosios pajėgos, gavusios MRAP tipo šarvuočius „MaxxPro“ ir radijo komunikacinės įrangos, įrangą naudos misijoje Afganistane. Taip pat pranešama, kad slovakai gavo įrangos, kurios iki šiol neturėjo.
Tai buvo pirmoji dalis iš maždaug 20 mln. dolerių JAV karinės pagalbos Slovakijai, kuri teikiama keliais etapais. Pirmasis etapas vertinamas maždaug 4,6 mln. Antrame etape slovakams bus perduota specialių šalmų, ginkluotės ir kitos specialiosioms pajėgoms skirtos įrangos, įskaitant ir šaudmenis.
„Slovakijos ginkluotosioms pajėgoms suteikta pagalba rodo labai glaudų dviejų kariuomenių bendradarbiavimą“, – įrangos perdavimo ceremonijoje sakė JAV ambasadorius Slovakijoje.
Operacijoje Afganistane dalyvauja Slovakijos 5-asis specialiųjų operacijų pulkas, kurio namų dislokacijos vieta – Žilina. Pulkas tiesiogiai pavaldus Slovakijos kariuomenės Generaliniam štabui.
Pulką sudaro per 400 karių, suskirstytų į šešis padalinius.
Slovakijos specialiųjų operacijų kariai nuolat treniruojasi su kitų NATO šalių specialiosiomis pajėgomis. Pastarąjį kartą prieš kelias savaites pulko kariai sėkmingai dalyvavo Lenkijoje vykusiose tarptautinėse pratybose „Kobra 13”, kuriose buvo tikrinamas Lenkijos pasiruošimas vadovauti NATO specialiųjų pajėgų operacijoms.
Apie MRAP
MRAP (angl. – „Mine-Resistant Ambush Protected“) tipo šarvuočiai yra ratinė šarvuota mašina, skirta karių apsaugai nuo įvairaus tipo minų ir savadarbių sprogmenų. Jau pati jos konstrukcija (aukšta prošvaista ir V formos dugnas) sukurta taip, kad apsaugotų viduje esančius žmones nuo skeveldrų ir sprogimo bangos, kuri tiesiog išsklaidoma.
Visų pirma tokius šarvuočius pradėjo naudoti Pietų Afrikos kariškiai per Angolos ir Nabijos karą. Vėliau, įsitikinus mašinos efektyvumu, šarvuočiais susidomėjo ir kitos šalys. Jungtinės Valstijos masinę šių mašinų gamybą pradėjo po įsiveržimo į Iraką.
Šarvuočiai MRAP naudojami ten, kur aktyviai veikia sukilėliai, kariaujantys partizaninį karą. Mašina naudojama karių pervežimui pavojingose teritorijose, VIP asmenų gabenimui zonose, kur padidintas terorizmo pavojus ir pan.
Pagal savo svorį ir dydį MRAP skirstomi į tris kategorijas, mašina gali būti varoma keturiais arba šešiais ratais. Šio tipo šarvuočiai gaminami įvariose šalyse (JAV, PAR, Vokietijoje, Izraelyje ir kt.), jų serijinę gamybą vysto ne viena kompanija.
JAV jūrų pėstininkai paskaičiavo, kad vien Irako kare per savadarbių sprogmenų sprogimus šarvuočiai MRAP aukų skaičių sumažino net 80 proc.
Rengia šarvuočių išpardavimą
Nepaisant privalumų, MRAP tipo šarvuočiai sulaukia ir nemažai kritikos. Visų pirma dėl savo kainos, didelių degalų sąnaudų, milžiniško svorio ir pan. Be to, pastaruoju metu vis garsiau skamba klausimas, ką Jungtinės Valstijos darys su tūkstančiais šių šarvuočių, per 12 metų suvežtų į Afganistaną.
Ta pati problema buvo iškilusi ir baigiantis karui Irake. Tąkart irgi buvo sprendžiama, šarvuočius gabenti namo ar palikti Irake.
Visai neseniai paaiškėjo, kad JAV kariškiai nusprendė vis dėlto parduoti mažiausiai 2 tūkst. MRAP tipo šarvuočių, šiuo metu esančių Afganistane. Pardavę juos, JAV kariškiai sutaupytų lėšų, reikalingų likusios technikos pargabenimui į tėvynę ar jos utilizavimui vietoje. Pirkėjams keliama sąlyga, kad šarvuočius iš Afganistano jie išsigabentų savo lėšomis.
