Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2021 11 30

Darželyje nukentėjusio vaiko mama: į grupę atkėlė specialiųjų poreikių turintį vaiką, bet mūsų neįspėjo

Incidentas viename Vilkaviškio rajono darželyje priminė, kad specialiųjų poreikių turinčių vaikų integracija nėra itin sklandi. Į vyresniųjų grupę perkeltas toks vaikas susimušė su kitu vaiku ir sužalojo jam akį. Nukentėjusiojo mama piktinasi – kodėl tėvai nebuvo įspėti apie pokytį grupėje, o auklėtoja nesulaukė pagalbos? Institucijos neslepia, kad sprendimų esama, tik specialistų neretai trūksta.
Vilniaus lopšelis-darželis „Gudrutis“
Vaikų darželis / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Susipešė pirmą dieną

Incidentas darželyje įvyko praėjusį penktadienį. Kaip pasakojo Evelina (pavardė redakcijai žinoma), jos sūnus lanko penkiamečių grupę, o tądien turėjo naujoką – keleriais metais jaunesnį vaiką, turintį specialiųjų poreikių.

„Mano vaikas nukentėjo – gydytojai nustatė akies obuolio ir periokulinės srities sumušimą bei ragenos opą. Direktorius sako, kad tą vaiką atkėlė iš mažiukų grupės, nes galvojo, jog su didesniais nesimuš.

Jį penktadienį atkėlė, pačią pirmą dieną viskas ir nutiko. Niekas nieko neįspėjo, direktorius savo nuožiūra paėmė ir padarė. Su tėvais pasitarė, neperspėjo, kad toks vaikas bus grupėje. Tas labiausiai ir piktina, ypač mane, kai mano vaikas į priėmimo skyrių buvo vežamas. Keli milimetrai ir vaikui būtų reikėję akinių“, – kalbėjo Evelina.

15min skaitytojos Evelinos nuotr./Duomenys apie vaiko sužeidimą
15min skaitytojos Evelinos nuotr./Duomenys apie vaiko sužeidimą
15min skaitytojos Evelinos nuotr./Duomenys apie vaiko sužeidimą
15min skaitytojos Evelinos nuotr./Duomenys apie vaiko sužeidimą

Jos teigimu, jeigu tėvai būtų iš anksto įspėti apie pokyčius jų grupėje, galbūt būtų turėję galimybę pasikalbėti su savo vaikais.

„Turėjo atsiklausti tėvų, perspėti, koks tas vaikas yra, kad mes ir savo vaikus galėtume paruošti, kad jie nelįstų prie to vaiko, jis truputį kitoks ir pan. Nesu nusiteikusi prieš tuos vaikus, pati juk nežinau, kas manęs gyvenime laukia. Tiesiog noriu, kad jiems būtų daugiau pagalbos.

Dabar mūsų grupėje visi vaikai penkiamečiai, jie ruošiami kitais metais būti paruošiamukais. Auklėtoja vos spėja, grupėje 20 vaikų, o dabar visą dėmesį reikia skirti tam vaikui“, – sakė Evelina.

Ji taip pat tvirtina, kad visus tuos metus, kai jos sūnus lanko darželį, jam kas rytą kartojanti – „klausyk auklėtojos, mokykis, žaisk, dūk su vaikais, valgyk ir nesimušk“. Tačiau jeigu mokytų duoti atgal, ar tuomet pasekmių nebūtų ir anam vaikui, svarstė moteris.

Kreipėsi į savivaldybę

Mama neslėpė girdėjusi ir darbuotojų pastebėjimus, esą nuo to vaiko negalima nuleisti akių – nes vos nusisuki, kyla muštynės.

Evelina po incidento darželyje nuvyko į Vilkaviškio rajono savivaldybę ir kalbėjosi su ten dirbančiais švietimo specialistais apie tai, kad turėtų atsirasti papildomas darbuotojas, kuris padėtų tam vaikui, taip pat jį papildomai prižiūrėtų. Ji teigia sulaukusi atsakymo, kad gali būti samdomas toks laikinas darbuotojas.

„Tikiuosi, tas laikinas padėjėjas atsiras. Tiesiog norėčiau, kad tam vaikui būtų skirta papildoma pagalba. Direktorius pasakė, kad integruojami vaikai. Tačiau jeigu taip, tai kodėl ne jo amžiaus grupėje? Ir kodėl neskirtas jam auklėtojas?

Tikiuosi, tas laikinas padėjėjas atsiras. Tiesiog norėčiau, kad tam vaikui būtų skirta papildoma pagalba.

Man ir Švietimo skyriuje pasakė, kad vaikas turi augti savo amžiaus grupėje su savo bendraamžiais. O čia kilnoja pas vyresnius ir sako, kad perkėlė, nes galvojo, jog vyresnių grupėje jis nesimuš ir nebus agresyvus“, – emocingai kalbėjo moteris.

Specialistų trūksta, bet ieškoma

Vilkaviškio rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja Alma Finagėjevienė 15min sakė žinanti apie šį įvykį ir skyriaus specialistai ketina vykti į įstaigą aiškintis situacijos.

Įstaiga kreipėsi į savivaldybę su prašymu įsteigti auklėtojos padėjėjo pareigybę ir tai ketinama padaryti nuo Naujųjų metų, užtikrino A.Finagėjevienė.

Tačiau ji pripažino – kaip ir visoje Lietuvoje, taip ir Vilkaviškyje trūksta specialistų, galinčių padėti šiems vaikams.

„Nuolat tarybos posėdžiuose kreipiamės su prašymais didinti darbuotojų skaičių, nes matome, kad situacija liūdnėja ir tikrai jų reikia. Trūksta ir pagalbos specialistų, specialiųjų pedagogų, ir logopedų, ir padėjėjų.

Tikrai geranoriškai mūsų savivaldybėje žiūrima, stengiamės čia ir dabar į situaciją reaguoti“, – teigė skyriaus vedėja.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Vilkaviškis
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Vilkaviškis

Anot skyriaus vedėjos, auklėtojų, mokytojų padėjėjams šiuo metu netaikomi jokie kvalifikaciniai reikalavimai, užtenka vidurinio išsilavinimo, kas irgi apsunkina tinkamų darbuotojų pasirinkimą, nes ir mokami atlyginimai jiems itin kuklūs.

Ketinama tai keisti, tuomet esą iš padėjėjų būtų daugiau reikalaujama, tačiau ir atlyginimų koeficientai keistųsi, tad galbūt šias pareigas galėtų užimti uždaromų mokyklų pedagogai.

Vis dar stinga

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) sutinka, kad švietimo pagalbos specialistų, mokytojų padėjėjų mokyklose ir darželiuose vis dar stinga, tačiau esą ministerija daro viską, kad situacija pasikeistų.

„Nuo šių metų rugsėjo 1 dienos vidutiniškai 22 proc. padidinti mokyklų ir pedagoginių psichologinių tarnybų švietimo pagalbos specialistų atlyginimai, tam skirta papildomai 8 mln. eurų.

Nors rūpintis švietimo pagalba, švietimo įstaigose įdarbinti reikiamus specialistus – savivaldybių pareiga, ministerija, atsižvelgdama į 2020 m pabaigoje savivaldybių pateiktą papildomų pareigybių poreikį, valstybės biudžete numatė tam skirtinas lėšas.

Šiemet pavasarį savivaldybėms skirta 4,67 mln. eurų įsteigti papildomiems 285 mokytojų padėjėjų etatams. Dar 1 mln. eurų skirta papildomai savivaldybėms naujiems socialinių, specialiųjų pedagogų, psichologų etatams steigti nuo rugsėjo 1 d. Savo lėšomis steigiant naujus etatus ir juos išlaikant prisideda savivaldybės“, – komentuoja situaciją ŠMSM.

Nuo šių metų rugsėjo 1 d. vidutiniškai 22 proc. padidinti šių specialistų atlyginimai, tam skirta papildomai 8 mln. eurų.

2021 m. mokyklose ir darželiuose dirba 1369 logopedai, 756 specialieji pedagogai, 756 psichologai, 1192 socialiniai pedagogai, 2314 mokytojo padėjėjų.

Vilniuje irgi trūksta

Problemų esama ne tik mažose savivaldybėse, bet ir sostinėje. Nes vien sprendimo steigti pareigybes neužtenka, kartais tiesiog nėra kam tas pareigas užimti.

„Vilniaus miesto savivaldybėje yra patvirtinti normatyvai, pagal kuriuos įstaigoms skiriamos tam tikros pareigybės. Pvz., darželiuose socialinis pedagogas ir psichologas skiriamas pagal įstaigą lankančių vaikų skaičių. Daugumą ikimokyklinio ugdymo įstaigų lanko iki 300 vaikų, ir joms yra skiriama po 0,5 socialinio pedagogo ir psichologo pareigybės.

Specialiųjų pedagogų, logopedų ir mokytojų padėjėjų skaičius įstaigose priklauso nuo vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, skaičiaus, todėl kiekvienoje ikimokyklinio ugdymo įstaigoje labai skiriasi. Vienas specialusis pedagogas dirba su ne daugiau nei 24 vaikais, logopedas – ne daugiau nei 30 vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių“, – aiškina Vilniaus miesto savivaldybė.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vilniaus miesto savivaldybė
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vilniaus miesto savivaldybė

Mokytojų padėjėjai padeda mokytojams, dirbantiems pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, kurių grupėse yra vaikų, turinčių didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių.

„Padėjėjai apskaičiuojami taip: labai dideli specialieji poreikiai – 0,5 pareigybės; dideli specialieji poreikiai – 0,25 pareigybės. 122-ose ikimokyklinio ugdymo įstaigose ugdoma 19 vaikų, turinčių didelių specialiųjų ugdymosi poreikių. Jiems padeda 9,5 pareigybės padėjėjai.

Taip pat 417 vaikų, turinčių didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, lanko ikimokyklinių ugdymo įstaigų integruotas grupes. Jiems padeda 104,25 pareigybės padėjėjo. Ikimokyklinio ugdymo įstaigose dirbti su vaikais įkurtos 65,75 socialinio pedagogo, 65,75 psichologo, 80,75 specialiojo pedagogo pareigybių, 285 logopedai“, – skaičius vardija sostinės savivaldybė.

Padėjėjai apskaičiuojami taip: labai dideli specialieji poreikiai – 0,5 pareigybės; dideli specialieji poreikiai – 0,25 pareigybės.

Tačiau problema išlikusi: „Nors pareigybės yra skiriamos, tačiau ne visada pavyksta rasti žmones, kurie norėtų dirbti, todėl atsitinka taip, kad ne visos pareigybės yra užimtos.“

Žada mokymus ir pokyčius

Anot ministerijos, daug įvairių priemonių numatyta ŠMSM kartu su socialiniais partneriais parengtame Pasirengimo įgyvendinti įtraukiajam ugdymui veiksmų plane iki 2024 m.:

„Planuojama ne tik pritaikyti darželių ir mokyklų aplinką, kad ji tiktų įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams, ar įdarbinti daugiau švietimo pagalbos specialistų, bet ir įdiegti konsultacinę sistemą savivaldybėse ir nacionaliniu mastu, tobulinti mokytojų, švietimo pagalbos darbuotojų kvalifikaciją.

Tam, kad mokyklų vadovai, mokytojai, mokykloje dirbantys švietimo pagalbos specialistai sudėtingesniais atvejais galėtų greitai gauti specialistų konsultaciją, savivaldybėse veiks ir stacionarios, ir mobilios konsultacinės specialistų grupės. Jeigu mokykla neturės reikiamo specialisto, bus galima užsisakyti, kad specialistai atvyktų į mokyklą.“

Mokyklų administracijos darbuotojams, mokytojams numatomi praktiniai mokymai apie įtraukųjį ugdymą, universalaus dizaino principus. Taip pat žadama parengti metodinės medžiagos rinkinius pagal atskiras specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių grupes: regos, klausos, raidos, elgesio, emocijų ir intelekto sutrikimų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų