„Neįsivaizduoju, prie kokios informacijos jis galėjo prieiti. Jis ryšių sistemas prižiūrėjo. Toks ir darbas: kabeliai, ryšiai, priežiūra, remontas. Tokios visiškai techninės pareigos. Nežinau, neturiu supratimo, ką ten galima buvo šnipinėti“, – pasakojo anonimu norėjęs išlikti buvęs įmonės „Oro navigacija“ darbuotojas.
Jis patikino, kad įtarimų dėl savo ypatingo domėjimosi kitų reikalais ar landumo kolega niekada nesukėlė.
Toks ir darbas: kabeliai, ryšiai, priežiūra, remontas. Tokios visiškai techninės pareigos. Nežinau, neturiu supratimo, ką ten galima buvo šnipinėti, – atviravo buvęs įtariamojo šnipo kolega.
„Man tikrai jokių įtarimų nekilo. Tik retkarčiais laiptais eidamas sutikdavau, pasisveikindavome, „labas“ ir tiek“, – sakė pašnekovas.
Taip pat jis pažymėjo, kad įmonės vadovybė apie Valstybės saugumo departamento (VSD) tyrimą nieko nežinojo, jų padėti susekti šnipą nebuvo prašoma.
Todėl visiems „Oro navicacijos“ darbuotojams buvo didžiulė staigmena, kad šių metų sausį pareigūnai įmonės techninį darbuotoją iš darbo išsivedė su antrankiais.
Tik tuomet buvo apklausti įmonės vadovai ir darbuotojai, jų paprašyta pasirašyti pasižadėjimą neatskleisti ikiteisminio tyrimo duomenų.
Ne vienas kalbintas „Oro navigacijos“ darbuotojas patvirtino, kad įtariamas prieš Lietuvą šnipinėjęs vyras įmonėje dirbo daugiau nei 25 metus – nuo pat sovietmečio.
Perdavė daugybę informacijos laikmenų
VSD vadovas G.Grina pabrėžė, kad tai buvo sudėtinga operacija, kurios pradžia buvo beveik prieš ketverius metus.
Pareigūnai džiaugėsi, kad informaciją apie šnipinėjimą šįkart pavyko surinkti labai sėkmingai. Jų teigimu, byloje yra fiksuota, kad „Oro navigacijos“ darbuotojas buvo surinkęs 26 skaitmenines laikmenas su informacija.
Buvo užfiksuoti netgi tokie dalykai, kaip jis valandą užsirakinęs savo kabinete su segtuvais ir dokumentais savo mobiliuoju telefonu fotografuoja svarbius dokumentus.
Perdavė duomenis apie skrydį su meškiukais?
Valstybės įmonė „Oro navigacija“ – tai vienintelė oro eismo paslaugų, ryšių, navigacijos ir stebėjimo paslaugų bei oro navigacijos informacijos paslaugų teikėja civilinės aviacijos reikmėms taikos metu Lietuvos oro erdvėje. Taip pat įmonė organizuoja ir koordinuoja paieškos ir gelbėjimo darbus, įvykus ar gresiant orlaivio avarijai.
Ši įmonė labiausiai pagarsėjo tyrimu, kai 2012 m. liepos 4 dieną švedės pilotuojamas lėktuvas Baltarusijoje virš Ivaneco miesto išmetė apie tūkstantį pliušinių meškiukų, kuriais reiškiama parama kovai už žodžio laisvę.
Tuomet Lietuvos krašto apsaugos ministerija neigė, kad šis lėktuvas galėjo kilti iš Lietuvos, tačiau „Oro navigacijos“ radarai užfiksavo kitokius parodymus. Įmonė paskelbė fiksavusi, kad 5 val. ryto Pociūnų aerodromo rajone pasirodo, laikosi rytų krypties Baltarusijos sienos link ir tai dingsta, tai pasirodo švedų lėktuvas. Jis iš radarų visai pradingo kažkur Šalčininkų rajone apie 6 valandą. 7.34 val. jis vėl pasirodo tame pačiame rajone ir skrenda į Pociūnų aerodromą.
Tai buvo informacija, patvirtinanti, kad kažkoks skrydis buvo vykdomas, ir palaikanti Baltarusijos versiją, kad prie meškiukų išmetimo Lietuva yra prisidėjusi, todėl konkretūs duomenys, be abejonės, buvo labai svarbūs Baltarusijos žvalgybininkams.
Taip pat skaitykite: Lietuva nenori aiškintis „meškiukų desanto“ į Baltarusiją bylos.