A.Dulkio atstove spaudai iki spalio 4 dienos dirbo Aistė Šuksta.
Ji iš pareigų pasitraukė kilus skandalui dėl Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) apmokėtos, bet nepažymėtos laidos „Kitokie pasikalbėjimai“, kurioje dalyvavo ministro visuomeninis patarėjas Edgaras Kulikauskas, dar žinomas Ciniško chirurgo slapyvardžiu.
A.Dulkys prisijungti prie jo komandos kvietė ir viešai.
„Tikrai kviečiu, kas norėtumėte prisijungti prie Sveikatos apsaugos ministerijos, bet gyventi ne feisbuko sienoje, o gyventi čia, šalia mūsų, 24 valandas per parą, ir šeštadienį, ir sekmadienį. Tikrai mielai kviečiu, kas turite pilietinį jausmą“, – spalio pradžioje LRT Radijo laidai „Ryto garsai“ kalbėjo sveikatos apsaugos ministras.
Rekomendacijos iš šalies
Pasak SAM Spaudos tarnybos patarėjos Neringos Mikėnaitės, ministro atstovo spaudai paieškos vyksta.
Esą politinės komandos formavimas – gyvas ir nuolatinis procesas.
„Pandemijos įkarštyje žmonėms nelengva išdrįsti apsispręsti nerti į tokio dydžio išbandymų bangas. Ministras Arūnas Dulkys drąsina ir kviečia prisiminti Lietuvos tūkstantmečio jachtos kapitono Naglio Nasvyčio žodžius:
„(...) vieną kartą buvo proga apiplaukti Horną, tąsyk negalėjau. Juokingiausia, kad aš negalėjau prisiminti tų tuomet man atrodžiusių labai svarbių reikalų, kurie sukliudė plaukti, tačiau puikiai prisiminiau, kad neapiplaukiau“, – teigiama SAM atsakyme.
Paklausus, ar po A.Dulkio kvietimo, nuskambėjusio radijo eteryje, atsirado daug norinčių dirbti jo komandoje SAM, N.Mikėnaitė sakė, kad sulaukta rekomendacijų iš šalies.
„Tokių, kurie išdrįstų pasiūlyti patys save, dar nesulaukta. Naudodamiesi proga, kviečiame komunikacijos lyderius ar žinovus apsvarstyti tokį galimą savo karjeros posūkį ir pateikti savo kandidatūrą į sveikatos apsaugos ministro atstovo spaudai poziciją.
Nepažadame greitų atostogų, bet garantuojame kasdienius neprognozuojamus iššūkius, darbingus savaitgalius ir tikrai gerą komandą. Juk apie tai svajoja visi komunikacijos specialistai?“ – nurodoma SAM atsakyme.
Tokių, kurie išdrįstų pasiūlyti patys save, dar nesulaukta.
Atstovo spaudai funkcijos
N.Mikėnaitės teigimu, atstovas spaudai yra svarbi ministro komandos dalis dėl atliekamų funkcijų, numatytų pareigų aprašyme.
Jo veiklos sritis darniai apima politikos formavimą ir viešuosius ryšius.
Jis atsakingas už sveikatos politikos strateginės komunikacijos formavimą ir ryšius su visuomene sveikatos srityje.
Esą ministro atstovo spaudai svarbą įrodo ir jam priskirtos funkcijos. Jos, kaip informavo N.Mikėnaitė, tokios:
- dalyvauja įgyvendinant visuomenės informavimą reglamentuojančius teisės aktus ministro valdymo srityse;
- užtikrina atvirą ir efektyvų ministro bendravimą su visuomene ir žiniasklaida rengiant ir platinant informacinius pranešimus, rengiant garso ir vaizdo informacines priemones, organizuojant visuomenės informavimo kampanijas, švietėjiškas akcijas;
- apibendrina ir analizuoja žiniasklaidos informaciją apie ministerijos vykdomą politiką, informuoja ministrą apie visuomeninio gyvenimo bendrąsias tendencijas, pateikia situacijos analizę, rengia išvadas bei rekomendacijas;
- stebi, kaupia ir analizuoja žiniasklaidos informaciją apie ministrą. Laiku pastebi netikslumus, klaidas, neobjektyvias interpretacijas ir operatyviai parengia ir suderinus su ministru paskelbia objektyvią informaciją;
- palaiko ryšius su Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija, Seimo komitetais (komisijomis), Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija, ministerijomis, stiprina ministro bendradarbiavimą su socialiniais partneriais;
- organizuoja žiniasklaidos atstovų susitikimus su ministru, jo interviu, televizijos ir radijo laidas, dalyvauja jose, taip pat organizuoja kitus susitikimus, pasitarimus, konferencijas, parengia ministrą susitikimams su interesantais;
- koordinuoja ir teikia pagalbą administruojant Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo socialinės reklamos projektus;
- koordinuoja sveikatos politikos strateginę komunikaciją, ministerijos įvaizdžio kūrimo strategijos rengimą ir kontroliuoja jos vykdymą, formuoja ministro įvaizdį;
- vykdo kitus nenuolatinio pobūdžio su įstaigos veikla susijusius pavedimus.
Kritiką dėl komunikacijos
SAM sulaukia kritikos dėl komunikacijos, to, kad vis dar nėra skiepijimo skatinimo informacinės kampanijos.