JAV pajėgos šiuo metu Afganistane turi maždaug 11 tūkst. šarvuočių MRAP. Iš jų tik 8 tūkst. planuojama parsivežti į Ameriką, remontuoti ir naudoti toliau.
Paskaičiuota, kad vienos tokios mašinos sugrąžinimas į JAV ir jos remontas bendrai kainuos apie 250-300 tūkst. dolerių.
Pentagono skaičiavimu, iš viso karinio turto išgabenimui iš Afganistano nuo šių metų sausio iki kitų metų gruodžio reikės nuo 5 iki 7 mlrd. dolerių.
Iki dabar JAV kariškiai iš Afganistano jau yra išsigabenę 33 tūkst. t įvairios ginkluotės ir karinės technikos. Daugiau kaip pusė šios technikos išvežta per Pakistaną, kadangi šis kelias yra pigiausias. Visą techniką iš Afganistano planuojama išgabenti iki kitų metų pabaigos. Dalis neišvežtos technikos bus sunaikinta, dalis parduota ar perduota vietos saugumo pajėgoms.
O kol kas amerikiečiai vis daugiau šarvuočių perduoda naudotis savo partneriams. Štai, pavyzdžiui, Lenkija namo išsigabeno Afganistane operacijoms naudotus savo šarvuočius „Rosomak“. Prieš kelias savaites lenkai namo išgabeno jau antrą didelę partiją šarvuočių „Rosomak“, pirmoji namo grįžo dar gegužę.
Išvežus namo šarvuočius „Rosomak“ (iš viso Lenkija Afganistane turėjo beveik tūkstantį transporto vienetų, įskaitant ir sraigtasparnius), lenkai persėdo į amerikiečių šarvuočius MRAP.
Lietuviai namo nevežtų
MRAP tipo šarvuočiais Afganistane šiuo metu naudojasi ir šalies pietuose dislokuoti Lietuvos kariai, ir šalies šiaurėje Tarptautinių saugumo pajėgų (ISAF) sudėtyje užduotis atliekantys mūsų kaimynai latviai. Prieš savaitę iš arčiau susipažinti su šiomis šarvuotomis mašinomis Afganistane progą turėjo ir 15min.lt.
Afganistano šiaurėje netoli Mazari Šarifo miesto dislokuoti mūsų kaimynės Latvijos kariai, daugiausiai atliekantys eskortavimo užduotis, lietuvių žurnalistui mielai atvėrė šarvuočių duris ir leido juos fotografuoti, kiek širdis geidžia.
Latviai sako, kad šios mašinos iš tiesų gali efektyviai apsaugoti nuo pakelės sprogmenų (nuo atskriejančių granatsvaidžio granatų šarvuočius saugo specialus tinklas, juosiantis visą mašiną), tačiau tuo pat metu jos nėra talpios, nors ir atrodo didžiulės. Šarvuočio gale vietos tėra vos keturiems – šešiems keleiviams.
Šio tipo šarvuočiais važinėjantys lietuviai tvirtina, kad mašinos visai nepritaikytos bekelei.
„Gamintos Irakui, kur vyrauja lygumos ir yra neblogi keliai, Afganistane jos tinka ne visur“, – teigia kariškiai.
Lietuvos kariuomenės specialistai tvirtina, kad tokio tipo šarvuočių namo gabenti jie nenorėtų.
„Mūsų miškuose šios mašinos būtų visiškai neefektyvios. Mūsų sąlygomis svarbiausia yra pravažumas ir ugnies galia. O šios mašinos to neturi“, – sako lietuviai.
Be to, dėl savo didelių gabaritų ir priekyje pritvirtintos sprogmenų neutralizavimo įrangos, MRAP tipo šarvuočiai nėra labai manevringi.
„Vairuoti ją gal nesunku. Tačiau Afganistane, kur keliai siauri ir vingiuoti, kartais tenka pavargti. Įvažiuoji į kaimą, o ten kelias daro 90 laipsnių posūkį. Tokiais atvejais reikia su vairu padirbėti“, – 15min.lt Afganistane sakė vienas MRAP šarvuotį vairuojantis lietuvis.
Tačiau ir mūsų kariai teigia, kad nepaisant išvardintų trūkumų, šio tipo mašinos yra gana efektyvios, kai reikia apsisaugoti nuo savadarbių sprogmenų.