„Facebook“ tinkle platinamame mažiau nei minutės trukmės vaizdo įraše rodoma prekybos centro „Rimi“ parduotuvės lentyna, kurioje išdėliotų prekių kainos pažymėtos ryškiai geltonos spalvos etiketėmis.
„Ateinu į „Rimi“, va – akcijos, akcijos, visur akcijos“, – įraše pasakoja vyriškas balsas už kadro.
Vėliau jis ima žiūrėti į kitas – baltos spalvos – kainų etiketes, kurios slepiasi už geltonųjų.
Pamatęs, kad geltonų ir baltų etikečių kainos sutampa, vaizdo įrašo autorius padaro išvadą, kad prekybininkai sukčiauja.
„Karoče, „Rimi“ yra scamas (liet. apgaulė)“ – galiausiai apibendrina filmuotojas.
Kitos spalvos ir dydžio kainų užrašus išties nesunku palaikyti informacija apie akcijų metu taikomas nuolaidas, tačiau prekybininkų atstovės teigimu, tokios kainos šiame prekybos centre yra pastovios.
„Geltonomis A6 kainų etiketėmis „Gera kaina kasdien“ arba baltomis A9 kainų etiketėmis su palydinčiu raudonu karuliu „Gera kaina kasdien“ žymimos „Rimi“ Gerų kainų kampanijoje dalyvaujančios prekės“, – 15min pateiktame komentare paaiškino E.Krasauskienė.
Anot „Rimi“ atstovės, toks žymėjimas pasirinktas, nes norėta atkreipti pirkėjų dėmesį į palankius kainų pasiūlymus.
„Dar balandžio mėnesį startavome su Gerų kainų kampanija, kur į kasdienių prekių sąrašą palaipsniui įtraukėme 600 prekių, kurias, lygindami su rinkoje parduodamų produktų kainomis, galime pasiūlyti bene žemiausia įprasta kaina rinkoje.
Siekdami atkreipti pirkėjų dėmesį, šias prekes žymime geltonomis kainų etiketėmis „Gera kaina kasdien“ arba baltomis A9 kainų etiketėmis su raudonu karuliu“, – pridūrė prekybos tinklo atstovė E.Krasauskienė.
Etikečių spalvų viražai
Po darbo apsipirkti skubantys pirkėjai išties turėtų neprarasti budrumo, mat įprastai „Rimi“ prekybos centruose trumpalaikės kainų mažinimo akcijos ir specialūs pasiūlymai žymimi taip pat geltonos spalvos etiketėmis, tačiau ant jų nėra specialaus ženkliuko – karulio ir užrašo „Gera kaina kasdien“.
Įprastos kainos žymimos baltos spalvos etiketėmis, taip pat be papildomų ženkliukų.
Lietuvos Respublikoje galiojančios parduodamų daiktų ženklinimo ir kainų nurodymo taisyklės įpareigoja privalomai nurodyti kiekvienos vartotojui parduodamos prekės ar vienos prekių rūšies pardavimo kainą ir tos prekės standartinio vieneto kainą.
Be to, Civilinis kodeksas nustato, kad pardavėjas, nurodydamas kainas parduodamo daikto etiketėse ar kitokiu būdu, privalo suteikti pirkėjui būtiną, teisingą ir visapusišką informaciją apie parduodamus daiktus: jų kainą (įskaitant visus mokesčius), kokybę, vartojimo būdą ir saugumą, kokybės garantijos terminą, tinkamumo naudoti terminą bei kitas daiktų ir jų naudojimo savybes.
O ši informacija apie parduodamus daiktus neturi būti klaidinanti.
Painiava dėl geltonos spalvos
Tiesa, kad nemažai daliai pirkėjų geltona kainos etiketė asocijuojasi su sumažinta kaina. Dėl šios priežasties prekybos centras „Maxima“ jau buvo užsitraukęs pykčio bangą, kuomet pirkėjai pasijuto klaidinami.
2015 metais „Maxima“ nusprendė pakeisti etikečių spalvą ir geltoną etikečių spalvą prilyginti baltai, akcijų ir nuolaidų pasiūlymus žymint raudonomis etiketėmis.
Prekybos tinklo atstovai anuomet tvirtino, kad etikečių spalva ir šriftai keičiami siekiant, kad kainos būtų aiškesnės.
Vėliau baltų etikečių buvo atsisakyta, kartu nebeliko ir kainų konvertavimo į litus.
15min verdiktas: Trūksta konteksto. Prekybos centre virš baltų etikečių su specialiu žymėjimu užklijuotos didesnės – geltonos – etiketės su specialiu žymėjimu reiškia tą pačią „Rimi“ vykdomą kainų politiką, o ne siekį klaidinti vartotojus.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.