Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2014 01 14

Dėl kokių ES pažeistų vartotojų teisių 2013-aisiais skundėsi lietuviai?

Prabėgus metams įdomu apžvelgti Europos vartotojų centro (EVC) Lietuvoje gautus skundus. EVC Lietuvoje taikiu būdu ir nemokamai nagrinėja vartotojų prašymus dėl informacijos suteikimo ir skundus dėl netinkamos kokybės prekių ar paslaugų, įsigytų kitoje nei vartotojo gyvenamoji vieta Europos Sąjungos (ES) valstybėje narėje bei Norvegijoje ir Islandijoje.
Prekyba internetu
Prekyba internetu / 123rf nuotr.

EVC priklauso Europos vartotojų centrų tinklui (ECC-Net), kurį sudaro  Europos vartotojų centrai, esantys minėtose šalyse. Į EVC kreipiasi vartotojai, kuriems problemų kilo keliaujant – oru, sausuma, vandeniu, nuomojantis automobilį; atostogaujant – rezervuojant viešbučius, pramogas; perkant internetu ar parduotuvėje, tad visi skundai turi užsienio elementą.

Lietuviai rankų nenuleido ir skundė užsienio prekiautojus ir dėl dešimties, ir dėl kelių tūkstančių litų. Daugiausiai skundų 2013-aisiais EVC sulaukė dėl Jungtinės Karalystės prekiautojų (14 proc.) perkant internetu – pasitaikydavo nekokybiškų prekių, prekės neatitikdavo aprašymo ar nebūdavo atsiunčiamos. Perkantieji internetu turėtų atsiminti, kad iš pardavėjo, prieš sudarant sutartį, turi gauti svarbiausią informaciją, kurioje be tiekėjo tapatybės, adreso, pagrindinių prekių ar paslaugų ypatybių ir kitų teisių, turi būti pateikiama ir prekių ar paslaugų kaina, įskaitant visus mokesčius. Pagal skundų tematiką, skundai dėl el. prekybos sudarė 25 proc.) visų gautų skundų. Ką lietuviai perka internete? Viską – nuo traktoriaus, automobilių, baldų, batų, rūbų iki ginklų ir kosmetikos, rašoma Všį „Europos vartotojų centro“ pranešime spaudai.

Nemažai skundų EVC Lietuvoje gavo ir dėl Vokietijoje registruotų prekiautojų (8 proc.), nesklandumų patirta perkant automobilius, jų detales, perkant prekes internetu. Nemažą dalį gautų skundų sudarė ir kitų ES šalių vartotojų skundai dėl Lietuvos prekiautojų (29 proc.) – problemų kilo dėl parduotų nekokybiškų prekių, skrydžių bilietų pirkimo per tarpininkus.

Atsižvelgiant į skundų tematiką, pirmauja skundai dėl pažeistų oro keleivių teisių (38 proc.). Dažniausiai buvo skundžiami Airijos, Latvijos, Vengrijos ir Vokietijos vežėjai. Lietuvos vartotojas  įsigijo lėktuvo bilietus skrydžiui Vilnius-Frankfurtas-Ženeva su Vokietijos oro vežėju. Nuskridęs iki Frankfurto, vartotojas sužinojo, kad turėjęs įvykti skrydis į Ženevą taip ir neįvyks, jis dėl blogų oro sąlygų buvo kelis kartus atidėtas ir atšauktas. Vartotojui buvo paaiškinta, kad vakarinis skrydis greičiausiai irgi bus atšauktas, todėl jam buvo pasiūlyta alternatyva vykti į Ženevą traukiniu. Traukinio bilietą vartotojas įsigijo pats, taip patirdamas papildomų išlaidų.

Maža to, dėl atšauktų skrydžių kilusios sumaišties, vartotojas Frankfurte neatgavo savo registruoto bagažo. Bagažas buvo grąžintas tik po 3 dienų, dėl ko vartotojas patyrė dar daugiau išlaidų, įsigijęs būtino reikalingumo daiktus.

Vartotojas parašė skundą vežėjo internetinėje svetainėje, tačiau jokio atsakymo į jį negavo. Tuomet vartotojas kreipėsi į EVC Lietuvoje,  kuris, surinkęs visą reikiamą bylos medžiagą, perdavė vartotojo pretenziją EVC Vokietijoje. EVC Vokietijoje kreipėsi į vežėją ir šis sutiko kompensuoti perkant traukinio bilietą patirtas išlaidas ir pusę išlaidų, patirtų įsigyjant būtino reikalingumo daiktus. Verta atsiminti, kad oro vežėjas privalo Jus raštu informuoti apie Jūsų teises, jei skrydis atšaukiamas, atidedamas daugiau nei 2 valandoms arba Jus atsisakoma vežti. Šioje informacijoje turi būti nurodyta visa keleiviams priklausanti pagalba, kompensacijos ir kontaktai, kur kreiptis, jei teisės buvo pažeistos. Jeigu vėluoja bagažas, svarbu nepraleisti terminų rašytinei pretenzijai – oro vežėjui ją reikia pateikti ne vėliau kaip per 21 dieną, nuo tos dienos, kai Jums buvo perduotas vėluojantis bagažas. Jei bagažui padaroma žala – rašytinę pretenziją reikia pateikti tuoj pat arba vėliausiai per 7 dienas.

Šiais metais padaugėjo vartotojų, kurie skundžiasi dėl automobilių nuomos ES (9 proc. skundų). Reikėtų pastebėti, kad vartotojai darosi apdairesni ir nepamiršta išsaugoti automobilio nuotraukų, kitos naudingos informacijos prieš nuomą ir grąžinant automobilį, o tai labai dažnai padeda išspręsti skundą vartotojo naudai. Lietuvos vartotojas nuomojosi automobilį Italijoje, o grįžęs po atostogų pastebėjo, kad mokestis už papildomas paslaugas buvo nuskaičiuotas du kartus. Kadangi skundo pačiam vartotojui išspręsti nepavyko, jis kreipėsi į EVC Lietuvoje. Įsikišus ECC-Net, vartotojas atgavo savo permokėtus pinigus.

2013-aisiais ECC-Net tyrė nesąžiningą komercinę veiklą, internetinius patikimumo ženklus ir apgavystes internete. Dažniausiai pasitaikantys apgavysčių atvejai buvo dėl pigių elektronikos prietaisų, naudotų automobilių pirkimo internetu, nusipirktų klastočių, tariamai nemokamų mėginių. Visuomet norisi priminti – būkite atidūs, naudokite žinomus ir saugius internetinio mokėjimo metodus, o esant reikalui – ginkite savo teises!

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos