„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2017 04 13

Aiškėja nelaimės Upės gatvėje, kai į Nerį liejosi nuotekos, kaltininkai

Aiškėja, kas kaltas dėl nelaimės prieš pat 2016-ųjų Kalėdas, kai Vilniaus Upės gatvėje įgriuvo statoma požeminė aikštelė, o iš pažeistų vamzdžių į Nerį buvo išleista tūkstančiai kubinių metrų nuotekų.
Upės gatvėje atsivėrusi smegduobė
Upės gatvėje atsivėrusi smegduobė / Vilniaus miesto savivaldybės nuotr.

Bendrovių „Vilniaus rentinys“, „Vilniaus vandenys“ ir „Upės projektai“ užsakymu Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Taikomoji statinių, konstrukcijų ir medžiagų laboratorija atliko ekspertizę ir jos išvadose, kurias gavo 15min, teigiama, kad vamzdynų avarija įvyko dėl laikinos atraminės sienos griūties.

VGTU išvados

Avarijos metu gruodžio 23-iosios vidurdienį buvo pažeisti du nuotekų vamzdžiai Upės gatvėje šalia statomo verslo centro „Green Hall 3“. Tuo metu laikinai atjungtas vandens tiekimas daliai sostinės gyventojų, o vakare nuotekos buvo leidžiamos į Nerį. Manoma, kad į upę suplūdo apie 30 tūkst. kub.m nuotekų.

Iki šiol tebevyko tyrimas, kas kaltas dėl šios avarijos. VGTU jau pateikė specialistų atliktos ekspertizės išvadas. Statinių – požeminės automobilių saugyklos – techninė ekspertizė buvo atlikta likvidavus avariją. Tuo metu visa laikinoji atraminė siena buvo užpilta gruntu, avarijos vietoje visi laikinosios atraminės sienos elementai (inkarai ir kt.) buvo užkasti, patikrinti jų būklės nebuvo galimybių. O pateikta statybos aikštelės vyksmo vaizdo medžiaga yra tik nuo 2016 m. gruodžio 23 d., 12.33.56 val., kas yra 7 sekundės prieš avarijos pradžią.

Ši požeminė aikštelė suplanuota dviejų lygių ir įterpta tarp Studentų ir Upės gatvių. „Požeminių aukštų išorinės gelžbetoninės sienos įrengiamos, taikant laikiną atraminę sieną („Berlyno siena“). Laikina atraminė siena įrengiama iš plieninių profiliuočių, kurie įgilinami į gruntą vibruojant , ir medinio pakloto. Plieniniai profiliai sutvirtinti laikinais injekciniais inkarais grunte. Ekspertizės metu tirta pastato išorinės gelžbetoninės sienos įrengimui numatyta laikina atraminė siena („Berlyno siena“), kurios dalis A ašyje statybos metu griuvo“, – rašoma ekspertizėje.

Ekspertizės metu tirta pastato išorinės gelžbetoninės sienos įrengimui numatyta laikina atraminė siena („Berlyno siena“), kurios dalis A ašyje statybos metu griuvo, – rašoma ekspertizėje.

Šalia šios statybvietės yra veikianti slėginė nuotekų linija. Abu nuotekų vamzdžiai Studentų gatvėje buvo perkloti 2004 metais, statant „Barclays“ pastatą.

Išvada: avarija – dėl atraminės sienos

VGTU ekspertizės išvadose rašoma, kad „atraminės sienos avarija įvyko nutrūkus injekciniams inkarams“. Įtrūko inkaro ir veržlės jungtis. Inkarai trūko, nes jų įrengimui buvo panaudota žemesnės klasės plieninė templė, neteisingai įrengta inkaro ir atraminės sienos plieninio profilio jungtis, neįvertinta slėginės nuotekų linijos posūkyje sukelta jėga.

„Atlikti inkarų ir jų jungčių skaičiavimai ir eksperimentiniai tyrimai parodė, kad projekte nurodytos inkaro tvirtinimo prie profiliuočio jungties laikomoji galia buvo 1,94...3,94 karto mažesnė už apkrovų sukeltas įražas inkare. Iš pateiktos medžiagos bei atliktos kompiuterinės analizės nenustatyta požymių, kad inkarai išsitraukė. Trūkus inkarui atraminės sienos plieniniai profiliai pasviro, gruntas užspaudė profilius ir plieniniai profiliai prarado pastovumą“, – rašoma išvadose.

Nuotekų vamzdynų avarija įvyko dėl šalia esančios laikinosios atraminės sienos griūties.

Anot VGTU specialistų, „atsižvelgiant į atliktų eksperimentinių tyrimų rezultatus galima teigti, kad įrengiant atraminės sienos inkarus buvo panaudotos silpnesnės, nei projekte nurodyta plieninės templės ir plieninės jungiamosios movos“. Atlikus avarijos nuotraukų analizę ir naudojat perspektyvų braižymo metodą nustatyta, kad kai kurių plieninių profilių inkarų posvyrio kampas viršija projekte numatytą inkaro posvyrio kampą. „Šie inkarai yra šalia tų, kurie buvo nutraukti, todėl tikėtina, kad atraminės sienos inkarai avarijos vietoje buvo įtvirtinti didesniu nei projekte numatytu 25 laipsnių kampu“, – rašoma ekspertizės medžiagoje.

VIDEO: Unikalūs kadrai: 15min skaitytojas užfiksavo pačią incidento prie „Barclays“ pastato pradžią

Vamzdžiai buvo sandarūs

Statybos leidimas verslo centro „Green Hall 3“ požeminei automobilių stovėjimo aikštelei išduotas praėjusių metų gruodžio 13-ąją. „Remiantis užsakovo pateiktais atraminės sienos injekcinių inkarų bandymo protokolais galima teigti, kad šių inkarų bandymas buvo atliktas 2016 11 02...2016 11 03 dienomis. Tai reiškia, kad laikinosios sienos įrengimo metu leidimas statybai nebuvo gautas“, – rašoma medžiagoje.

Pagal turimą informaciją, pirmoji griuvo atraminė sienutė, o pirmas nuotekų vamzdis nutrūko po 10 sekundžių, antrasis – po dar 127 sekundžių. Kadangi antroji nuotekų linija prieš tai buvo įjungta ir ja pumpuotos nuotekos, prieš avarijos vamzdžiai buvo sandarūs, todėl negalėjo išplauti grunto ir taip paskatinti atraminės sienos griūties.

Bendrovės „Vilniaus rentinys“ darbuotojai patvirtino, kad prieš atraminės sienos griūtį pasigirdo keletas pokštelėjimų ir atraminė siena pradėjo griūti. Tik atraminei sienai praradus pastovumą pasirodė nuotekos.

Verslo centrus „Green Hall“ vysto koncerno SBA antrinė NT plėtros įmonė „Urban Inventors“, „Green Hall 3“ projekto vystytoja buvo įmonė „Upės projektai“, o už statybų valdymą atsakingi „Contestus projektai“. Darbus vykdė įmonė „Vilniaus rentinys“, o žemės kasimo darbus – bendrovė „Stiebasta“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs