Jis taip sakė atsakymuose, pateiktuose opozicijai, po gautos interpeliacijos.
Apie A.Dulkio plano paviešinimo aplinkybes skaitykite čia: Garsiojo A.Dulkio plano detektyvas: kabo internete, bet prezidentui jo neparodė
Jis taip sakė raštu opozicijai pateiktuose atsakymuose į interpeliaciją.
„Vertinant visuomenės psichologinę būseną reikia pripažinti, kad didžiajai visuomenės dalies pablogėjusi savijauta yra susijusi ne su vakcinacijos procesu, o su karantinu, ekstremalia situacija šalyje ir galiojusiais ribojimais, kurie ilgai tęsėsi ir buvo neišvengiami, siekiant apsaugoti labiausiai pažeidžiamus visuomenės narius“, – sakė A.Dulkys.
„Atkreiptinas dėmesys, kad šiame COVID-19 ligos pandemijos valdymo etape privalomo testavimo ir galimybių paso naudojimas padeda netaikyti griežto karantino ir tai iš dalies prisideda prie įtampos visuomenėje mažinimo“, – pridūrė jis.
Ministras pažymi, kad tokie sprendimai ir jų taikymas yra derinami ne tik šalies viduje, bet ir tarptautiniu mastu – taip siekiama išvengti radikalių ribojimų, kurie turi įtakos ir psichinei sveikatai, ir smurto apraiškų, nedarbo didėjimui ar kitiems socialiniams ir ekonominiams veiksmams atsirasti ir plisti.
A.Dulkys tuo pačiu pripažįsta, kad skiepijimo nuo COVID-19 tempai šalyje ir paskiepytų asmenų skaičius vis dar nėra pakankamas, kad būtų užkirstas kelias infekcijos plitimui.
Anot jo, būtina didinti vakcinavimo tempą ir pasiskiepijusių skaičių, kadangi pasaulyje ir Lietuvoje sparčiai plinta pavojingos COVID-19 atmainos, epidemiologinė situacija yra ypač nepalanki.
Komunikacija apie vakcinas
Pasak ministro, Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) vykdomos komunikacijos apie vakcinavimą tikslas – ne priešinti, o šviesti ir kviesti diskusijai, atsakyti į klausimus.
„(...) Vakcinacijos strategija buvo ir yra derinama su nuolatine tikslinga komunikacija, įvertinus bendras gyventojų požiūrio į vakcinas tendencijas. Atkreipiame dėmesį, kad SAM vykdomos komunikacijos tikslas nėra skatinti priešpriešos, o priešingai – šviesti ir kviesti diskusijai, atsakyti į žmonėms kylančius klausimus, ugdyti atsparumą dezinformacijai per kritinį mąstymą, didinti pasitikėjimą vakcinomis“, – sakė A.Dulkys.
„Tai buvo daroma nuo pat pradžių, pradedant kampanija „Petys už laisvę“, kurios plačiai viešinami vaizdo bei garso klipai buvo parengti, įvertinus visuomenės nuomonę apie autoritetą turinčius asmenis ir aspektus, kurie skatina rinktis vakcinaciją“, – pridūrė jis.
Ministras teigia, kad visos pandemijos valdymo priemonės yra skirtos trims prioritetams – apsaugoti gyvybes ir sveikatą, išsaugoti veikiančią sveikatos apsaugos sistemą ir nestabdyti valstybės bei visuomenės gyvenimo.
A.Dulkys pažymi, kad vakcinacija šalyje neprivaloma, tai – laisvas kiekvieno žmogaus pasirinkimas, tačiau valstybė skatina žmones skiepytis, nes tai yra efektyviausia priemonė apsisaugoti nuo koronaviruso.
Jis taip pat teigė besidžiaugiantis, kad Lietuva užtikrina galimybę nemokamai pasiskiepyti visiems norintiems, kai ne visos šalys tą gali padaryti.
Pandemijos valdymo planas
Atsakydamas į priekaištus dėl pandemijos valdymo strategijos, ministras sakė, kad ši paviešinta dar sausį – patalpinta į ministerijos interneto svetainę, su ja anksčiau galėjo susipažinti ir opozicijos atstovai.
„Apie tai ne kartą buvo kalbėta žiniasklaidos priemonėse. Jei minimą dokumentą pasirodė pernelyg sudėtinga surasti SAM interneto svetainėje, visiems įprastas paieškos įrankis „Google“ pirmuosiuose paieškos rezultatuose suteikia nuorodą į SAM polapį, skirtą COVID-19 strategijai ir priemonėms“, – rašoma dokumente.
Anot ministro, asmeniškai su šia strategija galėjo susipažinti ir opozicijos atstovai dar šių metų pradžioje.
„Tai, kad šis planas (strategija) skelbtas ministerijos tinklalapyje dar 2021 metų sausio mėnesį, galėjo asmeniškai įsitikinti ir opozicijos atstovai, kai 2021 metų pradžioje, kviečiant į opozicinę Darbo partijos frakciją, su ja buvo supažindinti“, – atsakymuose teigia A.Dulkys.
Jo teigimu, vadovaujantis šia strategija Vyriausybės nepriklausomų sveikatos ekspertų taryba teikdavo ir teikia rekomendacijas Vyriausybei dėl pandemijos valdymo.
„Taigi, pandemijos valdymas užtikrinamas įgyvendinant Vyriausybės nutarimus ir valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovo sprendimus bei kitus reikalingus atitinkamų sričių ministrų įsakymus“, – teigia ministras.
„Visi sprendimai priimami atsižvelgus į tarptautinių organizacijų rekomendacijas, kitų šalių patirtį, ekspertų siūlymus ir turimus nacionalinius duomenis“, – dokumente priduria jis.
A.Dulkys taip pat pažymi, kad pandemijos valdymui buvo parengtas ne vienas strateginis dokumentas, tačiau dėl greitai besikeičiančios situacijos sprendimai gali būti koreguojami.
Opozicija parašus po interpeliacija ministrui surinko lapkričio pabaigoje.
Interpeliacijoje A.Dulkio buvo klausiama, kodėl visuomenei meluota apie pandemijos suvaldymo planą, kokia yra dabartinė pandemijos suvaldymo strategija, kodėl pasirinkta „iš esmės prievartinė vakcinacijos strategija“, kodėl nesuskubta pirkti vakcinacijos viešinimo kampanijos paslaugų.
Taip pat klausiama, kodėl gegužę pastebėjus lėtėjantį vyresnio amžiaus asmenų skiepijimosi tempą nesiimta papildomų skatinimo priemonių – vienkartinių išmokų, nuvykimo skiepyti į namus ir pan., kodėl šeimos gydytojų kabinetai iki šiol pilnai neaprūpinti vakcinomis.
Opozicijos atstovai teiraujasi, kuo remiantis vasarą buvo atšauktas kaukių dėvėjimas uždarose patalpose asmenims, kurie yra pasiskiepiję ir turi galimybių pasą, kodėl atsisakyta pasiskiepijusių asmenų testavimo kaip prevencinės priemonės, ar viruso plitimo neskatino sprendimas nesiizoliuoti artimą kontaktą su sergančiuoju COVID-19 turėjusiems, bet skiepytiems žmonėms.
Taip pat A.Dulkio klausiama, kodėl nukeltas infekcinių ligų klasterio kūrimas, kodėl pandemijos metu „didelė dalis įstaigų yra destabilizuotos ir toliau lieka be vadovų, o kai kurie vadovai yra atleidžiami abejotinomis aplinkybėmis“, kodėl kitąmet medikų algas žadama didinti tik 6 proc., nes šį augimą „suvalgys“ infliacija.
Gavęs interpeliaciją, Vyriausybės narys privalo ne vėliau kaip per dvi savaites perduoti Seimo pirmininkui raštišką atsakymą, su kuriuo supažindinami Seimo nariai. Seimo posėdyje ministro atsakymai turi būti svarstomi ne vėliau kaip per penkias darbo dienas.
Ministrui pateikus atsakymus, sudaroma speciali komisija, kuri siūlo Seimui pritarti arba nepritarti atsakymams.
Jeigu ministro atsakymas pripažįstamas esąs nepatenkinamas ir pareiškiamas nepasitikėjimas juo, toks Seimo nutarimo projektas turi būti priimtas slaptu balsavimu daugiau kaip pusės visų Seimo narių balsų dauguma, tai yra ne mažiau kaip 71.
Opozicija parlamente turi 67 atstovus.