Nežinantiems pasakysiu, kad tai yra mobiliojo telefono programėlė, leidžianti padailinti nuotraukas ir pasidalyti jomis su draugais. Taip, viskas! Funkcine prasme – viskas! Kadangi funkcijos paprastos, „Instagram“ istorija irgi trumpa ir paprasta: 2010 m. įkurta kompanija turi trisdešimties nesulaukusius įkūrėjus, 13 darbuotojų, 0 pajamų ir 30 milijonų vartotojų!
Šiuo sandoriu „Instagram“ žengia į šlovingą „milijardo JAV dolerių“ klubą, kuriame puikuojasi astronominius vertinimus pasiekę ir mūsų gyvenimus pakeitę verslai-reiškiniai: videorevoliuciją sukėlusi programa „Youtube“, standųjį diską nereikalingu padariusi „Dropbox“, nakvynės kainas keliaujant per pusę numušusi „Airbnb“, visą pasaulio muziką patogiai pateikusi „Spotify“ ir, aišku, į visas gyvenimo kerteles įlindęs „Facebook“.
Tai ką gi pirko FB lyderis Markas Zuckerbergas? Socialinių tinklų lyderis pirko du magiškus žodžius ir vieną skaičių: Social, Mobile ir 30 milijonų. Socialinių tinklų žaidimą ištobulinęs ir mūsų gyvenimus pakeitęs FB įkūrėjas geriau už visus išmano žaidimo taisykles ir turi priėjimą prie neįkainojamos vertės informacijos. Jis mato, kokiu greičiu daugėja prisijungimų prie FB per mobiliuosius įrenginius. FB žino, kiek įkeliama nuotraukų iš viso. FB taip pat žino, kokiu greičiu auga iš „Instagram“ įkeliamų nuotraukų skaičiai. Galiausiai, FB vadovai iš asmeninės patirties žino, kaip kito įmonės vertė įvairiais gyvavimo etapais, kol pasiekė dabartinę 825 milijonų vartotojų ir 100 milijardų JAV dolerių vertės kartelę. Tokiais tempais, kaip auga „Instagram“ – 30 milijonų vartotojų per dvejus metus, FB augo tik gūdžiais 2007 m. – pamenat, prieš krizę, kai net Lietuvoje tie, kurie turėjo butą ir sodybą, buvo tapę milijonieriais.
Socialinių tinklų lyderis pirko du magiškus žodžius ir vieną skaičių: Social, Mobile ir 30 milijonų.
O įsigyti greičiau už save augančias įmones yra laiko patvirtinta praktika, kuriai investuotojai paprastai būna atlaidūs, o didžiausia tokios operacijos rizika būdavo vadovų nesutarimas dėl aprangos kodo (suprask, kultūriniai skirtumai). Kadangi FB ir „Instagram“ atveju abu vadovai dėvi „maikutes“, tokių problemų neturėtų kilti.
Kokia tokio pirkinio rizika? Šį sandorį FB įvykdė neįprastu laiku, mat kompanija vasarį oficialiai pranešė apie ketinimą viešai paskelbti savo akcijas. IPO (pirminis viešas akcijų pasiūlymas) vis dar neįvykęs. Įmonės paprastai vengia šiuo tarpiniu periodu daryti staigius neįprastus judesius, pavyzdžiui, milijardo JAV dolerių investiciją į pajamų neturinčią kompaniją. Šis sandoris būsimiems FB investuotojams dar labiau patampys nervus, nes jie ir taip sunerimę dėl psichologiškai slegiančios ir vis labiau kritikuojamos 100 milijardų JAV dolerių kainos, kuria, kaip spėjama, FB ketina įvertinti savo akcijas IPO metu.
Kaip bebūtų, FB pirkinį geriausiai įvertins laikas ir, ypač, birža, o pasaulio ir Lietuvos startupų bendruomenė gali pasidžiaugti (arba pavydėti) dar viena svaigia Silicio slėnio pelenės istorija. Tokios istorijos skatina naujus bandytojus ir motyvuoja jau bandančius. Jie bandys, nes turi kūrėjų geną. Jie yra bepročiai, kurie nori pakeisti pasaulį. Vienas didžiausių mūsų laikų bepročių Steve'as Jobsas yra pastebėjęs: bepročiai, tikintys jog gali pakeisti pasaulį, ir yra tie, kurie jį pakeičia.