2023 10 24 /14:11

Debunk.org: vyksta didžiausia dezinformacinė ir sukčiavimo ataka Lietuvoje

Lietuvoje interneto sukčiai kuria didžiųjų naujienų portalų kopijas, netikras jų paskyras socialiniame tinkle „Facebook“ ir kviečia investuoti į apgaulingas investavimo platformas, taip siekdami išvilioti pinigus iš gyventojų. Apie tai įspėja dezinformacijos analizės centras Debunk.org, išanalizavęs dešimtis tokių paskyrų ir šimtus melagingų reklamų.
Sukčiai panaudojo ne tik bendrovės „Ignitis“ pavadinimą, bet ir ženklą
Asta Valentaitė susidūrė su sukčiais / Ekrano nuotr. iš Debunk.org

Apgaudinėja ne tik Lietuvoje

„Nenustatyti asmenys išnaudoja LRT, LNK, „Delfi“ „InfoTV“, Estijos visuomeninio transliuotojo ERR, Estijos laikraščio „Eesti Päevaleht“, taip pat – „Ignitis“ ir „Orlen Lietuva“ prekės ženklus, kurdami netikras jų paskyrų kopijas, kuriose talpinamos netikros reklamos šių prekės ženklų vardu“, – teigiama antradienį paskelbtoje analizėje.

Tyrimo metu buvo nustatyta 81 interneto svetainė, melagingai susieta su didžiaisiais prekės ženklais.

Ekrano nuotr. iš Debunk.org/Debunk.org tyrėjai nustatė šimtus apgavysčių atvejų
Ekrano nuotr. iš Debunk.org/Debunk.org tyrėjai nustatė šimtus apgavysčių atvejų

Be to, buvo rastos 93 paskyros, iš kurių sukčiai leidžia apgaulingas reklamas. Tokių reklamų buvo aptikta 568, jos buvo parodytos 7,5 mln. kartų.

Kaip teigiama analizėje, pagrindinis šių reklamų tikslas – apgaulės būdu įtraukti „Facebook“ vartotojus į fiktyvias investavimo schemas. Interneto sukčiai naudoja netikras arba klonuotas paskyras, kurios veda į tinklalapius su straipsniais.

Šie atkartoja žinomų lietuviškų naujienų portalų vaizdinius elementus (pvz., naudojami lengvai atpažįstami logotipai, svetainei būdingas šriftas, prekiniam ženklui unikali internetinio puslapio struktūra ir t.t.).

Kopijuoja žinomą portalą

Kaip tik toks yra šiomis dienomis „Facebook“ paskelbtas įrašas. Jame teigiama: „Marijono Mikutavičiaus teisinasi, kad norėjo patikrinti ir savo kailiu išbandyti naująją milijardieriaus platformą (kalba netaisyta – red. past.).“

Lengvatikiai viliojami žinomais vardais
Lengvatikiai viliojami žinomais vardais

Prieš šios frazės pridėta nuoroda į tekstą pavadinimu „Mikrofonas vis dar buvo įjungtas, kai tai buvo pasakyta tiesioginiame eteryje!“ ir dviejų nuotraukų koliažas. Vienoje matyti atlikėjas M.Mikutavičius, tariamai smogiantis kažkokiam vyrui. Iš interjero galima spėti, kad tai vyksta televizijos studijoje kokios nors laidos filmavimo metu.

Legvatikiai viliojami sufabrikuotais interviu
Legvatikiai viliojami sufabrikuotais interviu

Kitoje nuotraukoje – žurnalistų kalbinamas policijos pareigūnas.

Paspaudus ant nuorodos atsidaro, kaip nurodyta pradžioje, „tas pats ištrintas interviu su M.Mikutavičiumi, kurio bijo visi bankai“. Jame žinoma žurnalistė Živilė Kropaitė tariamai kalbina atlikėją apie būdą užsidirbti.

Rašinio autore nurodyta „Delfi“ žurnalistė, tekstas primena šio portalo dizainą.

Auditorija – ne vien Lietuvoje

Analizės metu nustatyta, kad, prisidengiant žinomais prekės ženklais skelbiamos apsimetėliškos reklamos „Facebook“ ir kitų „Meta“ platformų („Instagram“, susirašinėjimų programėlės „Messenger“) vartotojams buvo parodytos daugiau nei 5,1 mln. kartų.

Taip pat skaitykite: Neapsigaukite: iš jūsų nori ne dėmesio istorijai apie dingusį Mykolą, o pinigų

Tyrėjai išsiaiškino, jog tikslinė fiktyvių reklamų auditorija – ne tik Lietuvos, bet ir kitų Vidurio bei Vakarų Europos piliečiai.

Netikrose reklamose pateikiamos antraštės, grafiniai elementai ir fiktyvūs puslapiai parengti ne tik lietuvių, bet ir estų, latvių, lenkų, čekų, vokiečių, olandų, rusų kalbomis.

Beje, vaizdiniai, asmenys ar istorijos, skelbiamos šiose reklamose, parinkti ne pagal universalų šabloną, bet atrinkti ir adaptuoti atsižvelgiant į regiono specifiką arba to meto politines ar kriminalines realijas.

Prisidengia žinomais pavadinimais

Debunk.org ekspertai analizėje paaiškino, kaip šios apgavysčių schemos veikia. Pavyzdžiui, sukuriamos didžiųjų portalų dizaino ir turinio kopijos, kuriose originalūs tinklalapiai imituojami kuo tiksliau.

Jų turinys dažniausiai susijęs su aktualiomis ar socialiai jautriomis temomis: kriminalinėmis naujienomis, pensijų ir neįgalumo išmokomis, skelbiamos finansinės padėties šalyje apžvalgos ar staigaus praturtėjimo istorijos.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tas pats tekstas apie tariamai naujas paauglio dingimo aplinkybes publikuojamas įvairiausiais adresais
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Tas pats tekstas apie tariamai naujas paauglio dingimo aplinkybes publikuojamas įvairiausiais adresais

Vartotojų dėmesiui pritraukti pasirenkamos skandalingiausios naujienos, manipuliuojant jų turiniu taip, kad skandalas atrodytų susijęs su neva atskleista galimybe labai daug uždirbti.

Sukčiai naudoja interneto adresus, kurie primena naujienų portalų pavadinimus. Juose dažnai naudojami tokie žodžiai, kaip „naujienos“, „Lietuvoje“, „info“, „dienraštis“.

Taip pat skaitykite: Tragedija tapo pinigų šaltiniu: Mykolo istoriją sukčiai naudoja kaip jauką lengvatikiams

Taip pat, pasitelkus žinomus prekės ženklus, sukuriami netikri „Facebook“ puslapiai. Paleidžiamos reklamos „Facebook“, „Instagram“ ir „Messenger“, kuriomis siekiama paskatinti paspausti melagingos naujienos nuorodą.

Taip pat skaitykite: „Facebook“ – dešimtys netikrų kariuomenės vado generolo Valdemaro Rupšio paskyrų

Ši nuveda į netikrą investavimo platformą, prie kurios prisijungus pavagiami prisijungimo, kreditinių kortelių kiti asmeniai duomenys ir net pinigai.

Visą tyrimo ataskaitą, kurioje detaliau paaiškintos sukčių naudojamos schemos ir pateikiami konkretūs pavyzdžiai, galite rasti paspaudę žemiau pateiktą nuorodą.

Lietuvoje vyksta didžiausia iki šiol fiksuota dezinformacinė ir sukčiavimo ataka

Policija yra pradėjusi tyrimų

Premjerės patarėjo Rimanto Žyliaus teigimu, Nacionalinis kibernetinio saugumo centras susitarė su Internetinės žiniasklaidos asociacija, kad vartotojai bus informuojami specialiais užrašais apie naujienų portalų dublikatus, o jų adresai perduodami Lietuvos policijai, Lietuvos radijo ir televizijos komisijai, Žurnalistų etikos inspektoriui, kad būtų kuo skubiau blokuojami.

Policijos departamento atstovas spaudai Ramūnas Matonis BNS informavo, kad policija yra pradėjusių ikiteisminių tyrimų dėl tokio pobūdžio sukčiavimo atvejų, tačiau kol kas nusikaltėlių išaiškinti nepavyko.

Valstybės valdomos energetikos grupės „Ignitis grupė“ korporatyvinės komunikacijos vadovas Artūras Ketlerius įsitikinęs, kad ši dezinformacinė ataka ne tik siekia iš žmonių išvilioti pinigų, tačiau turi ir ilgalaikių tikslų – pakirsti visuomenės pasitikėjimą tradicinėmis žiniasklaidos priemonėmis, visuomenėje žinomais ir gerbiamais žmonėmis bei strategiškai svarbiomis įmonėmis.

„Tokią prielaidą darome, nes pastaruosius kelerius metus matome, kad marginaliose socialinių tinklų grupėse sklido dezinformacija apie strategines įmones, ypač veikiančias energetikos sektoriuje, vykdytos didžiulės kibernetinės atakos, o dabar, atkartojant anksčiau skelbtą dezinformaciją, kuriamas hibridinis klaidinimo ir finansinio sukčiavimo modelis“, – teigė A.Ketlerius.

PAPILDYTA ANTRU IR PASKUTINIU SKYRELIU

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis