Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 07 17

Apie pusė Vilniaus liftų – avarinės būklės, juos gali tekti netrukus uždaryti

Senųjų Vilniaus liftų būklė – apgailėtina. Specialistai gąsdina, kad jeigu gyventojai nesuskubs jų keisti, apie pusę jų gali tekti uždaryti. Iš beveik 2 tūkst. sostinės namuose esančių keltuvų apie pusė yra senesni nei 25 metų, o apie 100 – eksploatuojami jau 40 metų ir daugiau.
Vilniaus Lazdynų daugiabučio liftas
Vilniaus Lazdynų daugiabučio liftas / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Architektų gatvės 86 namo liftą būtina keisti. Tuo įsitikinę namo administratoriai ir liftus prižiūrinčios bendrovės atstovai. Tačiau nors pasiūlymas gyventojams pateiktas dar gegužę, jie neapsisprendžia, kaip elgtis. Tad po eilinio patikrinimo gali tekti šį liftą tiesiog uždaryti, o 12 aukštų daugiabutyje gyvenantys žmonės bus priversti lipti laiptais.

Gyventojai teisinasi – liftas kainuotų per 100 tūkst. Lt, o tai yra didelė suma. Juk name 60 butų, tad ne visi gali sumokėti savo dalį. Ypač pensininkai, sunkiai išgyvenantys iš savo menkų pensijų.

Gyventojai delsia iki paskutinės akimirkos

Bendrovės „Baltijos liftai“ direktoriaus pavaduotojas Jevgenijus Vasiljevas tvirtina, kad senųjų daugiabučių liftai kelia nerimą ir specialistams, ir namus administruojančioms bendrovėms, ir gyventojams. Esą iš 2 tūkst. liftų daugiau nei pusė eksploatuojami jau ilgiau nei 25 metus, nors tai yra ribinis laikas. Pagal Europos Sąjungos direktyvas, liftams, kurie tarnauja ilgiau nei 25 metus, būtina atlikti rizikos vertinimą, įvertinti susidėvėjimą ir priimti konkrečius sprendimus dėl lifto modernizavimo arba keitimo.

„Trūksta gyventojų aktyvumo, nes dažniausiai gyventojai susirūpina tik tuo atveju, kai liftas jau sustabdomas. Bet tuomet net ir greitai priėmus sprendimą dėl lifto keitimo, reikia laukti apie 4 mėnesius, kol liftą pagamins, kol jis bus sumontuotas ir priduotas. Todėl tuos keturis mėnesius reikia vaikščioti pėsčiomis“, – teigė J.Vasiljevas.

Pakeisti liftą kainuoja apie 120 tūkst. Lt, modernizacija, kapitalinis remontas – perpus mažiau, apie 60 tūkst. Lt. Vis dėlto modernizavimą J.Vasiljevas vadina šiokia tokia loterija, kadangi keičiami tuo metu aktualiausi lifto mazgai, bet jau po savaitės gali sugesti kitas mazgas, kuris nebuvo pakeistas.

Rimtų nelaimių dar nebuvo

Jevgenijus Vasiljevas, bendrovės „Baltijos liftai“ direktoriaus pavaduotojas
Jevgenijus Vasiljevas, bendrovės „Baltijos liftai“ direktoriaus pavaduotojas

Tiesa, didelių nelaimių pastaraisiais metais nėra užfiksuota. Jų išvengti padėjo gerai dirbančios techninę priežiūrą atliekančios bendrovės. Esą patikrinimai vykdomi dažniau – liftus du kartus per mėnesį tikrina kompanija, o kartą per metus atliekamas išsamus techninės būklės tikrinimas.

10 daugiabučių administravimo įmonių sostinėje vienijančios bendrovės „Mano būstas“ Vilniaus regiono vadovas Arūnas Kubilius papasakojo kraupią istoriją, nutikusią Sankt Peterburge: „Liftu važiavo jauna pora ir liftas sustojo tarp aukštų. Jaunuoliai nusprendė išlipti patys, nelaukdami pagalbos. Jie atidarė duris ir bandė iš lifto išlipti. Vaikinas išlipo, o merginai lipant liftas pajudėjo ir suspaudė ją per pusę, tai buvo mirtinas atvejis.“

Anot A.Kubiliaus, bandydami išvengti tokių įvykių, gavę išvadas dėl lifto būklės namo administratoriai nesaugius liftus tuoj pat uždaro, nors tai ir sukelia gyventojams nepatogumų.

"Lietuvoje tokių nelaimių kol kas nepasitaikė, tačiau seni liftai gali kelti realią grėsmę. Vien dėl trumpo jungimo, kuris gali nutikti dėl laidų izoliacijos susidėvėjimo, liftas gali tapti nevaldomas, pradėti važiuoti atviromis durimis, jeigu tuo metu žmogus žengs į kabiną arba iš jos. Liftas tampa savotiška giljotina“, – aiškino J.Vasiljevas.

Lygina su senu automobiliu

Aš visada lyginu su senu automobiliu – galime jį restauruoti, bet jis netaps nauju, – palygino M.Andriuškevičius.

Bendrovės „Inspecta“, tikrinančios liftų būklę, generalinis direktorius Mantas Andriuškevičius teigė irgi pastebintis, kad netinkamų liftų kasmet vis daugiau. Esą ir renovacija nėra pati geriausia išeitis. „Aš visada lyginu su senu automobiliu – galime jį restauruoti, bet remontuojant jis netaps nauju, kaip ir netaps tiek pat saugus, kaip naujas automobilis“, – palygino M.Andriuškevičius.

Anot specialistų, vagystės iš liftų nurimo. Esą ir policija nudirbo savo darbą, o ir buvo įrengtos stebėjimo kameros, leidžiančios matyti, kas patenka į lifto mašinos patalpas.

Pernai „Mano būsto“ administruojamuose namuose pakeisti tik 9 liftai, dar 10 renovuota. „Baltijos liftai“ sostinės daugiabučiuose prižiūri 890 liftų. 24 liftai yra avarinės būklės, jau pripažinti netinkamais naudoti.

Daugiabučių administratoriai tikina siūlantys gyventojams galimybę sumokėti už naują liftą per kelerius metus, esą tokiu būdu finansinė našta nebūtų tokia didelė. Vis dėlto net ir tuomet gyventojams sunku pasiryžti keisti seną liftą nauju.

Kaupiančiųjų liftų remontui namų Vilniuje yra vos vienas kitas. Architektų g. 86 namas, anot A.Kubiliaus, yra sukaupęs apie 15 tūkst. Lt, o tai vos apie 10 proc. reikalingos sumos.

Prasčiausi liftai yra sostinės Karoliniškėse, Žirmūnuose, Šnipiškėse. Naujesniuose rajonuose – Pašilaičiuose, Justiniškėse liftų būklė yra kiek geresnė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų