Net ir tuo momentu, kai europinės vėžės „Rail Baltica“ pinigų likimas pakimba ant plauko. Net ir tada, kai premjeras Algirdas Butkevičius ketvirtadienį „Žinių radijuje“ nedviprasmiškai rėžia – žmonės, kurie yra atsakingi už projekto įgyvendinimą, gali būti pakeisti. Net ir tada, kai pečiais gūžčioja ketvirtadienį į Vilnių užsukęs Estijos užsienio reikalų Jurgenas Ligis: „Negaliu paaiškinti, kodėl tai taip ilgai trunka“.
Ką jau kalbėti apie prezidentūroje metų metais rezgamus planus bent paklibinti Stasio kėdę ir nuolatines užuominas jam trauktis.
Tad po kokiais čia bėgiais šuo pakastas? Briuselis jau seniai pareiškė – norit paramos europinei vėžei, tai kurkit bendrą įmonę. Po ginčų, konfliktų, iečių laužymo pagaliau gimė, tiesa, pavėlavęs metus, bendras kūdikis „RB Rail“. Beliko tik baltams suraityti parašus, paspausti rankas ir pakelti šampano taures. Suraitė, paspaudė, bet šampano nepakėlė – Stasio juk nėra.
Tam, kad bendra įmonė pradėtų veikti, reikėjo Baltijos šalių susisiekimo ministrų ir geležinkelių įmonių vadovų parašų. Pasirašė visi, išskyrus vieną. Kai trečiadienį Rygoje vyko trijų šalių atstovų spaudos konferencija, Susisiekimo ministerijos Plėtros ir tarptautinių ryšių departamento direktoriaus pavaduotojas Nerijus Kaučikas turėjo nudelbti akis ir tyliai pasakyti, kad „Lietuvos geležinkeliai“ nepasirašo dėl „techninių priežasčių“.
Lietuvos susisiekimo ministerija sako, kad parašą ant „RB Rail“ dokumento turi suraityti „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė. Tačiau vyriausiajam geležinkeliečiui S.Dailydkai valdininkų pamokymai ir premjero pagrūmojimai nelabai šviečia. „Tai yra valdybos klausimas, o ne generalinio direktoriaus“, – ketvirtadienį „Verslo žinioms“ pareiškė įtakingiausias Stasys Lietuvoje. Ir vėl paliko be amo ne tik latvius, estus, bet ir visą Lietuvos vyriausybę.
Taigi kodėl dešimt metų „Lietuvos geležinkeliams“ vadovaujantis S.Dailydka toks užsispyręs, kad nepaklūsta net socialdemokratų vedliui A.Butkevičiui? Juk būtent prie socialdemokratų vyriausybės S.Dailydka stojo valdyti geležinkelių, juk tik ši vyriausybė leido beveik nemokėti „Lietuvos geležinkeliams“ dividendų. Ką jau kalbėti apie „dinozaurų kapinėmis“ vadinamoje bendrovėje įdarbintus žmones.
Pats S.Dailydka sako, kad bendrovė turės priimti sprendimą dėl 400 milijonų eurų. Tad, suprask, čia tik jo sprendimo neužteks. Nors visi Baltijos pakrantėje baksnoja pasirašyti ir nerūstinti Briuselio, kuris ne kartą grasino atimti paramą „Rail Baltica“.
Bet tikroji priežastis kur kas paprastesnė ir žemiškesnė. Pasirašius šią sutartį, su „Lietuvos geležinkeliais“ susijusios bendrovės jau nebegalės dalyvauti vėžės konkursuose. Kodėl? Nes tai jau prieštaraus taisyklėms. O ką tai reiškia? Šimtai milijonų eurų. Viso projekto vertė – 4-5 milijardai eurų, ir „Lietuvos geležinkelių“ dukterinės įmonės galės apie tai tik pasvajoti. S.Dailydka, panašu, puikiai suvokia, ką praras pasirašydamas.
Beje, tai jokia paslaptis. „Šiuo metu egzistuojančios teisinės kliūtys AB „Lietuvos geležinkeliai“ ir jos dukterinėms įmonėms dalyvauti AS „RB Rail“ organizuojamuose projektavimo, rangos darbų ar studijų atlikimo konkursuose turi būti pašalintos“, – praėjusį ketvirtadienį pareiškė S.Dailydkos pavaduotojas Albertas Šimėnas. Panašu, kad S.Dailydka ir bando „šalinti kliūtis“.
Dar reikia įrodymų, kad jis nusipelnė būti įtrauktas į įtakingiausiųjų sąrašą? „Jeigu Lietuva tikrai trukdo „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimui, tai susisiekimo ministras žino mano išsakytas mintis, kad tada turi būti pakeisti tam tikri žmonės, kurie yra atsakingi už to projekto įgyvendinimą“, – ketvirtadienį pareiškė premjeras A.Butkevičius.
Lietuva sukluso – nejaugi griūna paskutiniai Stasio užtarėjai? Nes dabar projektą stabdo tik S.Dailydkos parašo nebuvimas. Tačiau premjero atstovas spaudai Mindaugas Janulionis po valandos BNS patikslino, kad premjeras neturėjo galvoje konkrečių vadovų ar pareigūnų, o kalbėjo labiau abstrakčiai. Įtakingieji pozicijų neužleidžia net ir tada, kai kalba praimas.