Avanso iš „Belaruskalij“ sulaukę „Lietuvos geležinkeliai“ anksčiau šią savaitę pranešė, jog šios įmonės trąšos per Lietuvą bus eksportuojamos dar bent mėnesį.
L.Kasčiūnas neatmeta, kad turėtų trauktis M.Bartuška
Už tai, pasak konservatoriaus, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininko Lauryno Kasčiūno, ir atsakingi būtent „Lietuvos geležinkeliai“.
„Atsakomybė, manau, „Lietuvos geležinkelių“ pirmiausia, kad jie nesudėjo pakankamai saugiklių į sutartis ir yra niuansai su avansiniais pervedimais – man iki šiol neaišku, kaip čia galėjo atsitikti. Pirmiausia atsakomybė ten. Matyt, neužilgo kažkokių sprendimų turėtume sulaukti“, – ketvirtadienį 15min komentavo parlamentaras.
Paklaustas, ar turėtume sulaukti sprendimų dėl „Lietuvos geležinkelių“ vadovo Manto Bartuškos pasitraukimo, L.Kasčiūnas tokios galimybės neatmetė.
„Man atrodo, pirmiausia reikėtų su jais labai gerai pasikalbėti, o po to gal net ir taip, čia neatmeskim nieko“, – sakė jis.
L.Kasčiūno įsitikinimu, dėl sankcijų „Belaruskalij“ turi apsispręsti Europos Sąjunga.
Tik neaišku, kada toks sprendimas bus, jei bus.
Pagal europinį reguliavimą mes neturime nacionalinių sankcijų instrumento.
„Sankcijos efektyvios tada, kai jos pakeičia režimo kryptį. Šios JAV sankcijos nėra antrinės, nėra taip, kad sankcionavus „Belaruskalij“ ta įmonė, su kuria ji dirba, <...> irgi pataiko ant sankcijų. Matyt, tai buvo tikslingas Amerikos pasirinktas modelis“, – svarstė L.Kasčiūnas.
„Jeigu taikom sankcijas, turim taikyti su visa Europa, kad nebūtų kitų alternatyvių kelių trąšoms. <...> Mūsų užsienio reikalų ministras kreipėsi į ES, kad ji įvestų analogiškas sankcijas. Viskas, išsisprendžia problema, nes pagal europinį reguliavimą mes neturime nacionalinių sankcijų instrumento“, – sakė jis.
P.Saudargas: „Lietuvos geležinkeliai“ suklupo
Kitas konservatorius Paulius Saudargas nesutiko su opozicijos pareiškimas, kad Lietuvos užsienio politika bankrutavo.
„Niekas nebankrutavo. Mes laikomės labai principingos politikos režimo atžvilgiu, Vakarų partneriai tikrai mus labai stipriai palaiko“, – 15min komentavo politikas.
Jo vertinimu, šioje situacijoje suklupo valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“.
„Lietuvos geležinkeliai“ tikrai šioje vietoje pasielgė nepilnai elegantiškai ir principingai.
„Yra kluptelėjimas Lietuvos įmonės. „Lietuvos geležinkeliai“ tikrai šioje vietoje pasielgė nepilnai elegantiškai ir principingai, nes avansas nėra geras kontekstas ir jo galėjo nebūti. Galėjom nuo gruodžio 1 dienos tai sustabdyti“, – kalbėjo P.Saudargas.
Kiek Vyriausybė galėjo turėjo įtakos „Lietuvos geležinkelių“ veikimui, jo manymu, sunku pasakyti:
„Aš manau, atsakomybė „Lietuvos geležinkelių“ rankose. Taip, tai kluptelėjimas, toks net peilis į nugarą. Negali visą laiką dairytis, kas už tos nugaros.“
A.Ažubalis ragina palaukti
Konservatoriaus Audroniaus Ažubalio vertinimu, apie kažkieno atsakomybę reikėtų kalbėti tik tada, jei avansą iš „Belaruskalij“ priėmę „Lietuvos geležinkeliai“ veikė be atitinkamų pareigūnų žinios.
„Bent jau iš savo praktikos, patirties galiu pasakyti, kad tokie klausimai nesprendžiami vien tik akcinės bendrovės, kurios kontrolinį paketą turi valstybė. Netikiu, kad tokie klausimai galėtų būti sprendžiami neinformavus atitinkamų pareigūnų.
Jeigu taip buvo ir būtų nustatyta, aš manau, tokiu atveju tie, kurie priėmė tokius sprendimus, turėtų atsakyti“, – sakė jis.
Netikiu, kad tokie klausimai galėtų būti sprendžiami neinformavus atitinkamų pareigūnų.
Visgi politikas ragino bent kol kas nesiimti staigių sprendimų:
„Siūlyčiau palaukti. Aš manau, kad bus Vyriausybės ir užsienio reikalų ministro bei susisiekimo ministro platesnis situacijos paaiškinimas.“
M.Bartuška: avansas įkrito automatiškai
Ketvirtadienį „Lietuvos geležinkelių“ vadovas M.Bartuška anksčiau ketvirtadienį teigė, jog JAV sankcijos „Belaruskalij“ teisiškai nėra pagrindas „Lietuvos geležinkeliams“ nutraukti ar kitaip sustabdyti operacijas.
Vienašališkai nutraukti sutartį su „Belaruskalij“, pasak jo, būtų galima tik tada, jei tokį sprendimą priimtų valstybės institucijos.
Komentuodamas „Belaruskalij“ lapkritį atliktus papildomus „netipinius“ avansinius mokėjimus M.Bartuška tikino, kad Baltarusijos įmonė pinigus pervedė nesuderinusi su geležinkeliais.
Pasak jo, įmonė bandė pinigus grąžinti „Belaruskalij“, tačiau nesėkmingai, nepavyko pinigų ir sugrąžinti.
„Avansas įkrito automatiškai, tada rizikas, kaip elgtis, aptarėme ir valdyboje (...) Jeigu yra pinigai, įsipareigojimus reikia vykdyti“, – ketvirtadienį dalyvaudamas Liberalų sąjūdžio posėdyje kalbėjo M.Bartuška.
Jeigu yra pinigai, įsipareigojimus reikia vykdyti.
Vadovas tikino, kad JAV paskelbus apie būsimas sankcijas „Belaruskalij“, jis situaciją ne kartą aptarė su valstybės pareigūnais, Užsienio reikalų ir Susisiekimo ministerijomis.
Ketvirtadienį vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija planuoja vertinti „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį.
Jei komisija nutartų, kad sutartis kelia grėsmę šalies nacionaliniam saugumui, ją planuojama nutraukti.