Prezidentas Gitanas Nausėda interviu 15min šį mėnesį sakė, kad „turi priekaištų Sveikatos apsaugos ministerijai, kurios visuomenės informavimo ir konsultavimo strategija ir aktyvūs veiksmai labai vėluoja".
Šį mėnesį ministerija nutraukė vakcinacijos skatinimo reklamos konkursą, pripažinusi, kad sąlygos buvo parengtos netinkamai.
N.Mikėnaitė aiškino, kad, be nuolatinės ministerijos komunikacijos aktualiausiais einamaisiais klausimais dėl COVID-19, buvo jau ne viena viešinimo kampanija (tarp jų – „Petys už laisvę“, „Vardų kampanija“ ir kt.).
Pabrėžiama, kad savo iniciatyva žiniasklaida taip pat rengė apžvalgas, komentarus, ekspertinius pasisakymus ir visuomenės autoritetų interviu.
„To pakako, kad 2/3 Lietuvos priimtų sprendimą skiepytis. Apeliuojantys į vieną kampaniją, matyt, tiki stebuklingais sprendimais, primenančiais rinkimų agitaciją ir rinkėjų sužavėjimą, bet čia ne politinis spektaklis. Tenka pripažinti, kad 30 sekundžių klipas neišspręs tos auditorijos, kuri dar nepasiskiepijo, problemos. Juolab kad situacija keičiasi kiekvieną dieną, tad ir komunikacinių žinučių pobūdis keičiasi, – teigė SAM atstovė.
– Todėl sprendžiame opiausias problemas tiesiogiai pasiekdami rizikos grupes „čia ir dabar“. Ir ne vien per žiniasklaidą, bet ir tuos, kuriais pasitikima labiausiai, pavyzdžiui, senjorams visada autoritetu bus šeimos gydytojas. Būtent tokias priemones skatinsime tol, kol įveiksime krizę.“
Be to, pasak N.Mikėnaitės, jau visai netrukus prie bendro nuolatinės SAM komunikacijos prisidės informacinė komunikacijos kampanija „Man reikia mokslo, kad suvaldyčiau ateities pandemijas“, skirta vakcinacijos skatinimui, atsispiriant nuo jaunosios kartos poreikio mokytis.
„Ši kampanija bus nukreipta į visus šalies gyventojus, akcentuojant būtinybę užtikrinti jaunajai kartai, kuri bus ateities mokslininkai ir kūrėjai, prieinamą kokybišką mokslą, o tai galima padaryti pasitelkus šiuo metu veiksmingiausią priemonę – vakcinaciją. Laikas nebesižvalgyti į praeitį, o priimti sprendimus, susijusius su mūsų ateitimi ir vaikų gerove“, – sakoma SAM atsakyme.
Ne tik kalbėtojo vaidmuo
Komunikacijos agentūros „INK agency“ partneris Kęstutis Gečas mano, kad atstovas spaudai yra būtinas bet kokiai organizacijai, turinčiai pakankamai intensyvią komunikaciją.
Ypač – jeigu tai yra valstybės institucija. O kalbant apie SAM koronaviruso pandemijos metu tai esą dvigubai svarbiau.
Tik, kaip atkreipė dėmesį K.Gečas, atstovą spaudai vadovai politikai dažnai laiko tiesiog kalbėtoju ir bendraujančiuoju su žiniasklaida.
„Aš sutinku, kad tokio reikia. Tačiau ypač SAM reikia žmogaus, kuris ne tik kalbėtų ir bendrautų su žiniasklaida, bet kuris labai gerai išmanytų komunikaciją ir organizuotų reklamos, informavimo kampanijų įsigijimą, vykdymą. Kad tos kampanijos veiktų, o ne tik, jog tas žmogus atliktų kalbėtojo vaidmenį“, – akcentavo komunikacijos ekspertas.
Vertinant SAM komunikaciją, tarkime, skatinant skiepytis nuo koronaviruso, anot K.Gečo, pirmiausia visada reikia pasakyti ir pakartoti, kad situacija, problematika yra labai sudėtinga bei sunki.
Jis pažymėjo, kad COVID-19 pandemija yra iššūkis.
„Ir kada vyksta kritika ministro atžvilgiu, reikia įvertinti, kad net ir idealiausias ir geriausias ministras vis tiek darys klaidų. Tačiau kalbant apie komunikacijos žmones ir panašiai, aš pasigendu, kad būtų kviečiami prie komunikacijos vairo stiprūs žmonės.
Vis tiek komunikacijos bendruomenė nėra didelė. Mes žinome visi, kas yra stiprūs žmonės, kas ne tokie stiprūs. Reikėtų vis dėlto atsakingai ieškoti žmogaus, kuris turėtų labai rimtą patirtį, nes netgi labai rimtą patirtį turintiems žmonėms šita tema, šita situacija yra iššūkis“, – komentavo ryšių su visuomene specialistas.
Kartu K.Gečas pridūrė turintis abejonę, kad tiek SAM, tiek dažnoje kitoje valstybės institucijoje galioja keistas dalykas – nors samdomi komunikacijos žmonės, sprendimus dažnai priima politikai, kurie nesuteikia daug įgaliojimų ir pasitikėjimo komunikacijos ekspertams.
„Vis dėlto laikas politikams ir valstybės institucijų vadovams suprasti, kad komunikacijos jie neišmano. Jie išmano tiktai pakalbėti, bet ne organizuoti ilgalaikes kampanijas, kai reikia dirbti su didelėmis masėmis žmonių, visuomenės grupėmis“, – sakė jis.