Kaip pranešė laikraštis „Wall Street Journal“ (WSJ), remdamasis Vakarų saugumo pareigūnais, liepą Vokietijoje ir Jungtinėje Karalystėje užsidegę padegamieji įtaisai buvo dalis slaptos Rusijos operacijos, kuria siekta sukelti gaisrus krovininiuose ir keleiviniuose lėktuvuose, skrendančiuose į JAV ir Kanadą. Šie prietaisai buvo siųsti iš Lietuvos.
Apie šią grėsmę prisiminta pirmadienio rytą Vilniuje nukritus DHL bendrovės krovininiam lėktuvui.
J.Marcinkaus teigimu, kol kas dar sunku pasakyti, kokia galėtų būti tikroji nelaimės priežastis, tačiau neatmetama ir diversijos galimybė.
„Jei tai diversija, tai skrydžio etapas buvo pasirinktas idealiai – jau prieš pat tūpimą orlaivis būna mažame aukštyje, jo greitis mažas, todėl lėktuve įvykus sprogimui arba staigiai nutrūkus kuro tiekimui, praktiškai nėra galimybės lėktuvui pakilti į didesnį aukštį – nutraukti tūpimą ir nueiti į antrą ratą“, – vertino ekspertas.
Anot jo, labiausiai tikėtinos dvi versijos, – kad tai galėtų būti žmogiškoji klaida arba priešiškų jėgų ataka.
Vyksta atviras karas
Kaip skelbė WSJ, vasarą sprogimai DHL logistikos centruose Leipcige, Vokietijoje, ir Birmingeme, Jungtinėje Karalystėje, įvyko tuomet, kai įrenginiai, kurie, kaip pranešama, buvo elektriniai masažuokliai su implantuota degia medžiaga magnio pagrindu, buvo išsiųsti į Jungtinę Karalystę iš Lietuvos ir „atrodo, kad tai buvo bandomasis važiavimas siekiant išsiaiškinti, kaip tokius padegamuosius įrenginius įkelti į lėktuvus, skrendančius į Šiaurės Ameriką“, pranešė WSJ.
Anot buvusio Lietuvos KOP vado, krovinių pervežimas kol kas nėra civilinės aviacijos achilo kulnas, tačiau turėtume atsižvelgti į tai, su kuo turime reikalų.
„Aviaciniam saugumui visada buvo, yra ir bus skiriamas ypatingas dėmesys. Bet Rusijai užpuolus Ukrainą ir Europoje smarkiai padidėjus karo pavojui, aviacinis saugumas buvo visokeriopai sustiprintas – ir pervežant keleivius, ir krovinius.
Oro uostų apsauga, keleivių patikra, lėktuvų patikra prieš kylant – viskas buvo kelis kartus sustiprinta. Dėl to pailgėjo ir paruošimas orlaivių skrydžiams, ir vėlavimų būta nemažai“, – vertino J.Marcinkus.
Tačiau jis įspėjo, kad anksčiau įvykę incidentai DHL sandėliuose – itin pavojingas skambutis, į kurį neturėtume numoti ranka.
„Supraskite, jei tie siuntiniai būtų laiku neaptikti ir sprogimas įvyktų orlaivyje, būtų itin sunku nustatyti avarijos priežastį ir tikėtina, kad tai išvis nebūtų susieta su Rusijos diversijomis.
Aš tikrai sakyčiau, kad jau vyksta atviras karas priešiškų jėgų prieš visą Europą, net daugiau – prieš visą civilizuotą, mąstantį ir demokratišką pasaulį“, – įspėjo ekspertas.
Keleiviai gali jaustis saugūs
Pasiteiravus, ar šalies oro uostai po šios nelaimės turėtų imtis papildomų saugumo priemonių, J.Marcinkus vertino, kad jų ir taip yra pakankamai, tad dėl skrydžių saugumo nereikėtų kelti panikos.
„Tų priemonių ir taip buvo imtasi, nemanau, kad yra kažkokių papildomų priemonių, kurias dabar galėtų taikyti šalies oro uostai“, – vertino ekspertas.
Anot J.Marcinkaus, krovinių sandėliuose taip pat nuolat vykdomos patikros, nors tikėtina, kad po šių incidentų kai kurios procedūros galėtų būti griežtinamos kompanijų nuožiūra.
„Keleiviai, bagažas, siuntos. Viskas yra tikrinama. Nemanyčiau, kad tai yra achilo kulnas, paprasčiausiai tai yra padidintos rizikos zona. Aviacijos saugumo specialistai visame pasaulyje tikrai yra kompetentingi užkardyti panašias katastrofas“, – vertino ekspertas.
Galimai neįvertiname priešo
J.Marcinkus akcentavo, kad Rusijos specialiosios tarnybos turi labai senas ir gilias šaknis ir visame pasaulyje vykdo įvairias diversijas, sabotažus, nužudymus, todėl reikėtų pakankamai rimtai vertinti jų keliamą grėsmę.
„Yra keliama tokia versija, kad Rusijos specialiosios tarnybos yra nusilpusios, tačiau tai, mano nuomone, yra informacinio karo dalis – joms taip atrodyti.
Jos kaip niekada stiprios – visas Rusijos poveikis Europai, NATO, kitoms demokratinėms šalims yra daromas naudojantis specialiųjų tarnybų įrankiais.
Po invazijos į Ukrainą pradžios jos gauna kur kas didesnį finansavimą, nei gaudavo prieš Rusijai pradėjus šį karą ir sukeliant karo grėsmę pasauliniu mastu“, – sakė jis.
Pasak J.Marcinkaus, negalima atmesti ir versijos, kad aviacijos incidentai Europos šalyse ir Lietuvoje galėtų būti susiję su birželį duotu JAV leidimu naudoti šios šalies tiekiamus ginklus smūgiams į Rusijos teritoriją, ar neseniai leistiems didelio nuotolio smūgiams ATACMS sistemomis.