2020 01 29

Atsargiai! Melas apie koronavirusą: alkoholis ne vaistas, virusas nėra dirbtinis

Sparčiai plintantį Uhano koronavirusą lydi ne ką lėtesnė klaidinančios informacijos banga. Į kovą su melo epidemija stojo 48 faktų tikrinimo organizacijos iš 30 valstybių visame pasaulyje. Tarp jų – ir 15min.

Tarptautinio faktų tikrinimo tinklui (IFCN) priklausančios organizacijos išskyrė tris dažniausiai kartojamus melus apie koronavirusą: gandai apie iki ligos protrūkio kurtą vakciną, mirtino viruso kilmę bei informacijos nuotrupas sujungusias sąmokslo teorijas.

Specialiame 15min polapyje – visos naujienos apie koronavirusą

Melas apie patentus

Pirmoji klaidinančios informacijos banga gausi teiginių, esą virusas buvo sukurtas prieš kelis metus. Jungtinių Valstijų faktų tikrintojai „Lead Stories“, fact-check.org ir „PolitiFact“ demaskavo aibę melagingų įrašų socialiniuose tinkluose, pirmosiomis viruso plitimo dienomis skelbusių apie Uhano koronavirusui skirtą vakciną.

Fact-Check.org/Melaginga informacija apie vakcinos patentus
Fact-Check.org/Melaginga informacija apie vakcinos patentus

Pradžią mitui davė klaidinantys pranešimai apie koronaviruso vakcinai registruotus patentus, tačiau atidesni tyrimai parodė, kad vakcinos buvo sukurtos kitoms, anksčiau pasauliui grasinusioms koronaviruso atmainoms, pavyzdžiui, 2003 m. daugiau nei 700 žmonių gyvybes nusinešusiam SARS virusui.

Informacija apie Uhano koronavirusui skirtą vakciną pasirodė šią savaitę, tačiau Honkongo mokslininkų kuriamas vaistas neturi nieko bendro su socialiniuose tinkluose pasklidusia informacija apie jau egzistuojančius patentus.

Melas apie gydymą

Antroji klaidinančios informacijos banga suvešėjo greta Kinijos esančiame Taivane. Siekdami apsisaugoti nuo nematytos ligos žmonės socialiniuose ėmė dalintis įvairiais, kartais absurdiškais, apsisaugojimo būdais. Taivano faktų tikrintojai išnarpliojo kelis mitus neva Uhano koronavirusą išgydyti galima maistiniu actu.

Vėliau internete žaibiškai išplito melaginga informacija, esą nuo ligos galima apsisaugoti vartojant steroidus, sūrų vandenį ar etanolį. Pastarojo veiksmingumas buvo susietas su alkoholiu, todėl pasaulį netruko apskrieti mitas, kad Uhano koronavirusą įveikia stiprieji gėrimai. Tai nėra tiesa.

Melas apie viruso kilmę

Trečiosios melo bangos autoriai ieškojo būdų, kaip paaiškinti Uhano koronaviruso kilmę. Brazilijos faktų tikrintojai „Aos Fatos“ turėjo paneigti socialiniuose tinkluose pasirodžiusią informaciją apie nuo šikšnosparnių sriubos užsikrėtusius žmones.

Didžiausią sąmokslo teoriją apčiuopė Sakartvelo faktų tikrintojai „Myth Detector“. Šių žurnalistai aptiko Rusijos televizijoje pasirodžiusį reportažą, kuriame pateikiamos senos biologinio saugumo laboratorijų nuotraukos ir informacija apie virusą Azijoje esą skleidžiančius amerikiečius.

Mythdetector.org/„Myth Detector“ informacija
Mythdetector.org/„Myth Detector“ informacija

Faktų tikrintojai pastebėjo, kad Rusijos televizija ne tik sukūrė sąmokslo teoriją, tačiau jai paremti naudojo 2018 m. filmuotą medžiagą.

Dar vieną melą apie viruso kilmę išaiškino Meksikos faktų tikrintojai „Animal Politico“, kurie rado feisbuko puslapį, pažymėtą JAV televizijos CNN logotipu, kuriame aiškinama, kad virusą sukūrė Raulis Rodolfo Abhuzas Khanas, „Karmalah Laboratories“ mokslininkas. Informacija, žinoma, – melas.

Faktų tikrintojai nujaučia, kad Uhano koronaviruso protrūkį išnaudoti bandys ir vakcinų priešininkai. Pastaruoju metu jau pasirodė melagingos informacijos esą virusas sukurtas tik tam, kad būtų galima parduoti daugiau vakcinų.

IFCN ragina neskleisti nepatikrintos informacijos apie viruso sukeltas mirtis. Tik medikų patvirtinti atvejai turėtų būti laikomi tikrais, ne pavieniai pranešimai socialiniuose tinkluose. IFCN bendradarbiavimo prieš melagingą informaciją apie koronavirusą iniciatyva tęsis tol, kol ligos plitimas bus suvaldytas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis