2022 06 01

Alternatyvioje Kremliaus televizijos kuriamoje realybėje gyvenanti Rusijos auditorija ruošta plataus masto invazijai į Ukrainą

Likus kelioms savaitėms iki invazijos į Ukrainą, Kremliaus propagandos tinklas stengėsi įtikinti šalies auditoriją, kad Rusija nenori pradėti karo, tačiau negali likti nuošalyje stebėdama vakarietiškais ginklais kemšamos Ukrainos veiksmų. Pagrindiniuose kanaluose transliuojamose laidose skambėjo karą ir neapykantą kurstanti retorika, kurios tikslas – priversti auditoriją patikėti, kad Rusija neturi kito pasirinkimo, kaip tik gelbėti priespaudą kenčiančius tautiečius ir pasipriešinti „rusų pasauliui“ grasinantiems Vakarams bei jų ištikimai marionetei Ukrainai, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Charkivas
Charkivas / AFP/„Scanpix“ nuotr.

DebunkEU.org atlikta dviejų Kremliaus kontroliuojamų televizijos kanalų laidų, „Laikas Parodys“ (rus. „Время покажет“, kanalas Первый канал) ir „60 minučių“ (rus. „60 минут“, kanalas Россия-1), analizė atskleidė, kad pasitelkiant karą bei neapykantą etniniu pagrindu kurstančią retoriką buvo bandoma pateisinti invaziją į Ukrainą.

„Visas tris savaites iki karo pradžios šių laidų studijose vykusių diskusijų pagrindu buvo teiginys, kad Rusija nesiruošia nieko pulti – grėsmę neva kelia Vakarai, kurie savo vasalą Ukrainą farširuoja moderniais ginklais ir kelia isteriją žiniasklaidoje. Dažnai skambėjo ir pareiškimai, kad nors Rusija taikiai gina savo interesus, Vakarų tiekiami ginklai neabejotinai bus panaudoti prieš Donbase gyvenančius etninius rusus, kurie esą jau aštuonerius metus patiria genocidą – tokiu atveju Kremliui neliks nieko kito, kaip gelbėti savo tautiečius“, – sako DebunkEU.org vyr. analitikė Laima Venclauskienė.

Peržiūrėję tris savaites iki karo transliuotas laidas (32 epizodus, pasirodžiusius vasario 1-22 d.), DebunkEU.org analitikai išskyrė keturis strateginius tikslus, kuriuos Kremlius galėjo bandyti pasiekti savo komunikacija.

DebunkEU.org duom./Strateginės komunikacijos tikslai
DebunkEU.org duom./Strateginės komunikacijos tikslai

„Vidinei auditorijai skirtas informacinis laukas pirmiausia buvo naudojamas planuojamam puolimui prieš Ukrainą pateisinti: sukurti priežastį karui, casus belli, kad niekas neabejotų dėl būtinybės surengti „karinę operaciją“, – sako L.Venclauskienė. Pasak analitikės, svarbiausia televizijos žiūrovams suteikti pretekstą kovoti su „nacistine, fašistine Ukrainos valdžia“ ir „ginkluotais radikalais“ bei ginti Donbase gyvenančius etninius rusus, ir (arba) Ukrainos gyventojus, kurių dauguma patiria neteisėtai į valdžią atėjusio Zelenskio režimo priespaudą. Pastarasis motyvas buvo naudojamas siekiant įsitikinti, kad auditorija palaikys Ukrainos vyriausybės pakeitimą Kremliaus kontroliuojamu marionetiniu režimu.

„Be to, melaginga ir klaidinanti informacija apie Ukrainos neva vykdomus išpuolius ir planuojamas teroristines atakas naudota tam, kad auditorija lengviau susitaikytų su praradimais ir juos matytų kaip būtinas, neišvengiamas aukas“, – teigia DebunkEU.org analitikė. Tyrimas parodė, kad lygiagrečiai su šiais teiginiais kalbėta ir apie tai, kaip Vakarai manipuliuoja Ukraina, taip siekdami naudos sau. Taip siekta priversti auditoriją patikėti, kad invazija į Ukrainą yra būdas ginti jų pačių interesus, ir sustiprinti pasitikėjimą Putino režimu – visa kaltė dėl bet kokių vidaus problemų permetama ant klastingo, mitologizuoto priešo.

Savo teiginius laidų vedėjai ir kviestiniai ekspertai nevengė grįsti naudodami tiesioginius įžeidinėjimus, dažnai su seksualine potekste, ir neapykantos kalbą, kurie gali būti vertinami kaip prieštaraujantys Tarptautinio pilietinių ir politinių teisių pakto 20 straipsniui, pagal kurį „bet kokia karo propaganda draudžiama įstatymu“ ir „kiekvienas tautinės, rasinės ar religinės neapykantos kurstymo atvejis, kai yra skatinama diskriminacija, nesantaika ar smurtas, draudžiamas įstatymu“.

Anot L.Venclauskienės, televizija, kaip medija, yra ypač palanki propagandai skleisti – valstybei naudingos žinutės gali būti perteikiamos naudojant žodines, rašytines, garsines ir vaizdines priemones. „Be to, televizijos turinys yra pasiekiamas vienu pultelio mygtuko paspaudimu – 2020 m. apklausos duomenimis, būtent taip naujienas gauna 73 proc. Rusijos gyventojų, iš kurių daugiau nei pusė pasitiki televizija. Todėl nenuostabu, kad Rusijos televizijai priskiriamas žargoninis terminas – „zombodėžė“ (rus. Зомбоящик)“, – sako analitikė.

Peržiūrėję į tyrimą įtrauktą turinį, DebunkEU.org analitikai išskyrė 43 žinutes, kurios buvo suskirstytos į šešis naratyvus, susijusius su Ukraina ir (arba) nukreiptus į Ukrainą. „Žvelgiant į tai, kaip pasiskirsto naratyvai, galime daryti išvadą, kad prieš prasidedant karui abi televizijos laidos daugiau dėmesio skyrė Rusijos konfliktui su Vakarais, o Ukraina labiau minėta šios priešpriešos kontekste“, – sako L.Venclauskienė.

DebunkEU.org duom./Naratyvų pasidalinimas
DebunkEU.org duom./Naratyvų pasidalinimas

Vakarai užsiima manipuliacijomis ir rengia sąmokslą prieš Rusiją pirmavo pagal paminėjimų skaičių – taip buvo pateikiama eskaluojama įtampa tarp Rusijos ir Ukrainos, kaip neva Vakarų sukurtas suktas planas.

Antrasis pagal populiarumą naratyvas – Rusijai privalo gelbėti žmones. „Šia žinute žaidžiama su emocine „Rusija prieš Vakarus“ konflikto puse – siekiama, kad žiūrovai jaustųsi taip, tarsi jų tėvynės vyriausybė ir kariuomenė daryto kažką didingo ir svarbaus“, – sako DebunkEU.org analitikė. Šiame kontekste ypač dažnai buvo pabrėžiama, kad Donbase gyvena Rusijos piliečiai, kuriuos ukrainiečiai naikina vien todėl, kad jie yra rusai.

Kalbėdami apie visus Vakarų lyderius ir prezidentą Volodymirą Zelenskį ar kitus Ukrainos atstovus, laidų vedėjai ir svečiai nesivargino laikytis elementarios žurnalistinės etikos – pavyzdžiui, vienas laidos „60 minučių“ svečias išjuokė Ukrainos prašymą gauti daugiau ginklų sakydamas, kad „jie prašė Javelinų, o gavo vazelino“. Tokia retorika buvo vartojama ir laidose, kuriose aptiktas naratyvas Ukrainos valdžia yra nekompetentinga, nacistinė ir nepriimtina.

Dar vienas paminėtinas naratyvas – Ukraina yra netikra ir (arba) žlugusi valstybė. „Tiek laidų vedėjai, tiek į pakviesti ekspertai labai stengėsi sumenkinti Ukrainos valstybingumą, teigė, kad Ukraina yra dirbtinai sukurta valstybė (atkartojant ne kartą skambėjusius Putino pareiškimus), kuri pardavė savo suverenitetą ir nepriklausomybę už Vakarų paramą, o Ukrainos prezidentas V.Zelenskis tėra klounas, pasodintas į prezidento rūmus, kad sukurtų Ukrainos valstybingumo įspūdį“, – sako L.Venclauskienė.

Analizės objektu tapę kanalai, Первый канал ir Россия-1, yra vieni pagrindinių Kremliaus propagandos mechanizmo dalių. Kito DebunkEU.org tyrimo duomenimis, pernai iš Rusijos valstybės biudžeto žiniasklaidos priemonėms buvo skirta apie 1,5 milijardo dolerių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų