Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2021 11 09

„Daktaro deserto“ ir VMVT versijos skiriasi: kaip viskas buvo iš tiesų?

Saldumynų parduotuvių „Daktaras desertas“ savininkai apkaltino Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą (VMVT) vertimu atsisakyti išskirtinės komunikacijos, kuri esą gali priversti klientus patikėti, kad saldumynai – gydo. Tačiau VMVT tikina, jog problema – ne dėl rinkodaros ar išradingumo, o dėl prekių ženklinimo. 15min gauti VMVT įmonei siųsti raštai rodo, kad tarnybai rūpėjo ne tik tai, kas nurodoma ant prekių – turėta priekaištų dėl pavadinimo, baltų chalatų, piliulės logotipe – apskritai visos koncepcijos.
Saldumynų parduotuvė „Daktaras desertas“
Saldumynų parduotuvė „Daktaras desertas“ / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Penktadienį „Daktaro deserto“ feisbuko paskyroje pasirodė pranešimas, kad VMVT pasiūlė gražiuoju pasikeisti pavadinimą, logotipą, pašalinti neįprastą ir įdomų interjerą, nusivilkti baltus chalatus, sustabdyti konceptualią komunikaciją ir sėkmingai toliau tęsti veiklą, nes visa tai verčia žmones tikėti gydomosiomis desertų savybėmis.

Žurnalistų klausimų sulaukusi VMVT pareiškė, kad verslininkai kai ką nutyli, – neva tarnyba neketino uždrausti pavadinimo, tik siekia, kad įmonė susitvarkytų ženklinimą. Anot VMVT, produktai buvo pardavinėjami be etikečių, o ženklinimo pažeidimai esą ir dabar iki galo nėra ištaisyti.

„Tikrinimo metu pasigesta esminių dalykų – privalomos nurodyti vartotojui būtinos informacijos apie produktų sudėtį, alergijas arba netoleravimą sukeliančias medžiagas, galiojimo laiką, kas yra būtina užtikrinant maisto saugą“, – buvo teigiama VMVT komentare.

Patikrinimas – po skundo

Verslininkų ir valstybinės institucijos versijos tiek skiriasi, kad 15min nusprendė pasigilinti į VMVT verslininkams siųstus raštus.

Iš jų matyti, kad „Daktaru desertu“ tarnyba susidomėjo rugsėjo 9 dieną gavusi skundą.

„Ar viskas gerai su šiais produktais? Ar teisingai pateiktas sudedamųjų dalių sąrašas? Ar galimi tokie maistingumo ir sveikatingumo teiginiai? Prekybos vietoje mitybos piramidės iš tortų“, – piktinosi į VMVT skundą parašęs žmogus.

Rugsėjo 17 dieną „Daktaras desertas“ gavo pirmąjį VMVT raštą.

Jame iš tiesų buvo priekaištaujama dėl ženklinimo – pavyzdžiui, kad nenurodoma, jog gaminiuose yra saldiklio, žaliavos nurodomos ne eiliškumo tvarka, netinkamai nurodomas angliavandenių kiekis, įmonė neakcentuoja alergenų ir panašiai.

Tačiau daug dėmesio rašte skiriama galimiems Reklamos įstatymo pažeidimams.

„Bendrovės produktas parduodamas prekiniu ženklu „Daktaras desertas“, kurio logotipas taip pat vaizduoja piliulę su gydytojų simboliu raudonuoju kryžiumi, (...) maisto produktams suteikti pavadinimai, imituojantys vaistų ar kitų medikamentų pavadinimus „Sveikatinolis“, „Braškiatoninas“, „Avietinoksas“, „Pinakoladinas“, „Panakotų injekcija“, kuo daromi teiginiai tiesiogiai nurodantys į gydytojų, sveikatos specialistų rekomendacijas (...) Produktai klaidingai tapatinami su gydytojais ar sveikatos srities specialistais, jiems klaidingai tapatinamos vaistinių preparatų savybės“, – rašo VMVT, pabrėžusi, kad tai yra pažeidimas.

VMVT užkliuvo, kad įmonės dovanų kuponai vadinami „Daktaro deserto“ receptais ar receptiniais dovanų kuponais, kurie primena tikrus receptus, prekybos vietos vadinamos „Daktaro deserto“ poliklinikomis, skubios pagalbos punktais, kabinetais, o darbuotojai apsirengę gydytojų ar sveikatos srities specialistų aprangą imituojančiais drabužiais.

Naudojamos dekoracijos, imituojančios gydytojų ar sveikatos srities specialistų naudojamą įrangą.

„Naudojamos dekoracijos, imituojančios gydytojų ar sveikatos srities specialistų naudojamą įrangą, tokios kaip lašelinės, echoskopai ir kita, kas neatitinka Reglamento (...) punktų nuostatų reikalavimų“, – aiškina tarnyba.

Įvertino humoristinius teiginius

Ji vertino ir „Daktaro deserto“ teiginius, tarp kurių: „Vaistai yra placebas. Torčiukas tai iš tikrųjų gydo!“, „Visos ligos nuo nervų, o nervus geriausiai ramina pyragėlis“, „Yra tik du dalykai, kurie padės, jei nuvažiavo stogas: 1) daktaras; 2) desertas“.

Jais, VMVT vertinimu, maisto produktams suteikiamos ligų gydomosios ar profilaktinės savybės, o tai yra pažeidimas.

Rašte taip pat nurodoma, kad „Daktaro deserto“ teiginys „Laikykis įstatymų – nevartok baltų miltų“, „greta kurio pateikiama iliustracija, kurioje vaizduojama kvietinių miltų pakuotė ir asmuo, traukiantis juos per nosį imituojant narkotinių medžiagų vartojimą, kuo klaidinančiai nurodoma neteisinga informacija bei keliama abejonė dėl kitų maisto produktų saugos ar maistinio pakankamumo“, irgi neatitinka teisės.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba
Arno Strumilos / 15min nuotr./Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

VMVT verslininkams išaiškino, kad ženklinant ar reklamuojant maisto produktus draudžiama juos tapatinti su vaistiniais preparatais ar jiems teikti gydytojų ar sveikatos srities specialistų rekomendacijas ir tiesiogines ar netiesiogines nuorodas į jas – galima nurodyti tik naudingąsias savybes.

„Vilniaus departamentas (...) siūlo nutraukti arba pakeisti aukščiau nurodytų teisės aktų reikalavimų nuostatų neatitinkančią informaciją apie maistą bei maisto produktų reklamą“, – nurodoma rašte, kuriame, be kita ko, pareikalauta pateikti „rašytinius motyvuotus paaiškinimus dėl maisto produktų prilyginimo vaistiniams preparatams“.

Išsigynė sąsajų su medicina

„Daktaro deserto“ direktorius Deividas Šalnis atsakyme tarnybai pabrėžė, kad viena iš esminių prekinio ženklo sudedamųjų dalių yra humoras. D.Šalnis tarnybai aiškino, kad pavadinime esantis žodis „daktaras“ yra žmogus, apgynęs daktaro disertaciją, ir jo vartojimas su žodžiu „desertas“ sukuria savitą humoristinę žaismę.

Baltas kryželis logotipe, anot jo, ženklina pagalbą ieškantiems alternatyvos desertams, kuriuose gausu cukraus ir rafinuotų kvietinių miltų, piliulė esą parodo, kad abu elementai – pyragaitis ir kryželis yra „viename kąsnyje“.

Jis VMVT atsakė nesutinkantis, jog bendrovė savo produktams priskiria vaistinių preparatų savybes, taip pat patikino, kad įmonė niekada nesiskelbė, kad teikia sveikatos paslaugas.

Verslininkas abejojo, ar desertinės lankytojai gali pamanyti esantys gydymo įstaigoje, ir pabrėžė manantis, kad vidutinis vartotojas yra
pajėgus suvokti, jog teiginiai yra humoristinio pobūdžio.

D.Šalnis sutiko su VMVT nurodymais ištaisyti ženklinimo klaidas – įsipareigojo nurodyti saldiklius, teisingai nurodyti angliavandenių kiekį, tinkamai nurodyti produktų sudedamųjų dalių sąrašą ir panašiai.

Užkliuvo tiek chalatai, tiek piliulė logotipe

Spalio pabaigoje verslininkai gavo dar vieną VMVT raštą.

Jame tarnyba turėjo priekaištų dėl etiketėse bei svetainėje skelbiamuose aprašymuose nurodomų produktų sudedamųjų dalių.

Tačiau daug dėmesio ir vėl skirta produktų reklamai – iš tarnybos rašto galima susidaryti įspūdį, kad „Daktaro deserto“ argumentai VMVT neįtikino.

Tarnyba pabrėžė vertinusi ne pavienius ženklinimo elementus, o visą pateikiamos informacijos visumą.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Saldumynų parduotuvė „Daktaras desertas“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Saldumynų parduotuvė „Daktaras desertas“

„Pavyzdžiui, baltas chalatas gali būti ir valytojo chalatas, baltas ar raudonas kryžius gali būti naudojamas kaip simbolis daugelyje skirtingų sričių. Receptas gali aprašyti konditerijos gaminio gamybos procesą, o piliulė gali vaizduoti maisto papildą, tačiau kryžius, savo forma atkartojantis Raudonojo kryžiaus formą, baltas chalatas, primenantis gydytojų chalatą, receptas, toks, kokį gydytojai išrašo medikamentams, ypač kai jame minimi tokie terminai kaip „pacientas“, kuris kulinariniame kontekste nebūna vartojamas, ir piliulė, atrodanti kaip vaistinė piliulė, teikia aliuzijas į gydytojus ir sveikatos srities specialistus, taip atskiri kontekstai susiejami į vieną, vaizduojantį medicinos sritį. Taip pat, jei kartu su terminu „daktaras“ pateikiama medicinos srities simbolika, jis įgauna medicinos daktaro – gydytojo reikšmę, o ne mokslinio laipsnio, nepriklausomai nuo sąvokos apibrėžimo pirmenybės“, – rašte pažymėjo VMVT.

Esą produktų pateikimas tokiame kontekste teikia netiesioginę užuominą, kad produktas turi ar gali turėti su sveikatingumu susijusių savybių.

„Daktaras desertas“ buvo informuotas, kad VMVT pradeda Reklamos įstatymo tyrimo pažeidimo procedūrą.

VMVT laikosi savo

15min paprašė VMVT pakomentuoti tarnybos Vilniaus departamento raštuose esančius teiginius, iš kurių matyti, kad tarnyba rimtu veidu analizavo humoristinius aprašymus, be to, kaip ir teigia verslininkai, turėjo priekaištų ir dėl chalatų, ir dėl kitų dalykų, susijusių su reklama.

„Pirmiausia apgailestaujame, kad tenka komentuoti rinkodaros kampanijos sukeltą ažiotažą, nes taip nublanksta esminiai akcentai – maisto saugos reikalavimai“, – atsakyme 15min rašo VMVT Viešųjų ryšių skyrius.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba
Arno Strumilos / 15min nuotr./Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

Atsakyme aiškinama, kad VMVT tyrimą „Daktaro deserto“ atžvilgiu pradėjo gavusi skundą iš vartotojų ir didžiąja dalimi nagrinėja pažeidimus, susijusius su parduodamų maisto produktų ženklinimu, Mažmeninės prekybos taisyklių pažeidimais ir galimais Reklamos įstatymo bei Europos Sąjungos reglamento nuostatų neatitikimais.

„Jūsų cituojamas dokumentas yra tarnybinio susirašinėjimo su įmone dalis, tai nėra joks nutarimas, o dokumentas surašytas Vilniaus departamento inspektoriui atlikus pirminį patikrinimą. Tokios procedūros yra įprasta skundų nagrinėjimo proceso dalis, kuri dar nėra baigta. Bendravimas su įmone vyksta ne vieną savaitę, į kai kurias išsakytas rekomendacijas įmonė geranoriškai sureagavo, atsižvelgė ir neatitikimus taiso“, – teigiama atsakyme.

VMVT teigimu, šiuo metu įmonės „Daktaras desertas“ prašymu yra pratęstas terminas nustatytiems trūkumams pašalinti, taip pat laukiama išsamios informacijos apie rinkodaros tikslais naudotus teiginius, jų pagrįstumą ir atitikimą ES reglamento nuostatoms.

„Tik bendradarbiaudami su įmonės atstovais, atlikę išsamius tyrimus ir pasitelkę ekspertinę nuomonę, priimsime objektyvų sprendimą, kaip vertinti susidariusią situaciją“, – teigia tarnyba.

Ji pabrėžė, kad VMVT negali uždrausti nei pavadinimo, nei koncepcijos, bet VMVT kartu su verslu gali ieškoti geriausių sprendimų, kurie nepažeistų teisės aktų.

„Mes puikiai suprantame, kad verslui labai svarbi rinkodara, todėl mes labai laukiame įmonės atsakymų į iškeltus klausimus. Tik gavę išsamius įmonės paaiškinimus, galėsime kruopščiai viską įvertinti ir tik tada bus daromos galutinės išvados. Tad daugiau ir išsamesnių komentarų galėsime pateikti kiek vėliau, pasibaigus tyrimui“, – teigiama komentare.

„Daktaro deserto“ atstovas: mes esame labai nustebę

Vienas „Daktaro deserto“ įkūrėjų Marius Dijokas 15min antradienį sakė, jog įmonė neturi jokių priekaištų VMVT dėl tarnybos nurodytų maisto žymėjimo trūkumų.

Jo teigimu, teisė yra ganėtinai paini, todėl VMVT pagalba aiškinantis, kaip teisingai žymėti, pavyzdžiui, produktų sudedamąsias dalis, yra labai vertinga.

„Mes neįsigilinę manėme, kad gaminiams nereikia etikečių, nors paaiškėjo, kad reikia. Šią problemą išsprendėme tą pačią dieną“, – pasakojo jis. M.Dijoko teigimu, ir toliau pasitaikė netikslumų – apie tai kalbama VMVT raštuose, tačiau juos stengiamasi taisyti.

Ar mes galėsime toliau turėti savo išskirtinį interjerą, išskirtinę, žaismingą koncepciją, ar liksime eiline desertine be vardo?

„Be abejo, kad dėl tų dalykų neturime jokių priekaištų ir esame dėkingi. Bet kodėl mes viešai apie tai prakalbome – nes tai mums yra identiteto klausimas, mūsų verslo išlikimo klausimas – ar mes galėsime toliau turėti savo išskirtinį interjerą, išskirtinę, žaismingą koncepciją, ar liksime eiline desertine be vardo“, – pabrėžė jis.

M.Dijokas pasakojo, kad susitikimuose su VMVT atstovais „Daktaro deserto“ atstovams buvo pasakyta, kad pavadinimą reikia pasikeisti.

„Sakiau, kodėl mus tada užregistravo Patentų biuras – ekspertizę praėjo, kodėl išrinktas gražiausiu pavadinimu? Tai, sako, jie nekompetentingi, nežino, kur galima, kur negalima naudoti. Raudoną kryželį mes seniai pakeitėme baltu – patys suklydome, be jokių raginimų patys susizgribome, kad jo tikriausiai negalime naudoti“, – pasakojo jis.

Paklaustas, kaip vertina tai, jog VMVT teigia neliepiantys keisti pavadinimo ar koncepcijos, pašnekovas sakė esantis nustebęs.

„Esame labai nustebę, tikrai nebūtume kėlę į viešumą dalykų, kad ženklinimas ne toks. Pasiskelbkime visai Lietuvai, kad prašo mūsų susitvarkyti ženklinimą pagal reglamentų reikalavimus? Tai būtų absurdas, be abejo, kad verslas privalo veikti pagal reglamentus“, – pabrėžė jis.

Pašnekovo teigimu, labai keista, kad VMVT išsižada savo pozicijos.

„Juk ir žmonės mus palaiko tik dėl šito (kad stengiasi apsaugoti koncepciją, – aut. past.). Juk kas palaikys ir sakys – leiskite jiems dirbti be ženklinimo arba su netvarkingu ženklinimu – absurdas. Ar koks nors sveiko proto žmogus ateitų mus palaikyti – leiskite jiems turėti netvarkingą etiketę – tai absurdiška“, – pabrėžė jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų