Skraidymas ir girtuokliavimas pagal apibrėžimą yra nesuderinami dalykai. To negali ir neturi būti. Tai yra nepateisinama ir netoleruotina. Taškas.
Tačiau blogiausia, kas gali nutikti šioje situacijoje – kaltės suvertimas „girtiems pilotams“, kurie lengvabūdiškai ir neatsakingai skrido per jūrą ir dėl girtumo nesuvaldė lėktuvo, todėl pražuvo, tuo pačiu sukeldami daugybę problemų ir nuostolių.
Tokiu keliu einant jau dabar galima baigti visus tyrimus, pasakyti, kad skrido girti, todėl ir nukrito. Ką čia daugiau aiškintis ir gaišti laiką.
Kai girtas traktoristas kaime įvažiuoja į griovį ir paskęsta, niekam nekyla minčių daryti labai didelius tyrimus. Tačiau lėktuvo katastrofa yra visiškai kitokia situacija.
Kai girtas traktoristas kaime įvažiuoja į griovį ir paskęsta, niekam nekyla minčių daryti labai didelius tyrimus. Tačiau lėktuvo katastrofa yra visiškai kitokia situacija.
Taip – labai gali būti, kad alkoholis turėjo įtakos šios avarijos eigai. Galbūt, kažkam sugedus, kai reikėjo greitai ir teisingai priiminėti sprendimus, visiškai blaivios galvos ir šiek tiek geresnės reakcijos būtent ir pritrūko.
Mes to paprasčiausiai nežinome. Kaip ir nežinome, ar antras, kapitono vietoje sėdėjęs pilotas, A.Selmistraitis irgi buvo išgėręs.
Nežinome, todėl turime laikytis nekaltumo prezumpcijos ir pasikliauti žmonių sveiku protu, atsakingumu ir šio piloto artimųjų bei draugų pasakojamais, kad jis buvo visiškas abstinentas.
Mes dideliu tikslumu galime daryti prielaidą, kad tas 0,7 promilės girtumas A.Mačiuliui tikrai nepadėjo išsigelbėti iš skęstančio lėktuvo. Liūdnus rezultatus matome. Tačiau, tai yra tik vienas kintamasis ilgoje lygtyje su daug nežinomųjų, ar lemiamas – kol kas visiškai neaišku.
Būtų nedovanotina suprimityvinti visą šio aviacinio incidento tyrimą iki kalbų apie girtuoklystę.
Jei taip nutiktų, būtų prarasta labai gera proga skraidymus Lietuvoje padaryti saugesniais, protingai sugriežtinti kai kuriuos reikalavimus ir sutvarkyti spragas gelbėjimo ir koordinavimo darbus vykdančių tarnybų veikloje ir jų techninio aprūpinimo srityje.
Jei viena iš šio tyrimo pasekmių bus alkoholio vartojimo kontrolės sustiprinimas aviacijoje ir griežtesnės atsakomybės nustatymas – bus labai gerai ir sveikintina. Jei bus apsiribota tik tuo – vadinasi, buvo nueita pačiu lengviausiu keliu ir patingėta pasikapstyti giliau.
Jei viena iš šio tyrimo pasekmių bus alkoholio vartojimo kontrolės sustiprinimas aviacijoje ir griežtesnės atsakomybės nustatymas – bus labai gerai ir sveikintina.
Jei bus apsiribota tik tuo – vadinasi buvo nueita pačiu lengviausiu keliu ir patingėta pasikapstyti giliau. Net ir sąmokslo teorijų tokiu atveju galima prisigalvoti. Nieko nėra paprasčiau nei visas klaidas ir spragas sistemoje nurašyti ant girto piloto.
Ketvirtadienį šia tema kalbėjau per Žinių radiją. Manęs paklausė, ar dažnai pasitaiko, kad pilotai skraido girti.
Aš net nežinojau ką į tai atsakyti. Man asmeniškai buvo labai gėda girdėti tokį klausimą. Gėda todėl, kad galėjo taip nutikti, jog kažkam tai nėra akivaizdu ir dabar reikia aiškinti.
Jei yra tokių klausimų, vadinasi, egzistuoja ir problema.
Į tokį klausimą tvirtai galima atsakyti tik pačiam už save, o teigti už visus – neįmanoma.
Ketvirtadienį šia tema kalbėjau per Žinių radiją. Manęs paklausė, ar dažnai pasitaiko, kad pilotai skraido girti. Aš net nežinojau, ką į tai atsakyti. Man asmeniškai buvo labai gėda girdėti tokį klausimą.
Aišku, kad kažkur kažkada turbūt taip yra nutikę, ypač kalbant apie pramoginius ar sportinius skraidymus mažais lėktuvais.
Tačiau gėda dėl to, kad šioje istorijoje figūruoja alkoholis, turi būti ne tik man vienam, bet ir visai Lietuvos aviatorių bendruomenei.
Mes visi turime pasistengti, kad skraidymas išgėrus turėtų būti neįsivaizduojamas ir negirdėtas dalykas – nedelsiant skundžiamas, griežtai baudžiamas ir niekada bei jokiomis aplinkybėmis netoleruojamas.
Aviacinė bendruomenė kaip piktžaizdes turi išspjauti tuos, kurie bando derinti šias dvi nesuderinamas veiklas.