Pirks lietuviškus gaminius
Praėjusią savaitę organizacija „Blue/Yellow“ kartu su partneriais paskelbė pradedanti paramos akciją „Radarom!“. Už jos metu surinktas lėšas žadama pirkti Lietuvoje pagamintus saugaus kario paketus.
Vienas toks paketas kainuoja 7 500 eurų. Jį sudaro naktinio matymo monokuliaras, lazerinis taikiklis ir individualus antidronas. Profesionalią įrangą gamina Lietuvos įmonės „Brolis Semiconductors“ ir „NT Service“.
„Blue/Yellow“ įkūrėjo Jono Ohmano teigimu, šios priemonės ne tik leidžia pamatyti priešą tamsoje, bet ir apsaugoti gyvybę nuo rusų dronų.
Aukoti žmonės kviečiami iki vasario 24 d. Tai padaryti galima skambinant specialiu akcijos trumpuoju numeriu 1485 arba apsilankius specialiame puslapyje radarom.lt ir atlikus banko pavedimą.
Pernai per akciją „Radarom!“ buvo surinkta daugiau nei 14 mln. eurų, už kuriuos buvo nupirkta 17 radarų, keturios padidinto pravažumo transporto priemonės mobiliesiems radarams, surengti mokymai radarų naudotojams Ukrainoje, taip pat – 69 antidronai ir jų priedai radarus naudojantiems Ukrainos gynėjams.
Jau kitą dieną, sausio 25-ąją, reaguojant į naują akciją „Facebook“ imtas platinti įrašas apie ukrainiečių įsigytus automobilius.
„Gera žinia RaDarom aukotojams ir organizatoriams, – parašė vienos šio socialinio tinklo grupės narys. – Pagal Ukrainos statistiką ir asociacijos Ukravtoprom duomenis, 2023 metais Ukrainoje naujų automobilių rinką išaugo 61 proc.!!!
Masiniame naujų automobilių segmente lyderiauja „Toyota“, „Renault“ ir „Škoda“. Tačiau įdomiausi pokyčiai premium automobilių segmente, „Porsche“, „Mercedes“ ir BMW pardavimai išaugo daugiau nei DVIGUBAI!!!“
Nors grupėje tėra maždaug 740 narių, šiuo įrašu jau pasidalijo 3,4 tūkst. žmonių, tarp jų – ir Šakių rajono tarybos narys, Lietuvos regionų partijos iškeltas Ričardas Lekavičius.
Pastarojo paskyroje tekstas sulaukė dar daugiau dėmesio – maždaug 700 reakcijų, 1 tūkst. komentarų. Įrašu iš politiko paskyros pasidalijo 4,6 tūkst. internautų.
Andrius Tapinas atkirto statistika
Po abiem įrašais užvirė diskusija apie pateiktą informaciją. Internautai ėmė ne tik piktintis abejonėmis dėl būtinybės ukrainiečiams gauti paramos, bet ir patys dalytis statistika.
Vienas komentatorius rašė: „Palyginau 2021 m. (prieš karą) gruodžio pardavimus Ukrainoje (parduoti 10 503 automobiliai) ir 2023 m. gruodžio (5 890), tai skirtumas žemyn beveik dvigubai.
Poste statistika remiasi 2022 – karo pradžios – metais, kai pardavimai buvo nukritę kone trigubai iki 3 860, tad augimas 2023 m. yra šioks toks. Žmonės susitaikė su realybe ir gyvena toliau, įmonės dirba, reikia ir transporto.“
Sureagavo ir vienas iš akcijos organizatorių, visuomenininkas, žurnalistas Andrius Tapinas: „Rinka iš tikrųjų išaugo lyginant su pirmaisiais karo metais – 2023 m. Ukrainoje parduota 61 000 naujų automobilių, o 2022 m. – 38 000.
Bet iškraipymas išlenda, kai pasižiūri į 2021 m. – paskutinius taikos metus, kai Ukrainoje buvo parduota 103 000 naujų automobilių, vadinasi, rinka vis dar 30 proc. kritusi. Ir čia greičiausiai įskaitant naujus automobilius, kurie įvažiavo į Ukrainą kaip paramą frontui.
Ir šiaip palyginkime. Ukraina – 37 mln. gyventojų, vadinasi, 1 naujas automobilis 2023 m. tenka 606 gyventojams. Lietuvoje įregistruota pernai 31 000 naujų lengvųjų automobilių arba 1 automobilis 90 gyventojų. Skirtumas beveik 7 kartai.“
Prasidėjus karui – didžiulis smukimas
Vieno komentatoriaus paprašytas, cituoto įrašo autorius pateikė nuorodą į automobilininkų asociacijos „Ukrautoprom“ tinklalapį. Jame išties esama nemažai duomenų apie Ukrainoje parduotus automobilius (ne tik naujus, bet ir naudotus, taip pat – konkrečių markių), juos nuolat skelbia ir įvairios žiniasklaidos priemonės.
Pavyzdžiui, pernai spalį pranešta, kad rugsėjį buvo įregistruotos 5 700 naujos mašinos (67 proc. daugiau nei tuo pačiu metu 2022-aisiais, bet 2 proc. mažiau nei rugpjūtį, kai buvo pastebėtas gerokai išaugęs naujų automobilių poreikis). Populiariausi buvo „Toyota“ markės automobiliai (960, 43 proc. daugiau nei tuo pačiu metu ankstesniais metais).
Spalį naujų automobilių buvo užregistruota net 83 proc. daugiau, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Populiariausios išliko „Toyota“ ir „Volkswagen“ markės mašinos, toliau rikiavosi „Škoda“, apsikeitusi vietomis su BMW, ir „Renault“.
Dešimtuke dar buvo „Nissan“, „Hyundai, „Mercedes-Benz“, „Mazda“, „Peugeot“.
Lapkritį naujų automobilių pirkimas vėl smuktelėjo (6 proc., palyginti su spaliu, viena iš to priežasčių buvo tai, kad Lenkijos vežėjai blokavo sieną ir dėl to pailgėjo pristatymo laikas), bet per metus buvo ūgtelėjęs 74 proc. Naudotų automobilių paklausa tuomet irgi buvo išaugusi (pernai lapkritį buvo parduota 46 proc. daugiau nei per tą patį laikotarpį ankstesniais metais).
Iš viso 2023-iaisiais ukrainiečiai įsigijo 214 400 naudotų automobilių, įvežtų iš užsienio (45 proc. mažiau nei užpernai). Absoliuti dauguma jų buvo nupirkta metų vidury, kai nuo balandžio 6 d. iki liepos 1 d. galiojo lengvatinis naudotų automobilių įvežimo režimas. Spalį importuotų transporto priemonių skaičius grįžo į daugmaž prieškarinį lygį.
Nors kai kurių iš skaičių galėtų pavydėti bet kuri rinka, jie įspūdingai atrodo tik lyginant su 2022-aisiais, pirmaisiais karo metais. Augimas, palyginti su analogišku laikotarpiu užpernai, buvo fiksuojamas visus 2023-iųjų mėnesius.
Tačiau, praėjusius metus lyginant su 2021-aisiais – laikotarpiu prieš pat karą, visus mėnesius buvo matomas rinkos smukimas, retsykiais augo tik atskirų markių automobilių pardavimas.
Statistikos tinklalapyje „Statista“ galima pamatyti, kaip Ukrainos naujų automobilių rinka, iki tol keletą metų augusi, prasidėjus karui susitraukė kone dviem trečdaliais.
Remiantis šiais duomenimis, 2021 m. buvo parduotos 103,25 tūkst., 2022 m. – 37,89 tūkst. naujų transporto priemonių. Pernai šis skaičius šoktelėjo iki 75,99 tūkst., šiems metams prognozuojamas augimas iki 86 tūkst. Taigi nei pernai, nei šiemet nesitikima tokių skaičių, kokie buvo prieš pat karą.
15min verdiktas: trūksta konteksto. Statistika apie naujų automobilių pardavimus Ukrainoje interpretuojama klaidingai. Po 2022-ųjų – pirmų karo metų – išties buvo matyti augimas, tačiau, lyginant su užpernykščiais skaičiais, rinka gerokai susitraukė.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.