Laisvūnas Šopauskas: Geriau būti okupuotam negu paskiepytam?

Filosofė Nida Vasiliauskaitė, iškėlusi laisvės gynimo šūkį, kviečia priešintis prievartinei visuotinei vakcinacijai ir žmonių segregacijai į dvi klases su skirtingomis teisėmis. Esminei šių tekstų idėjai ir autorės intencijoms visiškai pritariu: pavojus laisvei yra realus, laisvę ginti būtina, o ją gindami turime priešintis priverstinei (jeigu tokia taikoma) vakcinacijai ir skirstymui į klases, kurių teisės nevienodos.
Katedros aikštėje – Šeimų sąjūdžio mitingas
Katedros aikštėje – Šeimų sąjūdžio mitingas / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Vienas iš Vasiliauskaitės straipsnių1 nusipelno išskirtinio dėmesio, nes jame pristatytos pasaulėžiūrinės prielaidos, kuriomis autorė grindžia savo kovą už laisvę. Jas galima pristatyti kaip penkių susijusių tezių rinkinį.

1. Teisės ir laisvės yra prigimtinės.

2. Teisių ir laisvių subjektas yra individas.

3. Politiniai sprendimai negali būti grindžiami nuorodomis į bendrąjį gėrį, nes: a ) bendrasis gėris neegzistuoja; b ) niekas nežino, kas yra bendrasis gėris.

4. Bendrojo gėrio fikcija yra pavojinga, nes veda į diktatūrą ir totalitarizmą.

5. Svarbiausia individo laisvė ir teisė yra galėjimas pačiam rinktis gėrio supratimą ir pagal tą supratimą gyventi.

Šios idėjos skamba įtaigiai. Štai kaip vienas pilietis, pasitelkdamas jas, socialiniam tinkle perteikia savo patirtį:

„[Mano prosenelis] buvo Telšių partizanų būrio vado pavaduotojas. Į Lietuvą atėjus raudoniesiems „išvaduotojams“ ir „išvadavus“ jo šeimą nuo namų ir turėto turto, vardan „bendrojo gėrio“ socializmo statybai, jis kartu su kitais laisvę mylinčiais vyrais nusprendė pasitraukti į miškus. […] Tuo tarpu aš šiuo metu gyvenu name, kuris karo metais priklausė žydų šeimai. Ši šeima, vardan bendrojo vokiečių tautos gėrio, karo metais buvo uždaryta į Kauno žydų getą, o galiausiai išžudyta [...] Raudonieji „išvaduotojai“ nusprendė, kad močiutės tetą būtina, vardan bendrojo socialistinio gėrio, išsiųsti į neterminuotos trukmės ekskursiją Sibiran. [...] Žinau, ką gali tekti patirti ir padaryti, norint išsaugoti laisvę. Žinau, ką reiškia, kai „bendrasis gėris“ pastatomas aukščiau žmogaus laisvės. [...] Ačiū visiems, kurie vadinat mane rusų kolaborantu, nes nesutinku klauptis prieš niekeno neišrinktus europinius neo-komunistus, dar kartą bandančius kurti „bendrąjį gėrį“ ne savo, o mano ir kitų, kūnais ir gyvenimais.

Daugelis piliečių, laisvę laikančių vertybe, mąsto, remdamiesi panašiomis prielaidomis, todėl itin svarbu išsiaiškinti, a) ko jos vertos filosofiniu požiūriu, b) kiek jos padeda laisvės gynimo reikalui. Straipsnyje neliesiu pandemijos suvaldymo ir vakcinacijos problemų, kurias aptardama Vasiliauskaitė išdėstė savo pasaulėžiūrines prielaidas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų