„Visų pirma, BRKT apskritai nei pagal Konstituciją, nei pagal įstatymus neturi kompetencijos tvirtinti rinkimų rezultatų ir spręsti dėl visuomenės institucijų ir asociacijų konstitucingumo“, – Lietuvos Konstitucinio Teismo pranešime teigė D.Žalimas.
„Be to, BRKT nesuteikta įgaliojimų savo iniciatyva priimti tokį aktą kaip Pozicija, kuria išreiškiama BRKT nuomonė aktualiais konstituciniais, teisiniais ir politiniais klausimais. Taigi, BRKT akivaizdžiai viršijo savo kompetenciją, priimdamas tokio turinio ir tokios formos aktą“, – sakė jis.
Jo teigimu, tokie teisės aktai prieštarauja ir teisės viršenybės principams.
„Apskritai Pozicija prieštarauja ne tik konstituciniams teisės viršenybės, demokratijos ir pagarbos žmogaus teisėms principams, bet ir mažiausiai dešimčiai Baltarusijos Konstitucijos straipsnių, todėl BRKT prisideda prie šalies konstitucinės santvarkos pagrindų griovimo“, – tvirtino D.Žalimas.
Jis taip pat pridūrė, kad opozicinės Koordinacinės tarybos steigimas buvo paskutinė „taikios pilietinės savigynos nuo valdžios savivalės priemonė“, nes įprastos demokratinėje valstybėje teisminės rinkimų teisėtumo kontrolės priemonės Baltarusijos žmonėms neprieinamos.
Savaime suprantama, kad tokios demokratinę konstitucinę santvarką ginančios pilietinės visuomenės institucijos kaip Koordinacinė taryba uždraudimas neatitinka būtinumo demokratinėje visuomenėje kriterijaus.
Tą, anot D.Žalimo, rodo Baltarusijos Aukščiausiojo teismo atsisakymas nagrinėti skundus dėl rinkimų klastojimo.
„Savaime suprantama, kad tokios demokratinę konstitucinę santvarką ginančios pilietinės visuomenės institucijos kaip Koordinacinė taryba uždraudimas neatitinka būtinumo demokratinėje visuomenėje kriterijaus, kuris yra būtina tokių konstitucinių laisvių kaip saviraiškos, susirinkimų ir asociacijų laisvės ribojimo teisėtumo sąlyga“, – pabrėžė D.Žalimas.
Lietuvos Konstitucinio Teismo teigimu, į Lietuvos sankcionuojamų asmenų sąrašą įtraukti ir visi 12 Baltarusijos Konstitucinio Teismo teisėjų.
Pasak D.Žalimo, Baltarusijos Konstitucinis Teismas (BRKT) yra visiškai priklausomas nuo A.Lukašenkos, o panašūs kitų institucijų ir teismų priimti teisės aktai, kuriais patvirtinti suklastoti rinkimų rezultatai, turės būti vertinami kaip pagalba A.Lukašenkai užgrobti valdžią.
„BRKT Pozicija yra savivalės aktas. Todėl pagal bendrąjį teisės principą, kad neteisės pagrindu teisė neatsiranda, Pozicija negali sukelti jokių teisinių pasekmių. Ji negali legitimuoti A.Lukašenkos. Ji taip pat negali suteikti teisinio pagrindo represijoms prieš Baltarusijos žmones, protestuojančius prieš nesąžiningus rinkimus ir reikalaujančius naujų rinkimų, patraukti baudžiamojon atsakomybėn Koordinacinės tarybos narius ar kitus asmenis, dalyvaujančius Koordinacinės tarybos veikloje ar su ja susijusius“, – sakė D.Žalimas.