15min Lengvai: portalas atsigręžia į auditoriją, kuriai Lietuvoje iki šiol nebuvo beveik jokio turinio

Portalas 15min pristato naują rubriką – 15min Lengvai, kurioje naujienas pateiks lengvai suprantama kalba. Naujojo kanalo turinys bus skirtas žmonėms, patiriantiems teksto suvokimo iššūkių – asmenims, turintiems intelekto negalią, skaitymo ir teksto suvokimo sutrikimų, vyresnio amžiaus asmenims, lietuvių kalbos kaip negimtosios besimokantiems bei kitiems asmenims, kuriems suprasti įprastus tekstus yra per sudėtinga. Skaičiuojama, kad tokių asmenų Lietuvoje gali būti apie 420 000.
Rubrika „15min Lengvai“
Rubrika „15min Lengvai“

15min Lengvai buvo kuriamas siekiant pasiūlyti naujienų ir naudingos informacijos asmenims, kuriems Lietuvoje iki šiol nebuvo kuriama beveik jokio turinio. Lietuvos žiniasklaidoje kiekvienais metais daugėja tekstų ir projektų apie žmones, turinčius įvairių formų negalią. Tačiau kasdienių naujienų turinio, kuris realiai padėtų įveikti tam tikrus informacijos gavimo iššūkius, nebuvo. Su rubrikos turiniu galite susipažinti čia.

Lengvai suprantama kalba (angl. Easy Read) – tai metodas, kurį taikant rengiami paprasti tekstai, suprantami suvokimų ar kalbinių sunkumų patiriantiems asmenims. Tokie tekstai perteikia svarbiausią informaciją kokia nors tema. Juose vartojami paprasti žodžiai, nesudėtingi sakiniai.

„Gyvendami informacijos gausoje, daugelis tikriausiai nesusimąstome, kad dalis mūsų visuomenės gyvena informaciniame vakuume, nes jie negali suprasti mums įprastų tekstų, o turinio lengvai suprantama kalba beveik nėra. Mūsų, „15min grupės“, misija – gerai informuota ir auganti visuomenė. Tad norime, kad visiems visuomenės nariams, neišskiriant jų įgimtų savybių ar gebėjimų, būtų prieinama informacija jiems priimtina forma“, – naujo kanalo atsiradimo priežastį komentuoja „15min grupės“ vadovas Tomas Balžekas.

Roberto Riabovo / BNS nuotr./Tomas Balžekas
Roberto Riabovo / BNS nuotr./Tomas Balžekas

15min Lengvai rubrikoje tekstai bus pateikti tikslinei auditorijai svarbiomis temomis – pagrindinės Lietuvos, pasaulio naujienos, sveikatos naujienos bei pramoginis turinys. Tekstai pateikiami atsižvelgiant į lengvai suprantamos kalbos ruošimo gaires.

„Turbūt pirmiausia krenta į akis teksto lengvai suprantama kalba pateikimas. Toks tekstas atrodo kitaip negu mums įprasta. Jo šriftas didesnis, tarpai tarp eilučių platesni. Kiekvienas sakinys pradedamas rašyti nauja eilute, todėl tekstas netgi šiek tiek primena eilėraštį. Žodžiai ar sakiniai vardijami papunkčiui, kas gana neįprasta mus supančiuose tekstuose. Natūralu, kad visa tai pirmą kartą susidūrusį gali stebinti, pasirodyti keista. Vis dėlto šios ir dar nepaminėtos ypatybės atsiradusios ne šiaip sau. Tokiu būdu pateiktas tekstas skaitomas lengviau.

Tikslinei tekstų lengvai suprantama kalba auditorijai labai svarbu palengvinti skaitymą kaip fizinį procesą. Tik taip atveriame jiems paprastesnį kelią ir į turinio suvokimą“, – lengvai suprantamos kalbos tekstų pateikimą ir jų išskirtinumą pristato dr. Justina Bružaitė-Liseckienė. Mokslininkė kartu su kolegėmis iš Vilniaus universiteto yra parengusi „Teksto lengvai suprantama kalba rengimo gaires“, šį metodą taiko praktiškai bei kartu su kolege dr. Laura Vilkaite-Lozdiene konsultuoja portalo 15min žurnalistus.

Justina Bružaitė–Liseckienė / asmeninio archyvo nuotr.
Justina Bružaitė–Liseckienė / asmeninio archyvo nuotr.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, apie 420 000 Lietuvoje gyvenančių asmenų gali būti aktualus turinys lengvai suprantama kalba. Visų jų gebėjimas suprasti tekstą ar poreikis informacijai yra skirtingas, tačiau neabejotinai iki šiol yra didelis prieinamos literatūros ir kitų informacijos šaltinių trūkumas.

Portalas 15min yra pirmasis žiniasklaidos kanalas Baltijos šalyse nuo šiol kasdien naujienas rengiantis ir lengvai suprantama kalba. Rubrika buvo kuriama konsultuojantis su lengvai suprantamos kalbos specialistais, tikslinės auditorijos atstovais ir orientuojantis į pasaulinius tokios žiniasklaidos pavyzdžius.

Portale į 15min Lengvai rubriką bus galima patekti paspaudus ant specialios, lengvai atpažįstamo ikonos naujienas skaitant tiek kompiuteryje, tiek išmaniajame telefone.

Rubrikos „15min Lengvai“ ikona
Rubrikos „15min Lengvai“ ikona

„Kurdami 15min Lengvai rubriką lygiavomės į specializuotus naujienų portalus Skandinavijoje. Žinome, kad Skandinavijos šalyse žmogaus teisės yra ypač aukštas prioritetas, siekiama, kad nė viena visuomenės grupė negyventų socialiniame užribyje. Tad ir turinys lengvai suprantama kalba vystomas jau daugybę metų, o tikslinė auditorija turi stipresnius gebėjimus vartoti turinį, jį suprasti.

Palyginimui – pirmoji grožinės literatūros knyga suaugusiems Švedijoje lengvai suprantama kalba buvo išleista jau prieš šešiasdešimt metų, o Lietuvoje – tik šiemet. Tad suprantame, kad ir mes žengiame nepramintais keliais – turėjome išmokyti kolegas rengti tekstus lengvai suprantama kalba, vis dar pažindinamės su mums neįprasta skaitytojų auditorija, taip pat turime padėti tikslinei auditorijai pasiekti naujienas mūsų portale.

Taip pat ir atkreipti plačiosios visuomenės dėmesį, kad penktadalis mūsų patiria diskriminaciją tokioje, rodos, paprastoje srityje kaip kasdienės informacijos gavimas. Tad labai tikime šios naujos rubrikos tikslingumu“, – komentuoja vyr. redaktoriaus pavaduotojas Audrius Ožalas.

Gedmanto Kropio nuotr./Audrius Ožalas
Gedmanto Kropio nuotr./Audrius Ožalas

15min Lengvai projektas iš dalies finansuojamas Medijų rėmimo fondo.

Portalas 15min yra antras pagal skaitomumą naujienų portalas Lietuvoje, kiekvieną dieną pasiekiantis daugiau nei 430 tūkst. unikalių vartotojų. Portalas 15min priklauso lietuviško kapitalo „15min grupei“, kuri taip pat valdo radijo stotis, „M-1“, „M-1 Plius“, „Lietus“, „M-1 Dance“, „Laluna“, žurnalus „Žmonės“, „Ji“, „Legendos“, naujienų agentūrą BNS, reklamos agentūrą „Reklamos ekspertai“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis