Kiekvienas automobilio vairuotojas visuomenei iš esmės yra pavojingesnis nei šaunamojo ginklo turėtojas. Vairuotojo pažymėjimą gauti lengva, įsigyti automobilį užtrunka valandą – kitaip nei šaunamąjį ginklą, kurio be krūvos leidimų negausi. Nors žalą automobilis gali sukelti kur kas didesnę.
Šią savaitę įvykusi tragedija Vilniaus T.Narbuto gatvės perėjoje – akivaizdus pavyzdys. Dėmesys nuo kelio sekundei nukrypo – ir naujas kauburėlis kapinėse. Konkrečiu atveju dėmesio nukreipimas greičiausiai truko daugiau nei sekundę, bet esmės tai nekeičia – kelyje žudiku tapti galima akimirksniu.
Dėmesys nuo kelio sekundei nukrypo – naujas kauburėlis kapinėse.
Komentuodami reportažą apie avariją žmonės visais įmanomais keiksmažodžiais pliekia vairuotoją. Eismo saugumo specialistai kritikuoja nesaugią pėsčiųjų perėją.
Taip, tai faktas – mergina tas porą sekundžių neatliko vairuotojos pareigos būti atidžia kelyje, dėl to nepastebėjo per pėsčiųjų perėją einančio žmogaus.
Tik ar verta pliektis žinant, kad bet kuriam vairuotojui bet kurioje vietoje gali nutikti taip pat?
Šios avarijos atveju sutapo visi įmanomi blogiausi scenarijai – užsižiopsojusi vairuotoja, nesaugi pėsčiųjų perėja, pirmoje eismo juostoje sustojęs automobilis ir dėl to drąsiai į perėją žengianti pėsčioji. Vairuotoja neturi jokių pasiteisinimų – matomumas buvo puikus ir viskas, išskyrus jos veiksmus, vyko pagal taisykles. Aplinkybės taip sutampa retai, tačiau visur Lietuvoje tai įvyksta kelis šimtus kartų per metus.
Prisipažinkit, kuris vairuodamas nė karto kelyje nebuvote nusičiaudėjęs? Čiaudulys trunka apie sekundę, kurią praleidi užmerktomis akimis. Per tą sekundę 50 km/val. greičiu judantis automobilis nuvažiuoja 14 metrų. Užtenka dar kelių aplinkybių, kurių tikimybės ne didesnės nei 0,01 proc. sutapimo, ir jūs – jau teisiamųjų suole.
Tos aplinkybės gali sutapti bet kuriam iš daugiau nei milijono vairuotojų Lietuvoje, kurių kiekvienas yra potencialus žudikas ir vienos avarijos metu žalos gali pridaryti daugiau nei pistoleto apkabą iššaudęs psichinis ligonis.
Nors tų aplinkybių tikimybes mažina tvarkingas automobilis, geros padangos ar apšviestos pėsčiųjų perėjos, pagrindinis jų mažinimo objektas buvo, yra ir bus eismo dalyvis. Kas jis bebūtų – dviratininkas, pėsčiasis ar automobilio vairuotojas, būtent jis pats labiausiai atsako už savo ir kitų gyvybes gatvėse.
Nereikia kaltinti tinkama perėja nepasirūpinančios savivaldybės, blogos karmos ar mėnulio fazės, nes nesaugių eismo ruožų yra visur. Išvengti tokių tragedijų neįmanoma, galima tik sumažinti jų skaičių. O jį geriausiai mažina būtent eismo dalyvių atsakingumas.