Archeologinė lėktuvo „Lituanica II“ paieška buvo planuojama jau senokai. Vadovautasi liudininkų parodymais, jog lėktuvas į Šilėnų poligoną galėjo būti atvežtas sunaikinti. Sovietai pasirinko jį kaip taikinį pratyboms.
Ekspedicijos organizatorius Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų vyriausiasis puskarininkis seržantas majoras Alvydas Tamošiūnas teigia, kad visas plotas nebuvo patikrintas. Susitarta grįžti rudenį ir užbaigti darbą.
Tiesa, šį bei tą metalo detektoriais apsiginklavę ieškotojai surado – 2 bombas po 50 kilogramų ir 8 bombas po 10 kilogramų. Tai tik įrodo, jog poligone buvo mėtomi sprogmenys – vyko treniruotės, aidėjo sprogimai. Surinkti rastų sprogmenų atvyko išminuotojai. Budėjo medikai.
A.Tamošiūnas priminė, kas buvo „Lituanica II“ bei šio lėktuvo pilotas Feliksas Vaitkus. „Lituanica II“ – Lietuvos aviacijos simbolis ir legendinis lėktuvas, kuris tapo sovietų taikiniu.
Kai šalyje įsigalėjo sovietų armija, dalis mūsų lėktuvų buvo sunaikinti kaip taikiniai Šilėnų poligone. Tarp jų ir „Lituanica II“, kuri poligone atsidūrė 1940-ųjų spalio pabaigoje.
„Lituanica II“ – tai lėktuvas, kuriuo lakūnas Feliksas Vaitkus 1935 metais rugsėjo 21–22 dienomis skrido per Atlantą iš Niujorko į Kauną. F.Vaitkus kartojo S.Dariaus ir S.Girėno skrydį ir jam tai pavyko.
Bebaimis lakūnas dėl gedimų nukrito ir aplamdė lėktuvo šonus Airijoje. Netrukus lėktuvas buvo suremontuotas ir perduotas Lietuvos karinėms oro pajėgoms. Jį naudojo kaip mokomąjį lėktuvą.
A.Tamošiūnas primena šiek tiek šiaulietiškos karinės aviacijos istorijos. Aerodromas čia įkurtas 1931 metais. Šiauliuose buvo dislokuotos 3 ir 4 žvalgybos eskadrilės. Trečiai eskadrilei buvo priskirta ir „Lituanica II“.
Netrukus eskadriles papildė pažangesni lėktuvai „Ansaldo“ ir „ANBO IV“. Iš Kauno taip pat buvo perkelta 5-oji eskadrilė. Ji buvo ginkluota „Šmolik Š20“ ir „Fiat CR20“ lėktuvais. Vėliau gautas ir „ANBO 41“.
Sovietams okupavus Lietuvą, Šiauliuose nusileido jų naikintuvai. Tik devyni „ANBO 41“ buvo nuskraidinti į Ukmergę ir jie tapo Sovietų tautinės eskadrilės dalimi. Kiti Šiauliuose buvę lietuvių lėktuvai sustumti į lėktuvų kapinyną.
A.Tamošiūnas neabejoja, kad „Lituanica II“ taikiniu tapo gana kryptingai – okupantai visada pirmiausia taikosi paniekinti ir sunaikinti tautinius simbolius. Istorijos mėgėjas mano, kad būtų garbinga surengti ekspediciją – gal pavyktų surasti „Lituanica II“ nuolaužų.
Neseniai narai ieškojo kito lėktuvo nuolaužų Rėkyvos ežere. Jie kedeno durpingą Rėkyvos dumblą, kuriame 1930 metais žuvo 26-erių lakūnas Antanas Kairaitis. Jis pilotavo „Letov Š-20L“ lėktuvą, dar vadinamą „Šmoliku“.