15min žurnalistė Žiežmariuose apsilankė pirmadienį popiet. Gimnazijos prieigose ją pasitiko itin malonūs mokiniai: visi sveikinosi, mėgavosi žurnalistų dėmesiu. Ne vienas, net nekalbintas, praeidamas skubėjo išsakyti savo nuomonės: „Labai gera mokytoja. Noriu eiti pas Kanapinskienę“.
Girdėjau tą įrašą, kas negirdėjo jo. Aišku, kad nenormalu. Niekas nenorėtų, kad ant jo vaiko taip šauktų.
Vyresnieji ironizavo: „Žiežmariai – mažoji kultūros sostinė“. Kalbantis su žmonėmis galėjo susidaryti įspūdis, kad garso įrašu išgarsėjusia mokytoja buvo nepatenkinti tik vienos klasės mokiniai. Ne patys paklusniausi, beje.
„Mokiausi pas ją prieš dvidešimt metų. Normali buvo. Gera mokytoja. Prie manęs tokių problemų nebuvo kilę. Girdėjau tą įrašą, kas negirdėjo jo. Aišku, kad nenormalu. Niekas nenorėtų, kad ant jo vaiko taip šauktų. Kaip turėtų pasibaigti ši istorija? Neliks ji. Kiek girdėjau, ir pati žadėjo kitąmet nebedirbti. Juk pensija“, – teigė vienas mažylį iš mokyklos pasiėmęs tėtis.
Čia pat būriavosi ir garso įraše girdimų vaikų, ant kurių rėkia mokytoja, tėveliai, nepanorę pakomentuoti situacijos.
Gimnazijoje dirba ketvirtį amžiaus
Užeiname į vidų. Maloniai pasisveikinęs ir pranešęs, kad mes šiandien – jau šešti, sargas palydi į direktorės kabinetą. Žiežmarių gimnazijos vadovė Ieva Mažulienė prisipažįsta belaukianti tėvų vizito, tačiau kada jie turi ateiti – nežino.
„55-erių metų Eglės Kanapinskienės darbo stažas – daugiau nei 35-eri metai. Mūsų gimnazijoje ji dirba jau 24-erius metus. Tikrai negirdėjau to, kad kitąmet ji žada baigti darbą mokykloje. Neminėjo, kad turi kokių problemų, kad jai labai sunku. Mes nuolat renkamės ir kalbamės su pedagogais, kurių mokykloje – 40. Lietuvių kalbos mokytojų turime keturias“, – patikino direktorė.
Paklausta, jeigu vis dėlto, pasibaigus E.Kanapinskienės nedarbingumo laikotarpiui, bus nuspręsta pedagogę atleisti, ar bus ieškoma jai pamaina, I.Mažulienė atsakė, kad būtinai. Netgi svarstyta šiemet priimti penktą lituanistę.
Direktorė priekaištų turėjo tik dėl vertinimo sistemos
Pirmadienį asociacija „Žiežmarių miesto bendruomenė“ paskelbė, kad ta pati mokytoja panašių problemų turėjo prieš penkerius metus, tačiau mokyklos vadovė nesutiko jos tuomet pakeisti.
Atsakydama į tai, direktorė patikino, kad per jos darbo laikotarpį – 13 metų, kreiptasi dėl kokių 5-6 mokytojų pakeitimo. Dėl E.Kanapinskiesnės elgesio raštas gautas ne prieš penkerius, o aštuonerius metus. Prašyta pakeisti mokytoją dėl jos darbo metodikos. Nedetalizuota.
„Taip, dėl vertinimo sistemos dažnai su mokytoja yra kalbama. Tai pagrindinis trūkumas, dėl ko sunku jai pasikeisti. Vaikai keičiasi, privalo keistis ir mokytojas. Tačiau reikia normaliai susėsti ir sutarti, kai kyla problema. Toks viešumas, kaip dabar, niekad naudos neduoda, tik dar labiau supriešina. Girdėjau, kad šiandien kažkas iš tėvų jau prisipažino, kad nereikėjo to viso pradėti – per daug išsipūtė burbulas. Tikiu, kad ne visi tos klasės mokinių, kurių yra 26, tėvai yra įsijungę į šį procesą“, – pripažino direktorė.
Direktorė su mokytoja nesusisiekia
I.Mažulienė atskleidė, kad prieš mokytojų streiką pedagogai buvo susirinkę aptarti būtent tos pačios klasės moksleivių elgesio. Ne vienas minėjo, kad yra problemų dėl šių vaikų drausmės ir mokymosi.
„Sutarėme, kaip šias problemas išspręsti. Po to nusiskundimų buvo daug mažiau. Padarėme tam tikrus žingsnius. O kas atsitiko šiuo atveju, sunku pasakyti. Tėvai neatėjo pasikalbėti, niekas nepateikė ir to garso įrašo. Manau, mokytoja pratrūko. Kažkuriuo momentu kažkas paveikė. Man pačiai nepavyksta su E.Kanapinskiene susisiekti. Kalbėjau su jos gydytoja, patvirtino, kad mokytoja yra tikrai sunkios sveikatos būklės. Viskas dėl šio skandalo“, – teigė direktorė.
Paklausta, kaip į visa tai reagavo mokytojų bendruomenė, I.Mažulienė atsakė, kad visus nustebino tai, ką jie išgirdo ir kad tai iš viso atsitiko.
„Tokie dalykai yra nepateisinami. Bet atsitiko, kaip atsitiko. Mokykloje su tuo labai daug dirbame. Mokytojai yra baigę emocinio intelekto tobulinimo kursus. Tiesa, socialinio, emocinio ugdymo mokymų Eglė Kanapinskienė nėra išklausiusi. Nemanė, kad jai tuo metu jų reikėjo. Kiek mokytojų juos yra baigę? 80 proc.“, – teigė direktorė.
Dvyliktokai suskubo ginti
E.Kanapinskienė yra vienos dvyliktokų klasės auklėtoja. Skandalui iškilus į paviršių, auklėtiniai stojo jos ginti – pirmadienį direktorei pristatė prašymą, kurį pasirašė beveik visi klasės mokiniai. 15min susipažino su šio rašto turiniu. Išsakydami savo poziciją, dvyliktokai siekia išsaugoti auklėtojos darbo vietą, nes ji – puiki specialistė, gerai paruošusi 10 klasės egzaminų sesijai.
Vertėtų atsižvelgti ir į dvyliktokų padėtį. Mes neįsivaizduojame pasiruošimo egzaminams, kurie nulems mūsų ateitį, be šios mokytojos.
„Šiuo tekstu nesiekiama visiškai pateisinti mokytojos elgesio, tačiau esame įsitikinę, kad žmogus, 20 metų dirbęs ir išugdęs ne vieną puikius rezultatus parodžiusią kartą, neturėtų prarasti savo darbo vietos dėl tokio nusižengimo. Vertėtų atsižvelgti ir į dvyliktokų padėtį. Mes neįsivaizduojame pasiruošimo egzaminams, kurie nulems mūsų ateitį, be šios mokytojos.
E.Kanapinskienė – viena labiausiai išsilavinusių, supratingiausių pedagogių. Ji visada rūpestingai žiūri į iškilusias mokinių psichologines problemas. Atsižvelgdama į mokinių finansinę padėtį, suorganizuoja pigesnes, bet ne prastesnes, išvykas, daug laiko praleidžia rašydama programas finansavimui gauti. Kadangi šią mokytoją pažįstame septynerius metus, esame įsitikinę, kad toks elgesys buvo išprovokuotas, siekiant ją apšmeižti ir pašalinti iš mokytojos pareigų.
Prisipažinsime, patys nesame pavyzdingiausi mokiniai ir ne kartą ši mokytoja (kaip ir kitos) yra mus sudrausminusi, tačiau niekada neteko matyti tokios stiprios jos reakcijos. Girdėjome šios klasės mokinių džiūgavimus (pergalės dainas) „Lietuvių mokytojos nebebus, lietuvių mokytojai šakės...“. Tai įrodo, kad ji buvo išprovokuota šių mokinių“, – rašoma direktorei skirtame dvyliktokų rašte.
Jie pastebi, kad garso įrašą padarę mokiniai – agresyvūs, problematiški bei terorizuojantys. Netgi vyresniųjų klasių mokiniai yra ne kartą susidūrę su jų žeminančiomis patyčiomis.
„Yra tekę matyti, kaip šios klasės mokiniai gadina visuomeninį turtą, užsiima nelegalia veikla – sprogmenų naudojimu, nelegalių daiktų nešiojimusi. Ir per kirčiavimo pamoką jie naudojosi mobiliaisiais telefonais, kurių naudojimas pamokų metu yra draudžiamas. Taip pat, kaip ir pamokų įrašinėjimas. Įrašinėjimas ir įrašų viešinimas be asmens sutikimo pažeidžia jo teises. Akivaizdu, kad tam buvo ruošiamasi.
Ši klasė – labai triukšminga. Jos auklėtoja turi stebėti vedamas pamokas, kad būtų palaikoma tyla. O įrašuose girdima įtartina tyla, nes balso kėlimas įprastai nesutramdo šių vaikų. Įrašuose negirdime, kodėl mokytoja pradėjo kelti balsą. Viskas surežisuota, kad pakenkti reputacijai.
Mokytoja nevartoja įžeidžiančių žodžių ar veiksmų. Vienintelis pavartotas epitetas – „tinginys“ yra pagrįstas. Žinoma, kad šie mokiniai dažnai neatlieka mokinių pareigų. Mokytoja nesiruošė imtis jokių neleistinų priemonių (kalbama apie fizinį smurtą – aut. past.)“, – teigia dvyliktokai.
Pasak jų, ši situacija – smurtas prieš pačią mokytoją, nes ji buvo pažeminta prieš visą Lietuvą.
„Taip nederėtų elgtis tėvams, kurių vaikai prastai išauklėti. Jie turėtų susirūpinti savo vaikų elgesiu, o ne kaltinti mokytoją dėl nesutarimų. Norime parodyti, kad ši istorija turi ir kitą pusę. Nors mokytojos elgesys – neetiškas, nėra neklystančių žmonių. Jos atleidimas iš darbo būtų skaudus praradimas Žiežmarių gimnazijai. Nusivylę dėl sugadintos mylimos mokytojos reputacijos, prašome atsižvelgti ir į vyresnių mokinių poziciją“, – teigiama rašte direktorei.
Auklėtoja: tai sunkiai valdoma klasė
Apie galimą provokaciją užsiminė ir direktorė.
„Gal buvo pradžioje toks elgesys, kad mokytoją išprovokavo taip elgtis. Nežinau. Žinau tik tai, kad kai nueidavo stebėti šios šeštokų klasės pamokų, tokios tylos, kokia buvo girdima įraše, niekad nėra buvę. Tai išties galėjo būti surežisuota. Kai paskaičiau komentarus po straipsniais... Pasidarė baisu. Viena mama rašė, kad neleis, jog mokytoja savo noru išeitų iš mokyklos – ji privalės būti atleista. Perskaitai ir supranti, kad yra paprastas siekis.
Jei Skvernelį išvedė iš kantrybės, tai ir mokytoją galima. Žmogiška. Aplankiau ją. Labai blogai jaučiasi. Vaistai.
Aš turiu tik du dokumentus. Penktadienį E.Kanapinskienė paprašė iš jos paimti tą klasę. Emociškai pernelyg sudėtinga – paaiškino. Prašymą surašė ir mokinių tėvai – prašė užtikrinti lietuvių kalbos mokymą. Niekas nepateikė jokių įrašų. Jie buvo daryti trečiadienį. Ketvirtadienį jau kilo šurmulys mokykloje. Socialinė pedagogė mokytojai pasakė apie įrašą, kurį jai parodė vaikai. Išsikviečiau E.Kanapinskienę pasikalbėti. Tai buvo mūsų sprendimas paprašyti mokytojos parašyti prašymą, kad atsisako tos klasės. Nes ji pripažino, kad yra bėda, kad nesusitvardė. Tad dar prieš įrašo publikaciją mokytoja prisipažino, kad buvo incidentas. Perspėjau penktadienį, kad gali nutikti ir blogiausias scenarijus“, – paaiškino direktorė.
15min pakalbino ir mokinių, kurie padarė skandalingąjį įrašą, auklėtoją Neringą Vainorienę. Pasak jos, pirmadienį jos klasei lietuvių kalbos pamoką vedė kita mokytoja. Atsiliepimai neblogi.
„Klasė yra energinga. Daug berniukų, visi mėgstantys paplepėti. Jau ir pernai turėjome daug pastabų dėl drausmės. Sunkiai valdoma. Dauguma mokytojų skundžiasi, ne tik E.Kanapinskienė. Šiemet pastabų nesumažėjo. Kiekvieną dieną, tik ateinu į mokytojų kambarį, prasideda pasakojimai. Jie nesupranta, kad yra pamoka. Vaikšto per ją. Telefonus išsitraukia. Buvo juk ir susirinkimas: mokyklos administracija kalbėjo ir su vaikais, ir su jų tėvais. Dėl kiekvienos pastabos eina aiškintis pas direktorę.
Patys tėvai žino, kad jų vaikai – nevaldomi. Juk eidavo pamokų stebėti. Lengviau toms mokytojoms, kurių pamokas lanko tik pusė šios klasės. Visų priemonių buvo imtasi, kad jie išsėdėtų ramūs“, – savo auklėtinius apibūdino N.Vainorienė.
Paklausta, kaip pati susitvarko su šiais mokiniais, ji patikino, perspėjanti, kad už blogą elgesį nepasiims į kokią ekskursiją – suveikia.
„Privengia manęs, kad tik pasiimčiau. Ar visa tai – provokacija? Sunku pasakyti. Klausiau įrašų, mano vaikai taip ramiai sėdėjo. Taip nebūna. Nėra jie blogi, tik smalsūs. Vidurkis pernai buvo apie 9 balus. Tik elgesys... Jei kas leistų, sienom vaikščiotų. Kaip šiemet su pažymiais? Lietuvių kalbos pablogėjo per 2-3 balus. Bet ir sunkų dalyką pradėjo mokytis. Vaikai dėl mokytojos man nesiskundė. Kartais pasakydavo, kad pabara, tik tiek. Manau, jie patys žino, kad per daug sau leidžia“, – paaiškino auklėtoja.
Artima kolegė: jos būklė labai bloga
Viena geriausių Žiežmarių gimnazijos mokytojų – informacines technologijas dėstanti Natalija Kocienė. Ji pripažino esanti artima E.Kanapinskienei kolegė, aplankiusį ją namuose kai kilo visas šis skandalas.
„Ji labai pareiginga, atsakinga. Labai rimtai žiūrinti į savo darbą. Gal net kartais per rimtai. Visuomet siekianti naujovių, taikanti naujus metodus. Stiprus žmogus. Pastaruoju metu, manau, jautė įtampą. Nes kol kolegos streikavo, ji perėmė visų pamokas. Nestreikavo. Tą klasę ji matydavo kiekvieną dieną. Vedė ir atvirą pamoką. Ar skundėsi ta klase? Taip, minėjo, kad sunkiau. Su ta klase ne jai vienintelei yra sunku. Į tos vienintelės klasės pamokas eina tėvai stebėti, kaip viskas vyksta. Ir auklėtoja dalyvaudavo pamokose“, – teigė N.Kocienė.
Ji pripažino, kad perklausiusi įrašą, nustebo: jei žmogus taip veda pamoką, yra problemų.
„Manau, tai buvo protrūkis. Jei Skvernelį išvedė iš kantrybės, tai ir mokytoją galima. Žmogiška. Aplankiau ją. Labai blogai jaučiasi. Vaistai. Nemiega. Gyvena viena. Paaiškino, kad buvo išvesta iš kantrybės. Mano, kad vaikai susitarė ir specialiai ją erzino. Pradžia pamokos buvo labai sudėtinga, sakė. O ir įrašo metu niekas nekalbėjo, tyla. Taip nebūna“, – teigė E.Kanapinskienės kolegė.
Paklausta, ar skandalą išgyvenusi mokytoja nori toliau mokytojauti, N.Kocienė patikino: „Nemano, kad neturi būti toliau mokytoja. Ji myli savo darbą. Taip ir pasakė: „Dievinu savo darbą“. Ar aš galėčiau dėstyti tai klasei? Ne. Jai labai sunku“.
Tėvai pas direktorę taip ir neužėjo
Kol mes kalbėjomės su direktore, prie mokyklos durų lauke rikiavosi klasės, kurios vaikus apšaukė mokytoja, tėvai. Tačiau į švietimo įstaigą jie taip ir neužsuko.
„Prastovėjome valandą, o direktorė taip ir nepakvietė pasikalbėti. Nuo trečiadienio žinojo apie įrašą, situaciją ir nieko.
Jau pusmetį tai tęsėsi. Netikėjau savo vaiku. Sakiau, sėdėk ramiai pamokos metu, nešauks. O jis jos taip bijojo. „Bet kad būnam ramūs, mama. Štai per matematikos pamoką neklausom, pripažįstu. O lietuvių kalbos mokytojos bijom“, – aiškino. Nesulaukę pagalbos, vaikai ėmė kovoti patys už save. Ėmėsi iniciatyvos sau padėti. Didelė pagarba jiems už tai. Padarė įrašą. Tuomet net atsiprašiau savo vaiko, kad juo netikėjau. Ketvirtadienį ir penktadienį leidome nelankyti lietuvių kalbos pamokų.
Aš taip pat pedagogė. Reikia gerbti savo profesiją. Tokio elgesio negali būti pamokose. 20 minučių rėkė, kai jie buvo tylūs. Jei tokie siaubūnai, susimąstyk, kodėl jie tokie šiandien.
Aš taip pat pedagogė. Reikia gerbti savo profesiją. Tokio elgesio negali būti pamokose. 20 minučių rėkė, kai jie buvo tylūs. Jei tokie siaubūnai, susimąstyk, kodėl jie tokie šiandien. Neverskit visko ant vaikų. Aš net klausiau, ar jie kvėpuoja per lietuvių kalbos pamoką. Turi pasibaigti ta juokinga frazė, kad baisūs vaikai, problematiški ir konfliktiški tėvai“, – 15min teigė vieno vaiko mama.
Kita mama net nusijuokė, sužinojusi, kad visa tai pradedama laikyti provokacija.
„Juk jie vaikai, kaip galėjo sumąstyti tokį dalyką? Ar galima tai suvaidinti? Dabar, manau, stebės mūsų vaikus kaip pro padidinamąjį stiklą, ką darysi“, – tikino ji.
Trečioji, dirbanti teisėsaugoje, užsiminė, kad tą lemtingąją dieną E.Kanapinskienė netgi vėlavo pradėti pamoką 15 minučių.
Pasak mokinių tėvų, tai bus pamoka kitoms balsą keliančioms šalies pedagogėms.
15min primena, kad savaitgalį feisbuke išplito garso įrašas, kuriame lituanistė pakeltu tonu bendrauja su vaikais. Tėvai neabejoja, kad tai – tikrų tikriausias psichologinis smurtas.