„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

100 už 10 eurų: nesusigundykite, „Hot Wheels“ modeliukai gali kainuoti kur kas daugiau

100 žaislinių „Hot Wheels“ automobiliukų už 10 eurų turėtų pradžiuginti ir jų gerbėjus vaikus, ir jų tėvus. Bet pasiūlymu nereikėtų susivilioti – tai tėra apgaulė. Į mažiausius visuomenės narius nusitaikę sukčiai padirbėjo profesionaliai – jų sukurta paskyra socialiniame tinkle „Facebook“ itin panaši į parduotuvės, kurios vardu prisidengus skelbiama akcija.
Sukčiai naudojasi populiarių automobilių modeliukų „Hot Wheels“ pavadinimu
Sukčiai naudojasi populiarių automobilių modeliukų „Hot Wheels“ pavadinimu / Ekrano nuotr. iš mattel.com

Modeliukas – po 10 centų

Siūlymas itin pigiai įsigyti garsiųjų mašinų modeliukų rugsėjo 9 d. pasirodė „Facebook“ paskyroje pavadinimu „BabyCity/ToyCity Lietuva“.

„Pagaliau tai įvyko... – skelbiama įraše. – „Hot Wheels“ sukanka 55 metai! Gaukite dėžę su 100 automobilių už fantastišką kainą.“

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Siūlymas už 10 eurų įsigyti 100 mašinų modeliukų yra apgaulė
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Siūlymas už 10 eurų įsigyti 100 mašinų modeliukų yra apgaulė

Kartu paskelbtoje nuotraukoje matyti daugybė mašinėlių. Kainos kortelėje nurodyta, kad 100 mašinėlių galima įsigyti už 9,99 euro.

Įrašas jau sulaukė maždaug 250 reakcijų, daugiau nei 40 komentarų. Juose žmonės pasakoja pasinaudoję pasiūlymu, dalijasi tariamai gautų žaislų nuotraukomis, klausia, kaip galėtų užsisakyti dar vieną rinkinį.

Akcija iš pirmo žvilgsnio nekelia įtarimų, juoba kad paskelbta paskyroje, kur esama daugiau įvairių pasiūlymų, nurodyti parduotuvės kontaktai ir daugiau įvairios informacijos.

Tačiau šie viliojančiai skambantys pasiūlymai – apgaulė, ši paskyra nėra tikra. Tai rodo bent kelios detalės.

Išduoda sekėjų skaičius

„BabyCity / ToyCity“ yra žaislų ir kitų vaikams skirtų prekių parduotuvių tinklas, priklausantis bendrovei „Kotryna Group“.

Tinklalapyje pateikta nuoroda į oficialią paskyrą „Facebook“. Ji skiriasi nuo tos, kurioje reklamuojamos mašinėlės už itin žemą kainą.

Abiejose paskyrose nurodyta, kad parduotuvės prekiauja kūdikiams ir vaikams skirtomis prekėmis, panaudotas identiškas reklaminis šūkis („Viskas, ko reikia tėvystei ir motinystei nuo pat mažylių gimimo!“), pateiktas tas pats tinklalapio adresas.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Suklastota „BabyCity : ToyCity“ paskyra „Facebook“
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Suklastota „BabyCity : ToyCity“ paskyra „Facebook“

Tačiau skiriasi telefonų numeriai, netikroje paskyroje paminėtas Vilnius, o tikrojoje vieta neįrašyta, nes parduotuvės veikia keliuose miestuose.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tikra „BabyCity : ToyCity“ paskyra „Facebook“
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tikra „BabyCity : ToyCity“ paskyra „Facebook“

Bene svarbiausias skirtumas, iš kurio galima atpažinti apgaulę, – sekėjų skaičius. „BabyCity / ToyCity“ paskyrą seka 44 tūkst. žmonių, kitą – tik 608, „mėgsta“ vos 68 žmonės.

Parduotuvių paskyroje rugsėjo 9-ąją neskelbtas joks pasiūlymas apie „Hot Wheels“ (tą dieną nebuvo jokių įrašų). Nieko panašaus nematyti ir kitomis dienomis. Užtat netikroje paskyroje apie visas akcijas pranešta vieną dieną – tą pačią rugsėjo 9-ąją.

Apgaudinėjo ir britus

Esama ir daugiau užuominų, kad maža mašinėlių kaina yra apgaulė. „Hot Wheels“ 55 metų sukaktį minėjo pernai, tad būtų keista tokią akciją šia proga siūlyti tik dabar.

Tai yra JAV medijos franšizė ir automobilių modeliukų prekės ženklas, sugalvotas verslininko Ellioto Handlerio. Jo įkurta bendrovė „Mattel“ šį prekės ženklą pristatė 1968 m. gegužės 18 d.

Nuo tada daugelis automobilių gamintojų suteikė „Hot Wheels“ licencijas gaminti jų tikslias jų modelių kopijas, leisdami naudoti originalius dizaino brėžinius ir detales. Nors šios mašinėlės iš pradžių buvo skirtos vaikams, jos išpopuliarėjo tarp suaugusių kolekcininkų, kuriems dabar gaminami riboto tiražo modeliai.

Įraše panaudota nuotrauka su „Hot Wheels“ modeliukais nėra originali. Fotografija pakeista kompiuteriu, tai patvirtina detali jos analizė (buvo pakoreguotas įrašas kainos kortelėje). Beje, šis įrašas nėra taisyklingas ir logiškas. Pavyzdžiui, nurodyta, kad mašinėlės pagamintos iš metalo, tuomet rašoma „tipas: nustato“ (ką tai turėtų reikšti, neaišku). Tuomet pridėta „Rinkinys: 100 automobilių asortimentas“ (stilistiškai tai nėra taisyklinga).

Atvirkštinė vaizdo paieška nuveda į kitą „Facebook“ paskyrą, kur matoma ta pati nuotrauka, bet kortelėje įrašyta tik „100 mašinėlių už 10 svarų“.

Ji buvo paskelbta rugpjūčio 12 d. su identišku tekstu apie 55 metų sukaktį ir akciją, tik anglų kalba.

„Facebook“ paskyroje buvo pasidalyta šio įrašo ekrano nuotrauka ir paaiškinta, kad tai yra apgaulė.

„Buvome informuoti apie netikrą „Toymaster“ profilį, skelbiantį tokią „Hot Wheels“ akciją, – paaiškinta čia. – Atkreipkite dėmesį, kad šis puslapis niekaip nesusijęs su „Toymaster Ltd.“, todėl patariame nesekti jokių su įrašu susijusių nuorodų. Kelis kartus susisiekėme su „Facebook“, kad profilis būtų pašalintas, tačiau kol kas jokių veiksmų nesiimta.“

Nepriklausomas tyrimų centras Debunk.org ne kartą yra įspėjęs apie atvejus, kai žmonės, radę internete pasiūlymą ką nors įsigyti pigiai ar pažadą greitai paturtėti, iš tiesų yra viliojami į apgaulingas investavimo schemas ar prašomi atskleisti asmens duomenis.

Ekspertų žodžiais, 99 proc. atvejų, suvedus savo duomenis, jie pavagiami sukčių. Todėl svarbu kritiškai pažvelgti į viliones, išsiaiškinti, kas jas skelbia, kokios interneto svetainių nuorodos.

15min verdiktas: melas. Siūlymas už 10 eurų įsigyti 100 mašinų modeliukų yra apgaulė, jis skelbiamas netikroje „Facebook“ paskyroje ir jau anksčiau pastebėtas užsienyje.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“