2022 12 06 /16:33

Antra streiko Vilniuje diena: autobusų važiuoja per mažai, teismas sprendimą priims per 7 dienas

Antrą streiko dieną į Vilniaus gatves išvažiavo vėl per mažai autobusų ir troleibusų, trūksta apie 50 vairuotojų, nors pirmadienį „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius žadėjo, kad bus stengiamasi tai užtikrinti. Naujausiais duomenimis, streikuojančių darbuotojų yra 472. Kreiptasi dėl streiko nutraukimo ir į teismą, bet jo posėdis atidėtas ketvirtadienio rytui.
Vilniuje – viešojo transporto vairuotojų streikas
Vilniuje – viešojo transporto vairuotojų streikas / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Atnaujinta 16.33 val.

Kaip informavo „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) atstovė Giedrė Buivydaitė, teismo posėdis baigėsi po 16 val., teismas paprašė papildomų įrodymų ir atidėjo teismo posėdį iki ketvirtadienio 9:30 val.

„Esminė žinia, kad bendrovė išgirdo profesinės sąjungos pirmininko pažadą, jog rytojaus streiko tvarkaraščiai bus užtikrinti papildomais darbuotojais“, – teigė atstovė.

Per septynias dienas

Kaip praneša BNS, Vilniaus miesto apylinkės teismas sprendimą, ar stabdyti VVT vairuotojų streiką, paskelbs per septynias dienas. Tai antradienį paskelbė teisėjas, nagrinėjęs bendrovės skundą.

Teisėjas Romualdas Gylys teigė gavęs prašymą išnagrinėti prašymą raštu per tris darbo dienas, tačiau atsižvelgiant į tai, kad byloje reikia surinkti papildomus įrodymus, antradienį surengė žodinį teismo posėdį, kuris tęsis ir ketvirtadienio rytą.

Pasak teisėjo, byloje reikia įvertinti, ar susidariusi situacija kelia pavojų žmonėms. „Šis prašymas bus nagrinėjamas per septynias dienas, atsižvelgiant į tai, kad byloje reikia surinkti papildomus įrodymus“, – paskelbė jis.

VVT kreipėsi į teismą su prašymu taikyti laikinąsias apsaugos priemones maksimaliam darbo kodekse leidžiančiam terminui ir sustabdyti VVT darbuotojų profesinės sąjungos vykdomą streiką, prasidėjusį gruodžio 5 dieną.

Šis prašymas bus nagrinėjamas per septynias dienas, atsižvelgiant į tai, kad byloje reikia surinkti papildomus įrodymus.

R.Gylys prašė tiek streikuojančiųjų, tiek darbdavio bei Vilniaus savivaldybės pateikti įvairius papildomus dokumentus, tarp jų – streiką sukėlusių darbuotojų keliamus reikalavimus.

Teisėjas siūlė kurti streiko valdymo komitetą ir imtis kitų veiksmų, bendradarbiauti „nuo dabar“ ir informuoti teismą, koks bendradarbiavimas vyksta streiko metu užtikrinant minimalias paslaugas.

Spręs, ar kelia pavojų žmonėms

„Esminis klausimas, ar tai, kas vyksta, gali sukelti pavojų gyvybei, sveikatai ir saugumui?“ – kalbėjo teisėjas.

Jis svarstė, jog gali reikėti kreiptis į policiją, visuomenės sveikatos priežiūros institucijas, ir išsiaiškinti „kokiomis akimis jie mato situaciją mieste“.

VVT atstovaujanti advokatė Ieva Povilaitienė teigė, jog vienintelis tikslas, kurio siekia bendrovė, teikdama prašymą stabdyti prasidėjusi streiką yra „užtikrinti minimalių paslaugų teikimą“. Ji teigė, jog teisėjo pageidaujamos informacijos rinkimas užtęstų prašymo nagrinėjimą, tuo tarpu laikinąsias apsaugos priemones reikia priimti skubiai.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Vilniuje – viešojo transporto vairuotojų streikas
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Vilniuje – viešojo transporto vairuotojų streikas

Vilniaus savivaldybei atstovaujantis teisininkas Tomas Moleikaitis teigė, jog kol kas negalima įvertinti, ar jau yra atsiradusi žala, tačiau pakanka įvertinti, kad ji gali atsirasti.

„Tokia grėsmė egzistuoja dėl metų laiko, oro sąlygų. Viešai skelbta Nacionalinio visuomenės sveikatos centro informacija apie didėjantį sergamumą gripu, užkrečiamosiomis ligomis, žmonės priversti laukti stotelėse“, – sakė T.Moleikaitis.

Jis ketino pateikti teismui papildomą informaciją apie susidariusią situaciją ir galimai kylančias grėsmes.

Gegužę Vilniaus apygardos teismas galiausiai leido vairuotojams streikuoti užtikrinant pusę paslaugų, tačiau antradienį VVT atstovaujanti advokatė I.Povilaitienė teigė, kad profsąjunga minimalių paslaugų neužtikrina.

Su tuo nesutinka VVT darbuotojų profesinės sąjungos advokatas Nerijus Kasiliauskas, nematantis dėl susidariusios situacijos žmonėms kylančios grėsmės.

Anot jo, darbdavys apie vairuotojų poreikį informaciją pateikė sekmadienį, 20.30 val. vakaro. Profesinė sąjunga aktyviai ieškojo darbuotojų ir keletą jų surado.

Žada užtikrinti vairuotojų skaičių

I.Povilaitienės teigimu, susirašinėjimas vyko jau gerokai anksčiau – gruodžio pirmomis dienomis, o darbuotojų poreikio keičiasi kiekvieną dieną.

VVT profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius teigė, jog profesinė sąjunga buvo visą laiką ryšyje su darbdaviu ir dar sekmadienį pradėjo darbuotojų paiešką.

Pirmadienį bendrovė po 17 val. pateikė vairuotojų poreikį ir iki vėlyvo vakaro ieškojo darbuotojų, surado jų apie dvi dešimtis.

Pažadėtą vairuotojų skaičių ketinama užtikrinti ir trečiadieniui.

„Įmonėje yra trys transporto departamentai, matome viename – 80 proc., kitame nežinome, bet daugiau nei 50 proc., Verkių departamente trūksta, bet įmonė nesiima priemonių perskirstyti iš kitų departamentų“, – sakė A.Markevičius.

Atnaujinta 12.55 val.

Kaip 15min teigė VVT atstovė Giedrė Buivydaitė, 12 val. turėjusios prasidėti derybos nevyksta, kadangi profesinės sąjungos atstovai į jas taip ir neatėjo.

Pastarųjų atstovai kiek anksčiau teigė, kad negalėsią dalyvauti, kadangi turi pasiruošti teismui 15 val. – į jį kreipėsi VVT vadovybė, prašydama nutraukti streiką, nes esą profsąjungos nevykdo prisiimto įsipareigojimo užtikrinti minimalų išvažiavimų kiekį visuose maršrutuose.

Trūksta 56 vairuotojų

Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojai pirmadienį pradėjo neterminuotą streiką VVT administracijai ir profesinei sąjungai nesutariant dėl darbo apmokėjimo sistemos. Į sostinės gatves neišvažiavo daugiau kaip pusė autobusų.

Antradienį, antrą streiko dieną, viešojo transporto vėl trūksta. VVT atstovė Giedrė Buivydaitė BNS teigė, kad, VVT duomenimis, antradienį norint užtikrinti minimalias paslaugas, trūksta apie 50 vairuotojų. Dalis jų atšaukiama iš poilsio. Naujausiais duomenimis, streikuojančių darbuotojų yra 472.

Kaip teigiama VVT pranešime spaudai, nors antradienį laikinai streiką sustabdė kiek daugiau nei 20 darbuotojų, kurie atvyko į darbą, visiškai išpildyti streiko tvarkaraščių nepavyko, dar trūksta 56 vairuotojų.

VVT papildomai kvietė nestreikuojančius darbuotojus iš poilsio dienų, kad būtų įvykdyti numatyti streiko tvarkaraščiai. Naujausiais duomenimis, bendrovei rytoj trūks apie 100 autobusų vairuotojų ir tai labiausiai paveiks autobusų maršrutus. Troleibusų tvarkaraščiai kinta mažiau, jų mieste kursuoja kur kas daugiau nei 50 proc. Taigi šiandien jie išliks panašūs kaip vakar.

„Mūsų tikslas nėra stabdyti streiko. Jei darbuotojai nori streikuoti, tegu jie streikuoja. Bet padarykime tą 50 procentų, kurį ir mes, ir jie privalo padaryti“, – sakė VVT atstovė.

Antradienį keleiviams galėjo būti kiek sudėtingiau susiorientuoti, kaip važiuoja viešasis transportas, nes iki 10 val. nei VVT, nei „Susisiekimo paslaugų“ feisbuke, nei svetainėje judu.lt/vairuotoju-streikas informacija nebuvo atnaujinta.

Taip pat BNS praneša, kad VVT vadovybės ir streikuojančios profesinės sąjungos derybos stringa, nes bendrovės administracija kreipėsi į teismą prašydama laikinai stabdyti streiką, sako VVT profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius.

Derybose nedalyvaus, nes ruošis teismui

Pasak jo, naujas derybų etapas planuotas antradienio vidurdienį, tačiau profesinė sąjunga jame nedalyvaus, nes turi pasiruošti 15 val. vyksiančiam teismo posėdžiui. VVT prašo stabdyti streiką motyvuodama, kad profesinė sąjunga nesilaiko teismo nustatytų streiko sąlygų – streiko metu užtikrinti bent pusę maršrutų.

„Gavome teismo pranešimą, kad 15 val. vyks posėdis dėl streiko laikino sustabdymo. Gavome vakar vakare ir žinutę iš bendrovės, kad ji mus kviečia šiandien, atrodo, 12 val.“, – BNS sakė A. Markevičius.

Anot jo, profesinė sąjunga turi pasiruošti teismo posėdžiui, todėl derybas nukeltų.

„Todėl profesinė sąjunga vertina tai, kaip ir paskutinius dvejus metus, kad bendrovė neieško sutarimo, kaip pasirašyti kolektyvinę sutartį, o vėl naudojasi teismais kaip įrankiu susidoroti su profesine sąjunga (...). Mes neturime galimybių eiti į derybas – prašysime bendrovės, kad derybos dėl naujos kolektyvinės sutarties būtų pradėtos po teismo posėdžio“, – sakė A. Markevičius.

Jis kartojo, kad streiką ketinama vykdyti, kol pavyks sutarti dėl kolektyvinės sutarties atnaujinimo ir profesinės sąjungos keliamų sąlygų joje.

Mes neturime galimybių eiti į derybas – prašysime bendrovės, kad derybos dėl naujos kolektyvinės sutarties būtų pradėtos po teismo posėdžio.

Kaltina įsipareigojimų nevykdymu

VVT teigia, kad pirmą streiko dieną bendrovė išleido mažiau autobusų, nei buvo suplanuota streiko tvarkaraščiuose. Bendrovė teigia apie tai informavusi ir profesinę sąjungą, kad abi pusės turi laikytis teismo nutarties ir užtikrinti keleiviams susisiekimą ne mažiau kaip 50 proc. kiekviename maršrute.

„VVT siekia kuo greičiau rasti sutarimą su profesine sąjunga, tačiau teismo nutartis ir įsipareigojimas keleiviams turi būti įvykdomas. Dėl to bendrovė dar kartą pranešė profesinei sąjungai apie trūkstamų darbuotojų skaičių ir kad kreipėsi į teismą su prašymu laikinai stabdyti streiką, nes streiko organizatoriams nepavyksta užtikrinti iš savo pusės šio reikalavimo. Teismo posėdis numatytas šiandien 15 val.

Profesinė sąjunga, pradėdama streiką, įsipareigojo bendrovei nedelsdama reaguoti į susidariusią situaciją ir užtikrinti reikiamą skaičių darbuotojų, kad susisiekimas mieste keleiviams būtų užtikrintas“, – pranešime teigia bendrovė.

Gali atidėti dviem savaitėms

Teismui pritaikius laikinąsias apsaugos priemones, streikas galėtų būti atidėtas 15 darbo dienų.

VVT atstovė G.Buivydaitė sakė, kad daugiausiai streikuojančiųjų yra Verkių transporto departamente, profesinė sąjunga dar penktadienį buvo įspėta, kad jame neužteks vairuotojų norint užtikrinti streiko teisėtumą.

„Į teismą kreipėmės dėl laikinųjų apsaugos priemonių taikymo – sustabdyti streiką, dėl to, kad profesinė sąjunga neužtikrina minimalių paslaugų teikimo“, – BNS sakė G.Buivydaitė.

Ji pabrėžė, kad bendrovė nesiekia riboti darbuotojų galimybės streikuoti, bet nori užtikrinti bent minimalią teismo nustatytą viešojo transporto veiklą.

Į teismą kreipėmės dėl laikinųjų apsaugos priemonių taikymo – sustabdyti streiką, dėl to, kad profesinė sąjunga neužtikrina minimalių paslaugų teikimo.

Savo ruožtu A.Markevičius pabrėžė, kad streiko komitetas skyrė papildomus darbuotojus – jie trumpam grįžo į darbą siekiant užtikrinti pusę maršrutų.

Nori geresnių sąlygų

Darbuotojų atstovai reikalauja atlyginimų sistemą įtraukti į kolektyvinę sutartį, joje įtvirtinti 10 proc. algų augimą ir iš esmės nebloginti 2018-ųju kolektyvine sutartimi pasiektų susitarimų.

Daugiausiai nesutarimų kyla dėl pakoreguotos darbo kokybės priedų tvarkos.

VVT sostinėje aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: penkis greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų. Keleivių vežimo paslaugas vykdo dar du vežėjai – „Transrevis“, ir „Kautra“, jos keleivius veš įprastu grafiku.

Iš viso VVT dirba 1830 darbuotojų, per 1100 iš jų – vairuotojai.

Pirmadienį VVT generalinis direktorius Darius Aleknavičius susitiko su streikuojančiais darbuotojais, tačiau pokalbis nebuvęs labai konstruktyvus.

VIDEO: Streikuojantys VVT darbuotojai nušvilpė generalinį direktorių: pasitiko šūksniais „gėda“

Popiet prie derybų stalo susėdo bendrovės ir profesinės sąjungos atstovai, dalyvavo ir savivaldybės atstovai. Po šio susitikimo visos pusės sakė turinčios „santūraus optimizmo“

VIDEO: 15/15: kodėl nesusitaria Vilniaus viešojo transporto vadovybė ir vairuotojai?

Sostinės gatvėse kalbinti vilniečiai pirmadienį sakė nepatogumų gal ir patyrę, tačiau vairuotojus supranta ir palaiko.

VIDEO: VVT darbuotojų streikas: ką apie tai mano vilniečiai?

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis