Nešė, nes bijojo išsiskirti
Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos tarybos pirmininkas Darius Steponkus VšĮ „Šilutės ligoninė“ dirba jau 25 metus, o pusę šio laiko jai ir vadovauja. Gydytojo teigimu, situacija tikrai pasikeitusi į gerąją pusę.
„Jau daug metų kalbama apie medikų ir pacientų tarpusavio santykį – apie dovanas, atsiskaitymus. Šiandien jau galime džiaugtis, kad abi pusės priėmė susitarimą – nei medikams reikalingos dovanos, nei pacientams ar jų artimiesiems reikėtų dėl to nerimauti ir rūpintis, jaustis nepatogiai. Medikai gali patys įpirkti gėrimą ar saldainių dėžutę ir tikiu, kad kyšių sistema šiandien jau yra praeitis. Tokia praktika ir tokie patys aukšti standartai, beje, turėtų būti taikomi visose srityse. Džiaugiuosi, kad pavyko policijai, puikiai sekasi ir mums“, – dėstė D. Steponkus.
Pašnekovas pripažįsta, kad taip buvo ne visada.
„Nepriklausomybės pradžios laikais buvo įprasta stengtis atsidėkoti gydytojui. Man pačiam buvo labai keista – kodėl žmonės man vis neša ir kiša tą alkoholį? Nei aš jo mėgstu, nei aš gerai atlikčiau savo darbą, jį visą išgėręs. Kai paklausdavau to pacientų, sakydavo paprastai: visi neša, tai ir aš nešu, nepatogu išsiskirti. Jei principingai netoleruoji tokių reiškinių, jie galiausiai ir išnyksta, tavęs nebeliečia“, – įsitikinęs įstaigos vadovas.
Prie skaidresnės aplinkos, jo manymu, prisidėjo ir įvairios šviečiamosios kampanijos, ir jaunų specialistų atėjimas į rajonus.
„Šiandien jau turime rezultatą, kuriuo galime džiaugtis. Negaliu garantuoti už visą sveikatos sistemą, bet būdamas gydytojų vadovų sąjungos tarybos pirmininkas nemažai susiduriu su kolegomis iš kitų įstaigų ir visų nuotaika panaši – situacija vienareikšmiškai labai sparčiai gerėja“, – sako jis.
Pašnekovas ramina ir tuos, kurie nepasitiki „medikų klanu“, kuriame esą visi vieni kitus tik dangsto, tad nė pranešti apie nusikaltimą nėra reikalo: „Mūsų ligoninėje galiu duoti absoliučią garantiją, kad tai nevyksta ir niekas nieko nedangsto. Apie korupciją pranešęs pacientas visada bus saugus, o prasižengęs medikas pas mus nebedirbs – bus informuotos tarnybos. Susitepęs medikas mane žeidžia ir kaip gydytoją, ir kaip žmogų, tad jokių nuolaidų nėra daroma. Yra buvę gydytojų, su kuriais teko atsisveikinti, bet, ačiū dievui, tai pavieniai atvejai, įvykę seniai“.
Kyšio nuojautą labai lengva išsklaidyti
D. Steponkaus manymu, regionų specifika kiek skiriasi nuo didmiesčių ligoninių – atsiradęs artimas ryšys tarp mediko ir paciento neskatina atsilyginti.
„Dažniau atsilyginti norima tada, kai pacientui nepavyksta greitai gauti paslaugos. Rajonų ligoninėse mažesni srautai, tai ir paslaugų pasiekiamumas yra gana neblogas – pacientui nebėra dėl ko kišti tą padėką ar dovaną“, – aiškino gydytojas.
Jam darbe padedanti paprasta nuostata, kuria jis noriai dalijasi ir su kolegomis – darbe elkis taip, kad nesusidarytų prielaidų pacientui teikti dovaną. Kai aplinka kyšiui yra nepalanki, pacientas tos dovanos taip ir neištraukia iš savo kišenės.
„Vyresnio žmogaus nuostatas pakeisti sunkiau, tad kolegų prašau su senjorais kalbėti draugiškai ir paprastai – lai jie tą saldžią dovaną geriau savo anūkams nuneša, o kitką pasilieka sau. Efektas bus geresnis, o gydymą gausite vis tiek tokį patį“, – mokė D. Steponkus.
Dažnai pacientai pripažįsta kyšį davę todėl, kad ore esą tvyrojusi kyšio prašymo nuojauta, tą jie „perskaitę“ gydytojo žvilgsnyje. Šilutės ligoninės vyr. gydytojas iš to tik nusijuokia.
„Esu girdėjęs ir aš, kad pacientui vienas ar kitas požymis atrodo kaip dovanos laukimas, bet taip nėra! Tik astrologai pagal žvaigždžių išsidėstymą gali spręsti apie žmogaus gyvenimą jo nepažinodami, tad pacientas šio vaidmens geriau lai nesiima – spėlioti, analizuoti, vertinti. Didžioji dalis medikų dirba sąžiningai ir tikrai nėra įvaldę specialios gestų ar mimikų kalbos, kad perduotų savo prašymą pacientui. Kai žmogus serga, jam sunku, jis daug jautriau vertina kiekvieną žvilgsnį, šypseną ar toną, čia ir prasideda klaidingos interpretacijos.
Gal medikas jums nesišypso ne dėl to, kad kažko laukia, o dėl to, kad turėjo sunkią operaciją, dirbo naktį ir yra tiesiog žmogiškai pavargęs. Esame visuomenė, kuri dar tik žengia į absoliutų skaidrumą, tad labai svarbu yra visiems susitarti – aš neduosiu, o tu neimsi. Tai galioja visur. Jei nusprendėme gyventi skaidriai, tai taikytina visiems, o ne tik medikams, policininkams ar kunigams. Kai pats elgsies skaidriai, ir gydytojo veido išraiška nebeatrodys kaip reikalavimas“, – įsitikinęs gydymo įstaigos vadovas.
Legalūs būdai padėkoti
Labai panašios pozicijos laikosi ir VšĮ „Tauragės ligoninės“ vadovas Liutauras Indriuška, kuris didesniu iššūkiu įvardija stambiąją korupciją, nes kyšiai ar padėkos medikams, jo teigimu, jau praeitis.
„Pastaruoju metu nebetenka girdėti, kad pacientai vis dar įkyriai bruktų dovanas gydytojams, o šiems tektų juos atkalbinėti. Kaip yra iš tikrųjų – gali pasakyti tik pats pacientas ir gydytojas. Tiesą padeda atskleisti anoniminės apklausos, kurių rezultatai džiugina – vis mažiau žmonių sakosi besijaučiantys įsipareigoję atsidėkoti, kažką atnešti medikui. Kasmet vis mažiau žmonių apklausose pažymi grafą „daviau/norėjau duoti“ arba „jaučiau, kad iš manęs prašo“, – kalbėjo jis.
Direktorius atviravo, kad teigiamus pokyčius regionuose iliustruoja ir tai, jog Tauragės ligoninėje jau labai seniai nebuvę skandalų, kurių metu išryškėtų smulkiosios korupcijos reiškiniai. L. Indriuškos teigimu, žmonės jau pradeda suprasti, kad su savo kyšiu jie geresnės paslaugos negaus – skalpelis per operaciją pjauna vienodai.
„Jei pacientas išties jaučia pareigą atsidėkoti gydytojams, slaugytojams, pačiai ligoninei už puikiai atliktą darbą, pavyzdžiui sudėtingos operacijos metu ar atstatytą sveikatą po sunkios ligos, mes visada kviečiama ligoninei paramą skirti oficialiai, kad ir tais metais ligoninei skiriant 2 proc. paramą nuo savo pajamų“, – legalius būdus siūlė jis.
L. Indriuška prisimena atveją, kai pakėlus darbuotojams atlyginimus, pasirašyti atnaujintos darbo sutarties į administraciją jie atėjo su vokeliu. „Darau prielaidą, kad tokia praktika atsidėkoti galėjo vykti prieš man ateinant dirbti į šią ligoninę. Štai čia yra korupcija, kurią aš, kaip įstaigos vadovas, turiu kategoriškai išgyvendinti“, – pasakojo gydymo įstaigos vadovas.
Pašnekovas tikina, kad drauge su Tauragės ligoninės administracija į korupciją žiūri labai plačiai ir didžiausius pajėgumus skiria stambiosios korupcijos, pavyzdžiui, viešuosiuose pirkimuose, užkardymui. Kaip vieną didesnių iššūkių vadovas įvardija iš po mokslų ir rezidentūros didmiesčiuose į ligoninę rajone prisivilioti jaunus medikus.
Informacija parengta LR sveikatos apsaugos ministerijai įgyvendinant Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės lėšomis finansuojamą projektą „Korupcijos prevencijos didinimas sveikatos apsaugos sektoriuje“.